sextiotalist skrev 2017-07-07 19:51:39 följande:
Oj, då måste jag genast skriva till författaren för min kurslitteratur i kursen elektromagnetisk fältteori (kurs på civilingenjörsutbildningen) och professorn i den kurs jag läste i högspänningsteori. För där minskade det elektriska fältet med kvadraten på avståndet (jag vet skillnaden mellan det statiska fältet, E, och växelströmsfältet B och H). Eftersom den spänning som är i våra fastigheter är växelström/spänning så är det H- och B-fälten som man möts av.
För övrigt så arbetar jag inom en bransch där dessa fält är de dominerande.
Det jag skrev till ts var ironi för självklart vet jag att de fält som omges av är av så låga världen att de inte påverkar oss. Lika lite som wifi påverkar oss.
Jag vet också att det är strömstyrkan (som ändå kan vara rätt hög, vi säkrar ju ändå upp till så högt som 25 A ibland) kan även vara rätt hög. Det är effekten vi överför vilket innebär att vissa utrustningar hemma belastar nätet med hög strömstyrka, andra utrustningar hög spänning.
Kan tillägga att jag gick elektro.
Jag erkänner direkt! Jag vet inte vad som snurrade i mitt huvud! Jag skyller på semesterhjärna!! (Jag snöade nog in på att elektriska fältet är "linjärt" på så sätt att det är "raka" linjer från potential till jord, om det inte styrs av något på vägen.)
Men jag tror vi är helt överens om att nån fältstyrka som skulle påverka oss kommer vi inte komma upp i närheten av i våra hem! Även om det skulle gå 25 A i en ledning i hemmet så skulle vi behöva ha kabeln i stort sett liggandes mot kroppen för att komma upp i skadliga fält magnetfält. Just pga att det avtar med kvadraten! :)
Jag jobbar också i en bransch med höga fält, högspänningslabb för AC, DC och även stötprov, så mest högspänning men ibland även höga strömmar. I veckan körde jag prov med 1700 kV DC.... Rätt häftigt faktiskt!