• Anonym (Hmm)

Sjukskriven, gick på ett betalt möte, hur göra nu?

Hej! Jag är sjukskriven pga foglossning sen maj (är i vecka 35 nu). Min chef kallade alla som sitter i min grupp på jobbet för möte. Jag fick skjuts dit och kände att jag orkade vara där då jag kunde både sitta stå och röra mig som jag ville under hela dagen. Dvs det var långt ifrån en vanlig arbetsdag jämfört med hur mina arbetsdagar ser ut.

Hur som helst, jag är sjukskriven till 9juli och ska träffa läkaren 10juli, jag tror han kommer sjukskriva mig hela vägen till bf men nu när de ringde från jobbet och undrade hur jag vill göra med den där dagen så blir jag osäker, klart jag vill ha ut den i pengar (spec eftersom försäkringskassan fortfarande inte godkänt min sjukskrivning =ingen sjukpenning i juni) men hur då, någon som varit med om liknande? Jag vill inte få problem med FK för en dag... någon som fått problem eller varit med om liknande?

• Svar på tråden Sjukskriven, gick på ett betalt möte, hur göra nu?
  • Meriall

Jag har gjort lite smågrejer för jobbet när jag var sjukskriven men fick dock inga pengar. Jobbet ger dig ju pengar genom sjukskrivningen och du kan ju inte få dubbelt. Vill du ha mellanskillnaden kan det ju inte vara mkt det rör sig om?

• Anonym (Hmm)

Jag har suttit i möte med arbetsgivaren och skrivit intyg med dessa om att de inte kan omplacera mig eller e nig annat arbete.

Mötet som var, var inte ens på arbetsplatsen. Borde de inte kunna intyga det eller liknande?

• Anonym (X)

Du kan inte få ut den i flextid istället?

• Anonym (...)

Om mötet var en hel dag räknas det som att du bryter sjukfallet och det måste in en ny sjukanmälan och en ny ansökan om sjukpenning. Om mötet var på deltid så får du ansöka om mindre sjukpenning för den dagen

• Jesper f
    Anonym (Hmm) skrev 2017-07-03 14:00:54 följande:

Jag har suttit i möte med arbetsgivaren och skrivit intyg med dessa om att de inte kan omplacera mig eller e nig annat arbete.

Mötet som var, var inte ens på arbetsplatsen. Borde de inte kunna intyga det eller liknande?

inte KAN omplacera dig??!! Klart dom kan, dom har tom RÄTT i arbetsrätten att göra det. Enda kravet dom i sånt fall har på sig, är "likvärdiga" arbetsuppgifter. Eller om ditt jobb inte finns kvar när du kommer tillbaka, då MÅSTE dom omplacera dig, dom har tom skydlighet till. Har hänt förut att arbetsgivare blir uppköpta eller liknande. Plötslig lågkonjunktur och måste dra ned på personalen.

Kan dom säkert intyga, problemet är bara att så fort FK får reda på det, har du plötsligt arbetsförmåga som ska utredas, och då lär det knappast vara så enkelt att få igenom någon ny sjukskrivning. Uppenbarligen kan din arbetsgivare också anpass dina arbetsuppgifter så du KAN vara närvarande, då är det första alternativet som ska utredas. Du gör dig själv en enorm björntjänst, så mitt förslag är att ni lägger detta på någon form av flexkonto som ni "glömmer" snabbt, tills att du är tillbaka från barnledigheten.
  • CitronTulo
    Anonym (...) skrev 2017-07-03 14:40:13 följande:

Om mötet var en hel dag räknas det som att du bryter sjukfallet och det måste in en ny sjukanmälan och en ny ansökan om sjukpenning. Om mötet var på deltid så får du ansöka om mindre sjukpenning för den dagen

Det är inte riktigt så enkelt! Inte om TS vill fortsätta att ha hel sjukpenning efter mötesdagen! Då krävs ett nytt läkarintyg som sjukskriver helt eftersom TS visat på delvis arbetsförmåga den dagen hon varit på  möte.
  • Jesper f
    CitronTulo skrev 2017-07-03 15:26:03 följande:
    Det är inte riktigt så enkelt! Inte om TS vill fortsätta att ha hel sjukpenning efter mötesdagen! Då krävs ett nytt läkarintyg som sjukskriver helt eftersom TS visat på delvis arbetsförmåga den dagen hon varit på  möte.
    Också rätt, och det är väll dessutom en fråga vad Löneavdelningen rapporterar till FK. Jag hoppas chefen har "vett" att inte rapportera närvaro, annars sitter TS med problem i knät snabbare än någon hinner säga sirap.
  • Anonym (.....)

Kan man delta på ett möte som varar en hel arbetsdag med foglossning då kan man också arbeta. Din arbetsgivare får anpassa dina arbetsuppgifter. Man kan inte vara sjukskriven från arbete för foglossning med delta på möten istället.

Svar på tråden Sjukskriven, gick på ett betalt möte, hur göra nu?