• Anonym (Orolig)

Anmäla ekonomiska missförhållanden? Tystnadsplikt?

Om man jobbar som personlig assistent (privat sektor) och det uppdagats att brukaren ljuger gentemot f-kassan mfl och har därför mer assistansersättning än vad det ska vara. Säger tydligen att vi gör mer saker och att saker tar mycket längre tid än vad det faktiskt gör.

1. Är detta något jag som assistent är skyldig att anmäla (lex Sarah ekonomiskt missförhållande, förskingring?) till vem? Kontakt på assistansbolaget?

2. Får jag anmäla det eller går det under tystnadsplikten, får ej skada enskild person?

3. Händer det något för min del om jag inte anmäler det och det uppdagas på annat vis?

• Svar på tråden Anmäla ekonomiska missförhållanden? Tystnadsplikt?
  • Anonym (suck)

Men varför ska du lägga dig i det??????????????? SkrikandesKräks

• Anonym (Va)

Gör en anonym anmälan.

• Anonym (Orolig)

För att jag vill veta att jag inte riskerar något pga den anmälningsplikt ( vet ej om detta är exempel som går in under skyldighet att anmäla? ) jag har som assistent om det skulle komma fram på annat vis och jag inte själv gjort något.

• Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-07-05 17:30:28 följande:

Om man jobbar som personlig assistent (privat sektor) och det uppdagats att brukaren ljuger gentemot f-kassan mfl och har därför mer assistansersättning än vad det ska vara. Säger tydligen att vi gör mer saker och att saker tar mycket längre tid än vad det faktiskt gör.

1. Är detta något jag som assistent är skyldig att anmäla (lex Sarah ekonomiskt missförhållande, förskingring?) till vem? Kontakt på assistansbolaget?

2. Får jag anmäla det eller går det under tystnadsplikten, får ej skada enskild person?

3. Händer det något för min del om jag inte anmäler det och det uppdagas på annat vis?

Prata med din chef
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2017-07-05 17:54:01 följande:

Prata med din chef

Så jag får prata med min chef? Det går inte in under tystnadsplikten?
  • Anonym (Anonym)