• blommigt95

Tankar kring graviditet efter MA

Jag plussade för någon dag sedan och har räknat ut att jag troligtvis har bf i februari med hjälp av appen Preglife. Jag hade ett MA i december och är extremt orolig över att detta ska hända igen, känns som att jag inte kan glädjas över huvudtaget och vågar inte heller ringa till mödravårdscentralen eller någonting, känns som att jag vill vänta till v.12 innan jag ringer någonstans för att vänta & se ifall denna lilla krabat vill stanna. Är det någon mer än jag som känner så här?

Men på samma gång känns det som att jag vill få en bekräftelse på att det faktiskt existerar något i magen på mig, men som jag har sett är det väldigt ovanligt med ultraljud innan v. 18..

Så vad ska man göra, vänta och se eller ringa? Trots att jag bara är i vecka 7.

• Svar på tråden Tankar kring graviditet efter MA
  • blommigt95
    Petite Dudute skrev 2017-07-06 21:40:28 följande:

Läkaren jag pratade med sa att det där med att vänta 12 veckor med att berätta kommer från tiden innan man gjorde ultraljud. Men jag har bara hört det där från en person. Ingen aning om vilka källor han hade.

Sen läste jag nyligen att risken för missfall är typ 3% efter 12 fullgångna veckor så den finns ju helt klart.

Det är ju till v.12 man så gärna vill komma och känna att nu kan jag slippa oroa mig, får hoppas på det bästa :)
  • blommigt95
    AK78 skrev 2017-07-06 21:49:40 följande:

Förstår dig precis! Tyvärr.. Hade ett MA förra året och är nu gravid i vecka 17. Men har oroat mig hela tiden och gör fortfarande. Har haft blödningar och varit övertygad om MA/MF men hittills har allt gått bra. Men är konstant orolig och är nervös inför UL 25/7. Sjukt att ett MA kan göra en så orolig.. men så är det tyvärr för mig. Hoppas att allt går bra! Lycka till!

Har du inte fått ett tidigt ul? Jo jag förstår att du är orolig och nervös, jag hade/kommer troligtvis också vara det veckan/veckorna innan ul!

Lycka till!:)) och så hoppas vi att samma sak inte händer igen! Får försöka förtränga våra MA..
  • Drömmenattblitre

Om 5 dagar e de tid för mens för min del. Om det inte blir positivt test. Haft 2 missfall. Det första i vecka 12, blev helt förstörd. Två månader senare blev jag gravid igen avslutade i missfall vecka 6. Alltså förra månaden fick ja missfall. Så just nu börjar ja undra om de ens tagit sig denna månaden eller ej. Känns hopplöst min syster försökte och blev gravid 2 månader efter mig och hon e fortfarande gravid. Allt gått bra där bara vissa som har otur. Tar folsyra och progresteron.

• Liiinnn

Jag förstår dig, oron finns där hela tiden. Fick MA i november i vecka 14, sett bebis i V7 o allt var bra. Jag är sjukskriven nu, är i v16 men så jävla rädd och mår dåligt psykiskt...

• blommigt95
    Drömmenattblitre skrev 2017-07-07 11:33:33 följande:

Om 5 dagar e de tid för mens för min del. Om det inte blir positivt test. Haft 2 missfall. Det första i vecka 12, blev helt förstörd. Två månader senare blev jag gravid igen avslutade i missfall vecka 6. Alltså förra månaden fick ja missfall. Så just nu börjar ja undra om de ens tagit sig denna månaden eller ej. Känns hopplöst min syster försökte och blev gravid 2 månader efter mig och hon e fortfarande gravid. Allt gått bra där bara vissa som har otur. Tar folsyra och progresteron.

Va jobbigt å höra :( att bli gravid så tätt inpå och sen få missfall måste vara ännu jobbigare.. kollar båda tummarna för dig att du snart får ditt plus och att graviditeten forsätter! :)
  • Drömmenattblitre

Dom säger väl de efter 3dje missfallet ska dom göra en bedömning och kolla vad som kan vara fel... Om där är nått fel.. men tanken på att få ett plus vill man ju att man ska bli glad, men ja känner mer att ja kommer bli orolig och får försöka ta en dag i taget och tänka på vad jag gör.. så får vi hoppas det kan bli ett plus och allt går vägen! Tack för era fina ord ????

• AK78
    blommigt95 skrev 2017-07-07 11:13:10 följande:

Har du inte fått ett tidigt ul? Jo jag förstår att du är orolig och nervös, jag hade/kommer troligtvis också vara det veckan/veckorna innan ul!

Lycka till!:)) och så hoppas vi att samma sak inte händer igen! Får försöka förtränga våra MA..

Jo! Gjorde ett tidigt UL i v 10 när jag ändå skulle lämna blodprover för KUB.

Man ska inte oroa sig. Det finns ändå inget att göra. Men lättare sagt än gjort... hur som är du inte ensam om oroskänslor! Kram!
  • Nykär15
    blommigt95 skrev 2017-07-05 18:48:43 följande:

Jag plussade för någon dag sedan och har räknat ut att jag troligtvis har bf i februari med hjälp av appen Preglife. Jag hade ett MA i december och är extremt orolig över att detta ska hända igen, känns som att jag inte kan glädjas över huvudtaget och vågar inte heller ringa till mödravårdscentralen eller någonting, känns som att jag vill vänta till v.12 innan jag ringer någonstans för att vänta & se ifall denna lilla krabat vill stanna. Är det någon mer än jag som känner så här?

Men på samma gång känns det som att jag vill få en bekräftelse på att det faktiskt existerar något i magen på mig, men som jag har sett är det väldigt ovanligt med ultraljud innan v. 18..

Så vad ska man göra, vänta och se eller ringa? Trots att jag bara är i vecka 7.

Kände som du, vi hade MA förra sommaren i v 13, fostret dog 12+2...

Blev till slut gravid i mars igen och kände att jag liksom var på paus, satte upp milstolpar för mig själv. Var på VUL privat v 8+3 och sen gjorde vi NIPT 10+1 så då fick vi UL igen. Ringde för inskrivning först efter det ultraljudet vi gjorde 10+1, så var på inskrivning v 12+2. Nu stundar snart RUL på torsdag...nervös förstås men jag försöker ta en dag i taget, tänka att just idag är jag gravid och mår bra och försöker njuta av det. 

• fanola
    bluebird6 skrev 2017-07-06 21:28:15 följande:

Jag har gått igenom 2 Ma i mina senaste grav. Pga cystor o lite annat så får jag kontrollvul. 

Sett hjärtat slå 6+4, fostret dog v. 8-9. upptäcktes på kontrollvul v10. Ma okt-16

Hjärtat slog v 7, fostret dog v.8-9, sparsam blödning v.11 (10+4) Kontroll 2 dagar senare. Skrapning efter konstaterat Ma feb-17

Nu gravid igen. Sett hjärtat slå 5+6. Vågar inte tro ett skit på det. Att hjärtat slår nu betyder ingenting. så mkt utveckling som sker de närmsta veckorna och går något fel så sker det även efter man sett en böna med hjärta tyvärr. 

Lycka till... 

Jag håller med dig, samma problem här! Sett hjärtan slå för att någon vecka senare slutat.. Däremot kan jag förstå om läkare säger så för att lugna oss oroliga kvinnor men tror definitivt inte det är sant!
  • jamka

Efter 3 MA i vecka 10-12 är jag gravid igen, v. 6+1 och känner mig helt nere med tanke att det kan upprepas. Orkar inte ringa efter tidig vul för att upptäcka något hemskt igen:( Tänker avvakta till KUB.

Svar på tråden Tankar kring graviditet efter MA