• Polkagrisen1

Stukad fot (?)

Hej allihopa, behöver verkligen er hjälp nu. Det är så att vid 12/13-tiden idag var jag ute och sprang. Men tyvärr råkade ja trampa snett på något vis. Och jag såg verkligen hur foten va helt sne under mig ett snabbt ögonblick. Jag tänkte ju såklart att nu stukade jag foten. Dessutom så ramlade jag här. Men när jag reste mig upp så hade jag inte ont, utan det kändes kanske lite mer som att foten hade somnat eller liknande, alltså lite stumt typ. Så gick runt några steg och det gick över och kunde fortsätta att gå och springa. Känner fortfarande inte något och det har inte svullnat, kanske att jag är lite stelare i fotleden än vanligt. Så nu undrar jag om ni tror att jag ändå stukade foten eller om jag lyckades komma undan detta? För jag tänker lite som så att eftersom jag ramlade så kanske det gjorde så att benet följde med i den onaturliga rörelsen, men vet ej.

Det känns ju som att foten borde ha stukats med tanke på att jag såg hur foten verkligen vek sig bara, eller kan man ha haft tur på något sätt? För har ju inte heller några symptom direkt. Eller efter hur lång tid kommer svullnaden för en stukad fot?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Stukad fot (?)
  • Molly57

Du får ont direkt och blir snabbt svullen över en rejält stukad fot. Känner du inget verkar du ha klarat dig! Men ta det försiktigt ett tag ändå för säkerhets skull.

• Polkagrisen1
    Molly57 skrev 2017-07-03 21:14:48 följande:

Du får ont direkt och blir snabbt svullen över en rejält stukad fot. Känner du inget verkar du ha klarat dig! Men ta det försiktigt ett tag ändå för säkerhets skull.

Ja skulle va jätteskönt att slippa en stukad fot. Men känns samtidigt konstigt att jag klarade mig eftersom jag verkligen såg hur foten vek sig. Hur skulle det i så fall va möjligt att klara sig? Med tanke på va som hände ändå?
  • Molly57

Det kanske såg värre ut än vad det var, kanske också var att du var uppvärmd efter löpningen. Jag stukade foten illa en gång, dåliga, för höga skor och det satt i 2-3veckor, trodde aldrig det skulle gå över : (

• Polkagrisen1
    Molly57 skrev 2017-07-03 22:02:36 följande:

Det kanske såg värre ut än vad det var, kanske också var att du var uppvärmd efter löpningen. Jag stukade foten illa en gång, dåliga, för höga skor och det satt i 2-3veckor, trodde aldrig det skulle gå över : (

Oj, det var länge. Men då antar jag att du hade lite mer otur än va ja hade nu i alla fall
  • Molly57
    Polkagrisen1 skrev 2017-07-03 22:19:28 följande:

Oj, det var länge. Men då antar jag att du hade lite mer otur än va ja hade nu i alla fall

Ja, hade bråttom till en buss och gick i nedförsbacke.
  • Molly57
    Polkagrisen1 skrev 2017-07-03 22:19:28 följande:

Ja, hade bråttom till en buss och gick i nedförsbacke.
  • cosinus

Hänt mig massor av gånger. Verkar ha de tåligaste ledbanden i världen. Var den enda i fotbollslaget när jag var yngre som aldrig stukat en fot och då hade jag ändå trampat snett så foten vikt sig helt flera ggr i alla möjliga sammanhang.

• LillaTjockaBertil
    Polkagrisen1 skrev 2017-07-03 22:36:14 följande:

Någon annan som har något svar? :)

När jag har stukat mina fötter har jag känt en fruktansvärd smärta direkt när foten har vikit sig, det har även känts som att någonting "knäppt till" i fotleden. Smärtan har sedan avtagit och de flesta av gångerna har jag kunnat belasta foten igen efter ca 10-15 sekunder. Så fort jag sedan har avslutat min löprunda har foten svulnat upp ganska direkt och jag har därefter haft svårt för att stödja på foten i ett par dagar. Det är alltid värst direkt på morgonen dagen efter stukningen. Sedan har det dröjt allt från 3-4 dagar upp till 2 veckor innan jag har kunnat belasta foten för fullt igen. Lite beroende på hur illa stukningen tagit och hur mycket jag har jobbat med att rehabilitera foten.
  • Polkagrisen1
    cosinus skrev 2017-07-03 23:18:28 följande:

Hänt mig massor av gånger. Verkar ha de tåligaste ledbanden i världen. Var den enda i fotbollslaget när jag var yngre som aldrig stukat en fot och då hade jag ändå trampat snett så foten vikt sig helt flera ggr i alla möjliga sammanhang.

Men det måste ju vara samma här. Har också trampat snett innan, men aldrig stukat, dock inte så mkt som jag gjorde igår. Men nu på morgonen känns det ingenting. Så den är nog inte stukad
  • Polkagrisen1
    LillaTjockaBertil skrev 2017-07-03 23:30:03 följande:

När jag har stukat mina fötter har jag känt en fruktansvärd smärta direkt när foten har vikit sig, det har även känts som att någonting "knäppt till" i fotleden. Smärtan har sedan avtagit och de flesta av gångerna har jag kunnat belasta foten igen efter ca 10-15 sekunder. Så fort jag sedan har avslutat min löprunda har foten svulnat upp ganska direkt och jag har därefter haft svårt för att stödja på foten i ett par dagar. Det är alltid värst direkt på morgonen dagen efter stukningen. Sedan har det dröjt allt från 3-4 dagar upp till 2 veckor innan jag har kunnat belasta foten för fullt igen. Lite beroende på hur illa stukningen tagit och hur mycket jag har jobbat med att rehabilitera foten.

Då borde jag inte ha en stukning eftersom det har inte svullnat och jag kan gå som vanligt
Svar på tråden Stukad fot (?)