• Anonym (Gillar att spara!)

Gillar att spara!

Hej! Fler än vi som gillar att spara, göra budget och drömma om en ( ekonomiskt) rik framtid? All denna hets med  "vardagslyx" såsom matleveranser, vin-, tidningsprenumerationer har vi skalat av...

Sparar 15.000/ månad x 10 mån per år och är nu efter 3,5 år uppe i 500.000- tjoho! Har 20 år kvar i arbetslivet (vill gå vid 60) oxh räknar med att köpa ett ltet hus i Italien och njuta . OCH- skulle något hända en av oss så vet vi att den andra klarar sig ekonomiskt och att barnen har en bra framtid.

Och till alla som kommer att klaga- jag VET att alla inte kan spara så, att alla har olika förutsättningar. Jag är ödmjuk inför detta men tycker att om man har två medelinkomster ( 30'-35') utan några avvikande utgifter och lån på 1-2 miljoner  så ska det gå att spara åtminstone 10.000.

Vad tycker ni, håller ni med? Hur mycket sparar ni?

Shoot!

Trevlig sommar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-05 11:39
    uppdaterar inlägget gällande medelinkomst- det beror helt på kommun, ålder, kön.... men för enkelhetens skull så säger vi 25-30 (vi har 30, båda två- jag och min fru).
  • Svar på tråden Gillar att spara!
  • Anonym (Problem)

Oj du är verkligen naiv. 30-35 i inkomst är långt över vad vi har. Vi är två vuxna och 5 barn och att spara 15000:- i månaden är en jävla fantasi. Vad vill du med din tråd? Gnida in hur mycket du kan spara eller vad är ditt problem!?

detta är en medelinkomst i det övre spannet... och om du nu har det svårt ekonomiskt/mindre än angivet, så har jag ju skrivit att detta inte berör er som har andra förutsättningar än 30'-35' och att alla inte har det så... så varför ta åt dig?

Glad sommar på dig!

• Anonym (Slösa)

Medelinkomsten är snarare 20-25k än 35k men bland högutbildade är den kanske 35k.

Jag förstår hur du menar att du gillar att spara och jag förstår tjusningen i det att se pengarna växa. Önskar vi kunde göra samma och vi försöker men av någon anledning lyckas det inte. Vi har just nu inkomst på 20+14k efter skatt (en är föräldraledig) och jag tycker vi borde kunna spara iaf några tusen/månad med det men det vill sig inte. Iofs har vi dyrt boende (blir mycket billigare till hösten) och en av oss har dyrt fritidsintresse som innebär resor och utgifter på kanske 4k/mån.

Men det värsta är maten. Vi äter så dyrt. Det blir typ 500 varannan dag när vi handlar. Vet inte hur ju ska minska ner på det. Visst gillar vi lyxmat men äter ju inte bara lyx. Hur mycket lägger ni på mat i veckan TS?

Har ni funderat på att placera pengarna istället för bara spara?

Vi sparar i kapitalfärsäkringar och fonder. Mat och förbrukningsvaror på Willys, bara ekologiskt och svensk kött: 700-1000sek/v. Inga småköp utöver det. Två barn 7-9 år gamla. Vi gör en lista hemma utifrån en app (minns ej namnet, min fru har den) och kollar på erbjudanden i alla butiker i närområdet). Men vet att många tycker att det skenar iväg, så ajg förstår detta problem!

• Anonym (sparar också)
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-05 11:42:35 följande:
    Vi sparar i kapitalfärsäkringar och fonder. Mat och förbrukningsvaror på Willys, bara ekologiskt och svensk kött: 700-1000sek/v. Inga småköp utöver det. Två barn 7-9 år gamla. Vi gör en lista hemma utifrån en app (minns ej namnet, min fru har den) och kollar på erbjudanden i alla butiker i närområdet). Men vet att många tycker att det skenar iväg, så ajg förstår detta problem!
    Det är ändå bra jobbat med en såpass låg matkostnad med två barn! VI gillar också att spara, men mat är ett intresse och det enda vi "unnar oss" så vi har nog nästan dubbla matkontot mot er Då inkluderas dock jobbluncher ute för två och ett och annat restaurangbesök.

Däremot tycker vi att det är ointressant med massor av abonnemang, kläder och shopping, och liknande som många har som "vardagslyx". Älskar att göra budgetar!
    Anonym (sparar också) skrev 2017-07-05 19:29:17 följande:
    Det är ändå bra jobbat med en såpass låg matkostnad med två barn! VI gillar också att spara, men mat är ett intresse och det enda vi "unnar oss" så vi har nog nästan dubbla matkontot mot er Då inkluderas dock jobbluncher ute för två och ett och annat restaurangbesök.

Däremot tycker vi att det är ointressant med massor av abonnemang, kläder och shopping, och liknande som många har som "vardagslyx". Älskar att göra budgetar!
    Jag gillar matlagning, men gillar att resa än mer. Så vår lyx är 2-3 veckor under hösten/vintern. Tack vare airbnb och Norwegian så ryms även det i vår totala budget. Och även vi är förtjusta i att göra budget. Det finns inga överraskningsmoment. Se flesta av våra vänner och bekanta har liknande löner, men de ligger på 5'-8' i långsiktigt sparande och de fattar inte hur vi gör det ( går att jämföras hyfsat då lånen är hyfsat desamma, 2 barn... ja du fattar. Med planering går det utmärkt! Kul att det finns flera som peppas av detta. Det är ganska tabu att diskutera ekonomi överlag och många tror direkt att man skryter. Synd.
  • Hyttsilla

Vi har ungefär samma löner som ni men har valt att istället för att spara jobba lite mindre. Mycket är det för att barnen ännu är små. Vi har sextimmarsdagar och slipper den vardagsstress och livspussel som många andra pratar om. Men jag är en riktig Spara och förstår precis vad du pratar om! Jag satsade på att betala tillbaka mina studielån (5,5 års studier) snabbt. Det var lite samma känsla.

Hyttsilla skrev 2017-07-05 20:20:23 följande:

Vi har ungefär samma löner som ni men har valt att istället för att spara jobba lite mindre. Mycket är det för att barnen ännu är små. Vi har sextimmarsdagar och slipper den vardagsstress och livspussel som många andra pratar om. Men jag är en riktig Spara och förstår precis vad du pratar om! Jag satsade på att betala tillbaka mina studielån (5,5 års studier) snabbt. Det var lite samma känsla.

Vi satsade också på att vara hemma med barnen lite längre. Detta spartempo startade vi först för ca 3,5 år sen och nu har min fru ganska flexibel arbetstid så hon lämnar lite senare och jag börjar jobbet tidigt och hämtar dem strax innan 16. Förstår ert tänk, också! Studielånen eller huslånet ( har inga andra lån) har vi kvar, tyvärr Det är för oss mer gynnsamt att investera pengarna istället och bygga ränta-på ränta.
  • Hyttsilla
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-05 20:29:47 följande:

Vi satsade också på att vara hemma med barnen lite längre. Detta spartempo startade vi först för ca 3,5 år sen och nu har min fru ganska flexibel arbetstid så hon lämnar lite senare och jag börjar jobbet tidigt och hämtar dem strax innan 16. Förstår ert tänk, också! Studielånen eller huslånet ( har inga andra lån) har vi kvar, tyvärr Det är för oss mer gynnsamt att investera pengarna istället och bygga ränta-på ränta.

Ja, ekonomiskt lönar det sig ju sällan att betala av CSN snabbt. Bättre att lägga pengarna på bra sparande. Det var bara så skönt för själen att vara skuldfri.
  • DVQ
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-05 11:34:10 följande:

detta är en medelinkomst i det övre spannet... och om du nu har det svårt ekonomiskt/mindre än angivet, så har jag ju skrivit att detta inte berör er som har andra förutsättningar än 30'-35' och att alla inte har det så... så varför ta åt dig?

Glad sommar på dig!

Jag tror att det människor reagerar på är att du angav 30-35 som någon sorts medelinkomst. Bara drygt tio procent av Sveriges befolkning tjänar mer än 35. Jag har själv en inkomst i den klassen efter en akademisk examen och tio års arbete efter det. Det säger sig självt att många ligger en bra bit under.

Men visst, det är roligt att spara om man kan. Jag har själv valt bort mycket onödigt för att kunna spara. Egentligen inte till någon dröm utan mer inför eventuella "sämre tider".
Svar på tråden Gillar att spara!