Gillar att spara!
Hmmm, jo visst går det att spara mycket och satsa på att gå i pension tidigt. Det är ju ett trevligt mål!
Men, man får heller inte glömma bort att leva i nuet. Min partner gick bort i cancer 8 månader efter diagnos. Från första symptom tills det var över tog det 10-11 månader. Nu ska gemene man inte gå och vara orolig för det men vill bara skicka en liten påminnelse om att livet inte varar från 0-85 år för alla (långt ifrån).
Med det sagt så har jag också lite liknande planer. Vill kunna pensioneras vid 55-58, eller iaf jobba max 3 dagar/vecka från 55 år. Är 40 år idag.
Mitt hus är värderat till ca 1,5 mkr mer än vad jag har lån på, har fortfarande lån på köpesumman. I direkt sparande (pension/långsiktigt) ligger jag på ca 5000 kr/mån vilken kanske inte är så mycket men samtidigt så ökar pengarna ganska rejält varje år då jag har relativt mycket i fonder. Dessutom har huset stigit i värde med i snitt 150 kkr/år sedan inköp. Dock har jag ju lagt in en del där och sen är det svårt att säga vad som händer med bostadsmarknaden (bostadskrasch?). Men ändå ser det bra ut, motsvarar ju 12 500 kr/mån (minus skatt) + fonderna.
Så även om 5000 kr/mån inte är så mycket så med fond- och bostadsutvecklingen blir det ändå en rejäl slant i månaden till "sparande" .
Blir intressant att se hur andra resonerar då jag alltid är nyfiken på nya idéer för att utveckla mig själv .