• blommigt95

Tankar kring graviditet efter MA

Jag plussade för någon dag sedan och har räknat ut att jag troligtvis har bf i februari med hjälp av appen Preglife. Jag hade ett MA i december och är extremt orolig över att detta ska hända igen, känns som att jag inte kan glädjas över huvudtaget och vågar inte heller ringa till mödravårdscentralen eller någonting, känns som att jag vill vänta till v.12 innan jag ringer någonstans för att vänta & se ifall denna lilla krabat vill stanna. Är det någon mer än jag som känner så här?

Men på samma gång känns det som att jag vill få en bekräftelse på att det faktiskt existerar något i magen på mig, men som jag har sett är det väldigt ovanligt med ultraljud innan v. 18..

Så vad ska man göra, vänta och se eller ringa? Trots att jag bara är i vecka 7.

• Svar på tråden Tankar kring graviditet efter MA
  • Petite Dudute

En läkare på en IVF-klinik sa att om man ser ett hjärta slå i vecka 6 eller senare är det lika stor chans att det går bra som om man väntar de obligatoriska 12 veckorna innan man berättar för folk att man är gravid!

• blommigt95
    Jag är bara jag skrev 2017-07-06 19:09:49 följande:

Jag vågade faktiskt inte tro riktigt på det hela graviditeten. Det var för bra för att vara sant liksom efter alla år och all kamp! Gjorde många UL och gladdes varje gång jag fick se honom  , men oron fanns där under ytan. Efter v.25 började jag dock tro på barn mer än missfall.

Okej då har jag alltså några veckor kvar med oro. Får hoppas att det snart går över!
  • blommigt95
    Petite Dudute skrev 2017-07-06 20:12:38 följande:

Jag var hos Ultraljudsbarnmorskorna privat i tisdags. Det kostade 600 kr.

I mitt fall syntes en uppklarning men inget embryo ????. Jag fick en remiss till läkare på SÖS Gyn en vecka senare, alltså nu på tisdag. Antar att jag får tabletter eller liknande om jag fortfarande inte haft någon blödning då. Jag borde ha varit i vecka 8 nu. Har knappt haft några gravidsymptom. Bara ett positivt graviditetstest.

Jag fyller 43 om en vecka och risken för problem ökar ju med åldern. Jag ville veta hur det stod till så fort som möjligt oavsett. Varför gå och våndas längre än nödvändigt?

Hoppas det går bra för dig!

Jag ska avvakta några dagar till, ringde min vårdcentrals mottagning idag och de hänvisade mig till en privatklinik, känner symtom än (halsbränna, små stickningar i mensmagen, trötthet och förvirring) så om det fortsätter i en vecka så kontaktar jag dom igen och hoppas på ett bättre svar!

Hoppas allt går bra för dig med... tråkigt å höra att det inte fanns nå embryo :(
  • blommigt95
    Petite Dudute skrev 2017-07-06 20:16:04 följande:

En läkare på en IVF-klinik sa att om man ser ett hjärta slå i vecka 6 eller senare är det lika stor chans att det går bra som om man väntar de obligatoriska 12 veckorna innan man berättar för folk att man är gravid!

Så minsken för missfall minskar? Fick en MA i v.10 så känns lite som att det inte stämmer in på mig i så fall :(
  • bluebird6
    blommigt95 skrev 2017-07-06 21:05:11 följande:
    Så minsken för missfall minskar? Fick en MA i v.10 så känns lite som att det inte stämmer in på mig i så fall :(
    Jag har gått igenom 2 Ma i mina senaste grav. Pga cystor o lite annat så får jag kontrollvul. 

Sett hjärtat slå 6+4, fostret dog v. 8-9. upptäcktes på kontrollvul v10. Ma okt-16

Hjärtat slog v 7, fostret dog v.8-9, sparsam blödning v.11 (10+4) Kontroll 2 dagar senare. Skrapning efter konstaterat Ma feb-17

Nu gravid igen. Sett hjärtat slå 5+6. Vågar inte tro ett skit på det. Att hjärtat slår nu betyder ingenting. så mkt utveckling som sker de närmsta veckorna och går något fel så sker det även efter man sett en böna med hjärta tyvärr. 

Lycka till... 
  • Petite Dudute

Läkaren jag pratade med sa att det där med att vänta 12 veckor med att berätta kommer från tiden innan man gjorde ultraljud. Men jag har bara hört det där från en person. Ingen aning om vilka källor han hade.

Sen läste jag nyligen att risken för missfall är typ 3% efter 12 fullgångna veckor så den finns ju helt klart.

• AK78

Förstår dig precis! Tyvärr.. Hade ett MA förra året och är nu gravid i vecka 17. Men har oroat mig hela tiden och gör fortfarande. Har haft blödningar och varit övertygad om MA/MF men hittills har allt gått bra. Men är konstant orolig och är nervös inför UL 25/7. Sjukt att ett MA kan göra en så orolig.. men så är det tyvärr för mig. Hoppas att allt går bra! Lycka till!

• Jag är bara jag
    blommigt95 skrev 2017-07-06 21:01:19 följande:
    Okej då har jag alltså några veckor kvar med oro. Får hoppas att det snart går över!
    Du kanske slutar oroa dig mycket tidigare än jag. Glad 
  • Jag är bara jag

Om man sett hjärtat slå v.9 är risken för missfall ca 2%. Vid v.13 som jag gjorde 0,5%. Vissa får alltså missfall senare ändå, men i regel är det då oupptäckta MA. Fostren har alltså dött långt innan de kommer ut så om alla gjorde VUL runt v.10 skulle fler missfall upptäckas helt enkelt. Själv haft 2 lite senare- ett v.11 där fostret var storlek v.7 när det upptäcktes v.10 och ett v.14 där jag inte gjort VUL innan. Det går ingen magisk gräns vid v.12. Missfallsrisken sjunker gradvis och ca 90% har skett före v.12.

• blommigt95
    bluebird6 skrev 2017-07-06 21:28:15 följande:

Jag har gått igenom 2 Ma i mina senaste grav. Pga cystor o lite annat så får jag kontrollvul. 

Sett hjärtat slå 6+4, fostret dog v. 8-9. upptäcktes på kontrollvul v10. Ma okt-16

Hjärtat slog v 7, fostret dog v.8-9, sparsam blödning v.11 (10+4) Kontroll 2 dagar senare. Skrapning efter konstaterat Ma feb-17

Nu gravid igen. Sett hjärtat slå 5+6. Vågar inte tro ett skit på det. Att hjärtat slår nu betyder ingenting. så mkt utveckling som sker de närmsta veckorna och går något fel så sker det även efter man sett en böna med hjärta tyvärr. 

Lycka till... 

Men jisses va hemskt detta låter :( hur vågar du bli gravid igen?? Jag har ständiga tankar om missfall just nu och jag kan bara tänka mig hur du mår... hoppas det går vägen för dig denna gång!!
Svar på tråden Tankar kring graviditet efter MA