• Anonym (?)

Stänger ni av modemet på natten?

Tänker på att man inte vet hur farlig strålningen från wi-fi är. Stänger ni av modemet på natten för att minska potentiell risk för farlig strålning?

Har börjat fundera på hur mycket vi har runt oss som ger ifrån sig strålning. Somnar till Netflix på datorn bredvid sängen, mobilen precis bredvid också, modemet på dygnet runt osv. Har små barn och undrar hur deras kroppar kan påverkas av detta. När vi växte upp fanns det ju inte wi-fi och knappt dator/mobil.

Sen vet vi ju att cancer blir bara mer och mer vanligt..

Vad tror ni om detta?

• Svar på tråden Stänger ni av modemet på natten?
  • Mascaraklumpar

Nej, eftersom risken är i princip obefintlig. Under de senaste 30 åren har 25 000 (!) vetenskapliga artiklar om icke-joniserande strålning publicerats och det finns trots det inget som tyder på att strålning från wifi, mobiltelefoner osv, skulle påverka vår hälsa negativt. 

• K med lilla E

Nej det gör vi inte och jag vet inte ens hur man gör. 

• sextiotalist

Nix, eftersom den signalen som kommer från Wifi är så låg att den inte skadar oss.
    Med ditt tänk så förutsätter jag att du stänger av elen över natten, eftersom det elektromagnetiska fälten kring dina kablar troligen är betydligt starkare.

• kottelin

Nej, då skulle sonen bli tokig!

Ja, typ så...
  • Pentra
    Mascaraklumpar skrev 2017-07-04 23:22:02 följande:
    Nej, eftersom risken är i princip obefintlig. Under de senaste 30 åren har 25 000 (!) vetenskapliga artiklar om icke-joniserande strålning publicerats och det finns trots det inget som tyder på att strålning från wifi, mobiltelefoner osv, skulle påverka vår hälsa negativt. 

Jo, forskning visar på att mobilstrålning är skadlig. ... www.stralskyddsstiftelsen.se/forskning/ ... TV-skärmsmedia är också skadlig. ...
    sextiotalist skrev 2017-07-07 11:13:19 följande:
    Nix, eftersom den signalen som kommer från Wifi är så låg att den inte skadar oss. Med ditt tänk så förutsätter jag att du stänger av elen över natten, eftersom det elektromagnetiska fälten kring dina kablar troligen är betydligt starkare.

Elektromagnetiska fält avtar iaf med kvadraten på avståndet. Trådlösa strålande nätverk genomsyrar och påverkar omgivningen så fort de är påslagna. Det är därför bättre att använda sig av trådbundet nätverk. ... Och, om man inte har någon typ av skydd/dämpning mot wi-fi-strålningen så är det, som sagt, bra att stänga ner det trådlösa nätverket om det inte används. ... ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Anonym (Beata)
    Pentra skrev 2017-07-07 11:37:23 följande:

Jo, forskning visar på att mobilstrålning är skadlig. ... www.stralskyddsstiftelsen.se/forskning/ ... TV-skärmsmedia är också skadlig. ... Elektromagnetiska fält avtar iaf med kvadraten på avståndet. Trådlösa strålande nätverk genomsyrar och påverkar omgivningen så fort de är påslagna. Det är därför bättre att använda sig av trådbundet nätverk. ... Och, om man inte har någon typ av skydd/dämpning mot wi-fi-strålningen så är det, som sagt, bra att stänga ner det trådlösa nätverket om det inte används. ... ... Med vänlig hälsning, Pentra

Strålskyddsstiftelsen... kom igen!
  • absalon

Gör som jag - ha såväl dator som modem avstängda hela dygnet och använd dem aldrig. För säkerhets skull - som alltid med en väljordad hjälm av aluminiumfolie och behåll den på hela dagen. Även vid promenader på stan.
    För egen del söker jag dessutom på internet efter en app, som en vecka i förväg varnar för såväl blixtnedslag som terrordåd och nedfallande meteorer.

• Shoggo

Skydd mot wifi? Som en mössa eller hatt gjord av ett tunt lager metall?

• sextiotalist
    Pentra skrev 2017-07-07 11:37:23 följande:

Jo, forskning visar på att mobilstrålning är skadlig. ... www.stralskyddsstiftelsen.se/forskning/ ... TV-skärmsmedia är också skadlig. ...
    sextiotalist skrev 2017-07-07 11:13:19 följande:
    Nix, eftersom den signalen som kommer från Wifi är så låg att den inte skadar oss. Med ditt tänk så förutsätter jag att du stänger av elen över natten, eftersom det elektromagnetiska fälten kring dina kablar troligen är betydligt starkare.

Elektromagnetiska fält avtar iaf med kvadraten på avståndet. Trådlösa strålande nätverk genomsyrar och påverkar omgivningen så fort de är påslagna. Det är därför bättre att använda sig av trådbundet nätverk. ... Och, om man inte har någon typ av skydd/dämpning mot wi-fi-strålningen så är det, som sagt, bra att stänga ner det trådlösa nätverket om det inte används. ... ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Jag vet att elfältet avtar med kvadraten på avståndet, men när man sover, så har man kanske en klockradio bredvid sig och annat. Dvs med elen påslagen så har man de elektriska fälten närmare än vad man tror och bor man dessutom i en fastighet med äldre elinstallationer, så kan det vara starka fält runt kablarna. Jag har själv varit och mätt upp rätt höga spänningskillnader i en lokal (av en slump, vi letade efter en speciell punkt)
Svar på tråden Stänger ni av modemet på natten?