• Anonym (Orolig far)

Dottern blev orolig när hon fick hår under armarna

Min dotter började bete sig underligt i 13 års åldern, hon vägrade bära baddräkt eller kortärmat. Hon var noggrann med att inte klä om så att andra såg henne. Vi började få problem med skolan eftersom hon inte vill duscha på idrotten. 

Det tog ett tag innan vi såg mönstret och efter en del diskussioner och frågor då hon vägrade prata om problemet så fick vi tid med kuratorn på skolan. Eftyer några enskilda samtal med kuratorn fick reda på att problemet var att hon fått hår i armhålan.

Hon hade aldrig sett en kvinna med hår under armarna och trodde att hon hade nåt fel eftersom hon fick det själv. Detta av henne stora problem och hon trodde hon var onormal.

Vi hade väl pratat en del med henne om puberteten och så vidare men inte specifikt frågat eller pratat om armhålorna. Vi tänkte att hon måste åtminstone sett nån reklam för rakhyvlar och det hade hon, men det finns inget hår som tas bort i reklam för kvinnliga rakhyvlar. För män ser man tydligt före och efter en rakning men i kvinnoreklamen rakar dom hårlösa armhålor.

Har nån annan varit med om detta? Är det vanligt? Finns det tjejrer (eller killar) som allvarligt tror att det inte växer hår under armarna på tjejer?

• Svar på tråden Dottern blev orolig när hon fick hår under armarna
  • Anonym (Z)

Lär vara vanligt i USA enligt en annan tråd här.

• fjanten

Har hon aldrig sett sin mammas (om hon har en) armhålor?

• Anonym (Orolig far)
    fjanten skrev 2017-07-03 22:12:55 följande:

Har hon aldrig sett sin mammas (om hon har en) armhålor?

Jovisst har hon det men hennes armhålor är alltid rakade och hon har aldrig sett när hon rakat dom. Inte för att vi är pryda eller nåt annat - det har bara blivit så. Min fru jobbar tidigt och duschar/rakar sig före alla andra, jag har alltid skött morgon och lämning. 
  • ajnas

Detta visar vikten av att prata med era barn! Kanske framför allt flickor. Har förklarat allt för min snart pubertala dotter om kroppshår och kroppsvätskor, hon lyssnar och suger åt sig som en svamp och hon vet vad som är att vänta och att det är normalt, oavsett vilka signaler man får från samhället.

• lövet2

En del saker känns så självklara att man missar att informera. En av mina döttrar hade full koll när hon fick mens. Hon visste vad det var, var bindorna fanns, hur många dagar hon kunde förvänta sig, hur hon skulle göra med gympan osv. Ändå var det en viktig sak jag missat att berätta. När hon äntligen genomlidit en vecka av obehag och pinsamheter, då andades hon ut. Nu var den delen av hennes liv avklarad, trodde hon. Hennes fasa när hon fick klart för sig att mensen skulle återkomma varje månad i åratal - den glömmer jag aldrig ...

• iMitera
    lövet2 skrev 2017-07-03 22:44:19 följande:

En del saker känns så självklara att man missar att informera. En av mina döttrar hade full koll när hon fick mens. Hon visste vad det var, var bindorna fanns, hur många dagar hon kunde förvänta sig, hur hon skulle göra med gympan osv. Ändå var det en viktig sak jag missat att berätta. När hon äntligen genomlidit en vecka av obehag och pinsamheter, då andades hon ut. Nu var den delen av hennes liv avklarad, trodde hon. Hennes fasa när hon fick klart för sig att mensen skulle återkomma varje månad i åratal - den glömmer jag aldrig ...

Otroligt! Om det ändå hade varit så för oss kvinnor haha.
  • micromat

Det är därför det är viktigt att prata med sina barn. Prata om puberteten och hur den fungerar. Kroppsbehåring, mens osv.. Visst det pratas en del om det i skolan men det är viktigt att prata om sånt hemma också.

• fjanten
    Anonym (Orolig far) skrev 2017-07-03 22:22:12 följande:

Jovisst har hon det men hennes armhålor är alltid rakade och hon har aldrig sett när hon rakat dom. Inte för att vi är pryda eller nåt annat - det har bara blivit så. Min fru jobbar tidigt och duschar/rakar sig före alla andra, jag har alltid skött morgon och lämning. 

Ja, då är det inte helt lätt Men sådär är det ju i vårt samhälle, enda håret som är ok för kvinnor är ju det på huvudet, så det är ju inte helt konstigt...
  • Whitehorse1979

Prata med era barn om puberteten.

Jag har märkt att det inte görs längre.

Vad är ni rädda för?

Båda mina barn vet vad pubertet är, mens med mera och då har jag ändå en av var.

Det är ju det naturligaste som finns.

• Anonym (15)

Jag fick min mens när jag var 15.. ett par dagar innan blödde jag näsblod mitt i natten och sprang till toan bredvid mitt rum.. mamma vaknade och trodde det var mens (hade droppat på golvet) och sa det till mig ett par dagar senare.. då hade jag vaknat av att det var blött i trosan, av blod.. blev lagom skräckslagen men någonstans i bakhuvudet kom jag på "mens!"jag ropade på mamma och sa att jag hade fått mens nu... Hade iochförsig pratat mycket med en vän i skolan, som skröt om att hon fått mens lååångt tidigare och hur stora bröst hon skulle få, så jag visste väl på ett ungefär..

Angående hår under armarna, jag skulle ta bort en leverfläck där på VC och det var faktiskt den tjejen som påpekade de.. hon sa "jag ser att du börjar få hår under armarna, så blir det när man är tonåring och det kan du bara raka bort om du vill" (jag hade inte märkt något)

Vet inte alls om något av det här var relevant för dig/er, men min förhoppning är att det kanske är något iallafall :)

• McIris

Tycker det nog är lite märkligt att ett så stort barn inte förstått att man får hår under armarna. Tom mina yngsta döttrar på 6 år och 8 år vet om hår, mens, svett etc Vi pratar mycket om det mesta som är självklara delar av livet. Pratar ni inte?

• Physalis

Vilken miss att inte informera om det varken hemma eller i skolan. Men ibland blir det tokigt.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Orolig far)
    Physalis skrev 2017-07-04 13:02:16 följande:

Vilken miss att inte informera om det varken hemma eller i skolan. Men ibland blir det tokigt.

Självklart är det en miss att inte informera om det. Men är det inte lite underligt att det inte syns nånstans i samhället? Att det är så ovanligt att man känner sig onaturlig om man har hår under armarna?

Ska man behöva säga till sin dotter när hon är 11 att "Snart får du hår under armarna, om du inte tar bort det anses du onormal och konstig, om du behåller det kommer du att klassas som annorlunda och du kommer att bli ifrågasatt."
  • Whitehorse1979
    Anonym (Orolig far) skrev 2017-07-04 14:30:23 följande:
    Självklart är det en miss att inte informera om det. Men är det inte lite underligt att det inte syns nånstans i samhället? Att det är så ovanligt att man känner sig onaturlig om man har hår under armarna?

Ska man behöva säga till sin dotter när hon är 11 att "Snart får du hår under armarna, om du inte tar bort det anses du onormal och konstig, om du behåller det kommer du att klassas som annorlunda och du kommer att bli ifrågasatt."
    Varför skulle du säga det?

Det finns många kvinnor som inte rakar sig.

Din dotter behöver inte heller göra det.

Det låter som att du behöver hjälp för att kunna prata om detta.
  • Anonym (mmm)

Men har ni inte läst böcker om kroppen när barnen var mindre? Finns fullt med bra böcker med både foton och teckningar där man visar hur en kropp ser ut och vad som sker i puberteten.

Visa henne en sån så tror jag nog det löser sig snabbt. Dessutom måste hennes klasskompisar vara i samma sits så det kan inte vara möjligt att hon aldrig sett ett enda hårstrå på nån av kompisarna. 

VC brukar skicka ut något infomaterial också (om de inte slutat med det) tex till tjejer om vad som sker vid mens etc. 

• Anonym (mmm)

Om du säger det där sista är det du som är störd!  Låter som det är bättre att tjejen fortsätter prata med skolans kurator. 
  • MissNastrax

Hade inte hon sexualkunskap innan hon blev 13 i skolan? Inte så inriktat på se då men mer vad man kan vänta sig i puberteten som hår i armhålor och kön, rösten för killar, spontan ejakulation, mens m.m?

Vi hade det minst 1 gång om året med lärare och BM/skolsköterska sen vi började 4:an-5:an.

• Meriall
    lövet2 skrev 2017-07-03 22:44:19 följande:

Haha jag trodde man behövde ha binda på sig alla dagar alltid efter att man fått mens - för man visste aldrig när den kan komma. Så typ tvärtom :P
  • Physalis

Ja det är det verkligen. Nej, det finns skönhetsideal i alla kulturer och tider, här och nu anses det vackert att inte ha hår under armarna som kvinna.

Varför i hela friden skulle du uttrycka det på det viset? Det verkar ju väldigt dumt.

Däremot är det ditt ansvar som förälder att utrusta ditt barn mentalt för den världen vi lever i. Dvs ge ditt barn alla verktyg för att skapa en stark identitet, självkänsla samt självförtroende. Så att hon vågar och orkar ta sina egna beslut även on det går emot normen.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (H)
    Anonym (mmm) skrev 2017-07-05 09:12:48 följande:
    Men har ni inte läst böcker om kroppen när barnen var mindre? Finns fullt med bra böcker med både foton och teckningar där man visar hur en kropp ser ut och vad som sker i puberteten.

Visa henne en sån så tror jag nog det löser sig snabbt. Dessutom måste hennes klasskompisar vara i samma sits så det kan inte vara möjligt att hon aldrig sett ett enda hårstrå på nån av kompisarna. 

VC brukar skicka ut något infomaterial också (om de inte slutat med det) tex till tjejer om vad som sker vid mens etc. 
    Precis.
Svar på tråden Dottern blev orolig när hon fick hår under armarna