• Anonym (ww)

Fästingplågan, undvika?

Hade föreslagit att åka söderut i landet till sommaren men nu började mina väninnor skrämma upp mig med att där finns fästingar och ska absolut inte släppa ut mina barn i parker där det finns gräs och annat. De är inte vaccinerade eftersom vi inte bor i högriskområden, typ Mälardalen osv.

Vad ligger det för sanning i det här? Hur skyddar man sig bäst? Ska vi strunta i det helt nu och stanna hemma i sommar?

Om en fästing väl har satt sig, är det hög risk att de får TBE eller borellia då eller är det först om de har suttit ett tag?

• Svar på tråden Fästingplågan, undvika?
  • cosinus

Vi är inte heller vaccinerade och vi åker till Sthlm/södra delarna av Sverige varje år.

Är vi mer på landet/skärgården och/eller i högt gräs kollar jag igenom barnen på kvällen. Är vi bara i stadsmiljö brukar jag inte ens göra det. Vi har aldrig fått en fästing.

• annabellelee

Jag bor i södra Sverige. Självklart får mitt barn leka i parker och i naturen.

I södra Sverige bär många fästingar borrelia , mot vilken det inte finns vaccin. I Mälardalen och på Gotland är det vanligast med TBE, som man kan vaccinera sig mot.

Risken att få borrelia (TBE känner jag inte till lika väl) är mycket, mycket låg om man tar fästingen inom 24 h. Det gäller alltså att kontrollera sig själv och barn om man varit ute i högt gräs eller fuktiga skogspartier. Liten koll av kroppen vid badkaret eller sänggåendet är en klok kvällsrutin.

Vissa områden, som Kullaberg i Skåne, är väldigt fästingtäta, vissa innehåller en del fästingar och vissa inga alls. Känner du folk i trakten så prata med dem om var fästingar finns. Jag har aldrig fått en fästing i en park.

Och lugn. Man kan få borrelia, men vi är många som bor här som lever lyckliga borreliafria liv!

• annabellelee

O ja.skydd! Heltäckande kläder är bäst, men om man inte vill ha det pga värme eller annat så ger myggmedel visst skydd mot fästingar. Äta vitlök och vitlökskapslar ska också skydda enligt en studie bland parkarbetare i Blekinge. Inget jag provat dock.

www.aftonbladet.se/halsa/article10449321.ab

• Emale

Som jag minns det så smittar TBE mer eller mindre omedelbart vid bett. Men varför vaccinerar ni er inte? Ni tycks ju behöva det. Jag har haft både TBE och borrelia och TBE är ingen fest kan jag berätta. Borrelia är ingen fara förutsatt att man upptäcker det i någorlunda tid, kan behandlas med antibiotika.

I parker med kort gräs är det ingen risk att få fästingar. De trivs i högt gräs och det ska finnas andra djur än människor som fungerar som mellanvärdar, t ex rådjur.

• Anonym (ww)

Som sagt, vi har inte vaccinerats pga att vi inte bor i högriskområde (inre Norrland).

Vi besökte vänner på Västkusten i fjol och jag drog på mig 3 fästingar (inte på samma tillfälle), men då var jag ute där det var lixom buskage och grejor. Men då hade jag vaccinerat mig, funderade ibland på om vaccinet drog åt mig alla fästingar.

Vi ska dock varken till Gotland eller Mälardalen i år.

• Pentra

Kokosolja. Fästingar hatar kokosfoft. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (ww)
    Emale skrev 2017-07-04 23:54:41 följande:

Som jag minns det så smittar TBE mer eller mindre omedelbart vid bett. Men varför vaccinerar ni er inte? Ni tycks ju behöva det. Jag har haft både TBE och borrelia och TBE är ingen fest kan jag berätta. Borrelia är ingen fara förutsatt att man upptäcker det i någorlunda tid, kan behandlas med antibiotika.

I parker med kort gräs är det ingen risk att få fästingar. De trivs i högt gräs och det ska finnas andra djur än människor som fungerar som mellanvärdar, t ex rådjur.

Så om vi ser ett rådjur ska vi springa så fort vi kan så inte fästingjäveln hoppar mot oss?
  • Emale
    Anonym (ww) skrev 2017-07-05 06:11:29 följande:

Så om vi ser ett rådjur ska vi springa så fort vi kan så inte fästingjäveln hoppar mot oss?

Nej, så funkar det inte. Däremot högt gräs och dylika miljöer kan vara värda att undvika om man är orolig.
  • BandAnna
    Anonym (ww) skrev 2017-07-04 23:11:21 följande:

Hade föreslagit att åka söderut i landet till sommaren men nu började mina väninnor skrämma upp mig med att där finns fästingar och ska absolut inte släppa ut mina barn i parker där det finns gräs och annat. De är inte vaccinerade eftersom vi inte bor i högriskområden, typ Mälardalen osv.

Vad ligger det för sanning i det här? Hur skyddar man sig bäst? Ska vi strunta i det helt nu och stanna hemma i sommar?

Om en fästing väl har satt sig, är det hög risk att de får TBE eller borellia då eller är det först om de har suttit ett tag?

Jag bor på landet i småland och här dräller det av fästingar. Ät vitlökstabletter (fästingar avskyr lukten av vitlök) eller smörj in er i rosmarinolja så lär fästingarna undvika er. 

• claessvensson

Köp Antick Fästingfrysare på Apoteket. Om fästingen irriteras kan de kräkas, vilket man vill undvika. Antick fryser ihjäl fästingen direkt där den sitter och förhindrar detta. När de är ihjälfrusna släpper de dessutom taget.

Svar på tråden Fästingplågan, undvika?