• Anonym (?)

Stänger ni av modemet på natten?

Tänker på att man inte vet hur farlig strålningen från wi-fi är. Stänger ni av modemet på natten för att minska potentiell risk för farlig strålning?

Har börjat fundera på hur mycket vi har runt oss som ger ifrån sig strålning. Somnar till Netflix på datorn bredvid sängen, mobilen precis bredvid också, modemet på dygnet runt osv. Har små barn och undrar hur deras kroppar kan påverkas av detta. När vi växte upp fanns det ju inte wi-fi och knappt dator/mobil.

Sen vet vi ju att cancer blir bara mer och mer vanligt..

Vad tror ni om detta?

• Svar på tråden Stänger ni av modemet på natten?
  • Skogshuggaren

Ja, vårt trådlösa nätverk är avstängt mellan 21:00 och 06:00. Det går att programmera i routern (Asus RT-AC68U). Dels är vi lite skeptiska mot radiovågorna, dels så hindrar det barnen från att använda nätet sent på kvällarna. Dessutom behöver man ju inte nätverket när man sover.

Jag använder headset när jag talar i mobilen, och lägger den i ett annat rum när jag sover.  Klockradion står på en hylla en bit från sängen.

Visst, det är kanske lite "foliehatt-varning" på detta, men man vet ju aldrig. Det känns hur som helt inte som någon större uppoffring.

• sextiotalist
    Skogshuggaren skrev 2017-07-07 12:18:20 följande:

Ja, vårt trådlösa nätverk är avstängt mellan 21:00 och 06:00. Det går att programmera i routern (Asus RT-AC68U). Dels är vi lite skeptiska mot radiovågorna, dels så hindrar det barnen från att använda nätet sent på kvällarna. Dessutom behöver man ju inte nätverket när man sover.

Jag använder headset när jag talar i mobilen, och lägger den i ett annat rum när jag sover.  Klockradion står på en hylla en bit från sängen.

Visst, det är kanske lite "foliehatt-varning" på detta, men man vet ju aldrig. Det känns hur som helt inte som någon större uppoffring.

Vår tv går på routern, min mobil är min väckarklocka, headset använder jag sällan, men å andra sidan pratar jag inte timmar i telefon och lyssnar inte på musik eller radio heller, jag avskyr använda headset
  • Anonym (Javerkligen)

...och drar ur strömmen till TV'n också! HAHAHA

• Aniiee

alltså, en BANAN (ja, en banan) är en större källa till farlig strålning än ens en påslagen mobil direkt mot hjärnan.

Wi-fi-strålning är inte joniserande, till skillnad mot till exempel en banan (0.1 mSv), den kosmisa strålningen som når jorden (0.3 mSv) eller själva jorden (0.48 mSv)

Folk är alltid rädda för fel saker....

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Roddarn
    sextiotalist skrev 2017-07-07 12:01:31 följande:
    Jag vet att elfältet avtar med kvadraten på avståndet, men när man sover, så har man kanske en klockradio bredvid sig och annat. Dvs med elen påslagen så har man de elektriska fälten närmare än vad man tror och bor man dessutom i en fastighet med äldre elinstallationer, så kan det vara starka fält runt kablarna. Jag har själv varit och mätt upp rätt höga spänningskillnader i en lokal (av en slump, vi letade efter en speciell punkt)
    Fast nu måste vi skilja på olika fält! Elektriska fält avtar inte med kvadraten, dom avtar linjärt från spänning till jord. Men den spänning vi har i hemmet är alldeles får låg för att ha nån som helst påverkan på någon. Vi snackar mm från ledaren så är fältstyrkan så låg att den knappt är mätbar.

Elektromagnetiska fältet avtar med kvadraten och beror på strömmen i ledaren, även här är strömstyrkan för låg i vanliga hem att det kan bli tal om nått farligt fält.

Ja, jag jobbar med detta och har mätt upp fält runt högspänningsinstallationer bla.
  • sextiotalist
    Roddarn skrev 2017-07-07 17:37:27 följande:

Fast nu måste vi skilja på olika fält! Elektriska fält avtar inte med kvadraten, dom avtar linjärt från spänning till jord. Men den spänning vi har i hemmet är alldeles får låg för att ha nån som helst påverkan på någon. Vi snackar mm från ledaren så är fältstyrkan så låg att den knappt är mätbar.

Elektromagnetiska fältet avtar med kvadraten och beror på strömmen i ledaren, även här är strömstyrkan för låg i vanliga hem att det kan bli tal om nått farligt fält.

Ja, jag jobbar med detta och har mätt upp fält runt högspänningsinstallationer bla.

Oj, då måste jag genast skriva till författaren för min kurslitteratur i kursen elektromagnetisk fältteori (kurs på civilingenjörsutbildningen) och professorn i den kurs jag läste i högspänningsteori. För där minskade det elektriska fältet med kvadraten på avståndet (jag vet skillnaden mellan det statiska fältet, E, och växelströmsfältet B och H). Eftersom den spänning som är i våra fastigheter är växelström/spänning så är det H- och B-fälten som man möts av.

För övrigt så arbetar jag inom en bransch där dessa fält är de dominerande.

Det jag skrev till ts var ironi för självklart vet jag att de fält som omges av är av så låga världen att de inte påverkar oss. Lika lite som wifi påverkar oss.

Jag vet också att det är strömstyrkan (som ändå kan vara rätt hög, vi säkrar ju ändå upp till så högt som 25 A ibland) kan även vara rätt hög. Det är effekten vi överför vilket innebär att vissa utrustningar hemma belastar nätet med hög strömstyrka, andra utrustningar hög spänning.

Kan tillägga att jag gick elektro.
  • Roddarn
    sextiotalist skrev 2017-07-07 19:51:39 följande:
    Oj, då måste jag genast skriva till författaren för min kurslitteratur i kursen elektromagnetisk fältteori (kurs på civilingenjörsutbildningen) och professorn i den kurs jag läste i högspänningsteori. För där minskade det elektriska fältet med kvadraten på avståndet (jag vet skillnaden mellan det statiska fältet, E, och växelströmsfältet B och H). Eftersom den spänning som är i våra fastigheter är växelström/spänning så är det H- och B-fälten som man möts av.

För övrigt så arbetar jag inom en bransch där dessa fält är de dominerande.

Det jag skrev till ts var ironi för självklart vet jag att de fält som omges av är av så låga världen att de inte påverkar oss. Lika lite som wifi påverkar oss.

Jag vet också att det är strömstyrkan (som ändå kan vara rätt hög, vi säkrar ju ändå upp till så högt som 25 A ibland) kan även vara rätt hög. Det är effekten vi överför vilket innebär att vissa utrustningar hemma belastar nätet med hög strömstyrka, andra utrustningar hög spänning.

Kan tillägga att jag gick elektro.
    Jag erkänner direkt! Jag vet inte vad som snurrade i mitt huvud! Jag skyller på semesterhjärna!! (Jag snöade nog in på att elektriska fältet är "linjärt" på så sätt att det är "raka" linjer från potential till jord, om det inte styrs av något på vägen.)

Men jag tror vi är helt överens om att nån fältstyrka som skulle påverka oss kommer vi inte komma upp i närheten av i våra hem! Även om det skulle gå 25 A i en ledning i hemmet så skulle vi behöva ha kabeln i stort sett liggandes mot kroppen för att komma upp i skadliga fält magnetfält. Just pga att det avtar med kvadraten! :)

Jag jobbar också i en bransch med höga fält, högspänningslabb för  AC, DC och även stötprov, så mest högspänning men ibland även höga strömmar. I veckan körde jag prov med 1700 kV DC.... Rätt häftigt faktiskt!
  • sextiotalist
    Roddarn skrev 2017-07-07 20:32:15 följande:

Jag erkänner direkt! Jag vet inte vad som snurrade i mitt huvud! Jag skyller på semesterhjärna!! (Jag snöade nog in på att elektriska fältet är "linjärt" på så sätt att det är "raka" linjer från potential till jord, om det inte styrs av något på vägen.)

Men jag tror vi är helt överens om att nån fältstyrka som skulle påverka oss kommer vi inte komma upp i närheten av i våra hem! Även om det skulle gå 25 A i en ledning i hemmet så skulle vi behöva ha kabeln i stort sett liggandes mot kroppen för att komma upp i skadliga fält magnetfält. Just pga att det avtar med kvadraten! :)

Jag jobbar också i en bransch med höga fält, högspänningslabb för  AC, DC och även stötprov, så mest högspänning men ibland även höga strömmar. I veckan körde jag prov med 1700 kV DC.... Rätt häftigt faktiskt!

Du och din hjärna är förlåtna. Första semesterveckan och vaknar fem
  • 100kgpappa

Kommer att tänka på elalergiker när ninduäiskuterade fälten ifrån elkablarna.

Hörde ett program på radion om en kvinna som bodde mitt ute i skogen, som påstod att hon kände av reporterns pyttelilla batteridrivna ljudinspelare, så de fick avbryta intervjun efter en stund.

Samma kvinna hade inga problem med att ett kylskåp med 230v drivning i samma rum....För hon behövde ju kunna hålla sin mat kyld.

Till huvudämnet, så nej, här stängs inte av nånting.

• John22
    Pentra skrev 2017-07-07 11:37:23 följande:

Jo, forskning visar på att mobilstrålning är skadlig. ... www.stralskyddsstiftelsen.se/forskning/ ... TV-skärmsmedia är också skadlig. ...
    sextiotalist skrev 2017-07-07 11:13:19 följande:
    Nix, eftersom den signalen som kommer från Wifi är så låg att den inte skadar oss. Med ditt tänk så förutsätter jag att du stänger av elen över natten, eftersom det elektromagnetiska fälten kring dina kablar troligen är betydligt starkare.

Elektromagnetiska fält avtar iaf med kvadraten på avståndet. Trådlösa strålande nätverk genomsyrar och påverkar omgivningen så fort de är påslagna. Det är därför bättre att använda sig av trådbundet nätverk. ... Och, om man inte har någon typ av skydd/dämpning mot wi-fi-strålningen så är det, som sagt, bra att stänga ner det trådlösa nätverket om det inte används. ... ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Haha, du måste skämta. Strålskyddsstiftelsen - ärkenötterna som fortsätter att hävda att elallergi existerar trots att ingen elallergiker ännu lyckats skilja på när denne utsätts för elektromagnetiska fält och när denne inte blir det i kontrollerade tester.

Christer Hellberg granskar dessa bluffmakare och deras falska påståenden på ett bra sätt christerhellberg.com/2015/01/25/genomgang-inga-bevis-i-100-rapporter-som-stralskyddsstiftelsen-refererar-till/
  • Dr Nail

När det gäller mobiler så blir strålningen starkare ju längre från en basstation man befinner sig.

Om du märker att batteriet dör ovanligt snabbt, då är det antagligen därför. Det är då jag skulle rekommendera försiktighet i form av ex. headset när du pratar i telefonen.

• Konservativ

Stänger av allt på natten utom frys/kyl.

Orsak: snålhet och brandrisk. Drar också ur sladdarna.

Svar på tråden Stänger ni av modemet på natten?