• Leapea1

Funderingar kring Vul samt kub

Hej!

Jag är gravid v.9 , tror vi. Senaste blödningen var ett mf så jag fick en remiss för att göra en vul och sedan ska vi göra ett kubtest.

Jag går in i vecka 10 nu på fredag och min vul är inte fören om 2 veckor (då jag är i v.12 strax 13).

Men kub gör man mellan v.11-v.13 ellerhur?

Tyckte vul kändes så långt bort- för man vill ju se att allt är bra där innan man kostar på ett kub. Blir det inte sent att göra kub om man får göra det efter vul?

Fick hem papper idag som jag ska ta med för blodprov för kub. Kan man göra det veckor innan kuben eller bör jag vänta med att göra det tills det närmar sig?

• Svar på tråden Funderingar kring Vul samt kub
  • Anonym (M)

Blodprovet ska du lämna nu innan så gör det omgående.

Ultraljudsdelen av kub görs i v 11-14. Är du orolig så kan du ju kolla du kan få tid snabbare? För att tidsbestämma graviditeten med säkerhet.

• Leapea1
    Anonym (M) skrev 2017-07-05 18:02:02 följande:

Blodprovet ska du lämna nu innan så gör det omgående.

Ultraljudsdelen av kub görs i v 11-14. Är du orolig så kan du ju kolla du kan få tid snabbare? För att tidsbestämma graviditeten med säkerhet.

Tack för svar :)
  • Anonym (S)

Vul görs väl sällan efter vecka 8+?

• Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2017-07-05 18:09:33 följande:

Hos oss gör de VUL till vecka 10-11 ungefär sen vanligt UL.
  • Leapea1
    Anonym (S) skrev 2017-07-05 18:09:33 följande:

När jag pratade med min bm så sa hon vaginalt men i papperet nu så står det bara ultraljudsundersökning. Kanske dom ändrade det efteråt när dom såg vilken vecka jag blev i? :)
  • Thugs

Jag ska göra vul nästa vecka och då är jag i vecka 12 (11 +5)

• Anotherone
    Thugs skrev 2017-07-06 18:00:31 följande:

Jag ska göra vul nästa vecka och då är jag i vecka 12 (11 +5)

Förstår inte riktigt vitsen med vaginalt ultraljud så sent? Jag gjorde vanligt ultraljud i vecka 7+3 och det var rutin på den kliniken, inga konstigheter. Man såg allt jättebra och de lade även på färg så att man såg hjärtat slå i rött.
  • Thugs
    Anotherone skrev 2017-07-06 18:05:57 följande:

Förstår inte riktigt vitsen med vaginalt ultraljud så sent? Jag gjorde vanligt ultraljud i vecka 7+3 och det var rutin på den kliniken, inga konstigheter. Man såg allt jättebra och de lade även på färg så att man såg hjärtat slå i rött.

Jag har haft flera mf och bad min barnmorska om UL redan vid hälsosamtalet v 6 och detta var det enda dom kunde erbjuda mej... :(
Svar på tråden Funderingar kring Vul samt kub