• NataliePowerDude

Vilken våningsäng

Hejsan.

Jag har 2 barn vars en är 1,5 år och den andra är 3 år om 2 månader.
    Vi vill köpa en våningsäng och funderar på Hoppekids våningsäng. Våningsängen finns i 2 storlekar, 90*200 eller 70*160. fungerar det om man köper den mindre storleken till barnen, alltså eller 70*160 eller vad tycker ni? gärna råd också.

• Svar på tråden Vilken våningsäng
  • Carambolan

Jag hade inte heller köpt våningssäng till så små. Jag tror inte att min fyraåring skulle fixa att klättra ner "i sömnen" när han behöver kissa eller vill in till oss på natten.

Men med bara storlek i åtanke... Så hade jag köpt den stora. Barnen klarar sig ju många år med de mindre, men jag tycker att det är mycket värt att en vuxen kan ligga bekvämt bredvid vid nattning eller att man kan byta sängar med varandra vid sjukdom etc.

• Hyttsilla

Jag hade väntat till äldsta är fem kanske innan ni köper våningssäng. Men de kanske kan dela en lite bredare säng?

• MajaVira
    NataliePowerDude skrev 2017-07-05 19:29:23 följande:
    vilken ålder tycker du man ska ha våningsäng?
    Har för mig att det rekommenderas först från 6 år, men kan ju gå bra innan dess om man har tur.
  • NELJ

Jag skulle också vänta två år minst. Men sen köpa en fullstor så den kan användas länge och som extrasäng för vuxna gäster.

• Christi38

Än så länge är dina lite för unga men jag hade helt klart valt den normallånga, dvs 200.

Vi har också funderat fram och tillbaka på våningssäng, våra killar är 5 o 4, dock har det visst sig att båda vill sova uppe och då blir det ju lite svårt att säga att det bara är OK för den ena. Så vi funderar ist på varsin som är runt 150-160 hög, så kan de ha lekyta/skrivbord under. Vi får se vad det blir till slut ;)

• NELJ
    Christi38 skrev 2017-07-05 20:54:51 följande:

Än så länge är dina lite för unga men jag hade helt klart valt den normallånga, dvs 200.

Vi har också funderat fram och tillbaka på våningssäng, våra killar är 5 o 4, dock har det visst sig att båda vill sova uppe och då blir det ju lite svårt att säga att det bara är OK för den ena. Så vi funderar ist på varsin som är runt 150-160 hög, så kan de ha lekyta/skrivbord under. Vi får se vad det blir till slut ;)

Det hade jag gärna gjort om jag fått plats. Känns som en bra idé med var sitt eget utrymme men också gemensamt. Nu har jag ställt våningssängen ut från väggen i stället så de har var sitt "rum i rummet".
  • nnnnnnnn

Jag hade köpt en betydligt lägre säng tex denna:

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80253809/

Då lägger man 1 madrass på marken under och 1 madrass där uppe. Höjd: 116 cm istället för 150 cm som den du funderade på att välja.34 cm kanske inte låter mycket, men det är en rejäl skillnad om man ramlar ner...

Sen som alla andra skrivit - vänta några år. Minst 5 år borde den äldsta vara och då tycker jag ändå att ni ska välja en låg våningssäng med rejäla kantskydd och en madrass på golvet under istället för en säng där nere.

Vill man spara golvyta så är ju en utdragssäng (dagbädd) eller ett sängskåp bra under tiden man väntar på att byta till våningssäng:

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09186126/

www.baddsoffexperten.se/baddsoffor/ovriga-mobler-och-tillbehor/liggande-sangskap-budget-140cm.html

• jennyz

Rekommendationerna är att barnen ska vara minst 6 år för att sova uppe i våningssäng, vi köpte en halvhög ,ca 120cm när dottern var mellan 5-6 år, då kände jag mig trygg att hon kan ta sig upp/ner när hon går på toa på natten :)

• mammalovis

Om ni vill spara på sängkostnaden så kan ni ju visserligen skaffa en våningssäng, men låta bli att montera stegen och låta båda barnen sova skavfötters. Jag skulle rekommendera en fullsize i så fall med fallmadrass nedanför.

Vi har troligen Ikeas Mydal eller liknande. Jag tror vi fixade våningssäng förrförra sommaren då bonus var 10 år och min äldsta dotter 4 år. Den inbjuder till att klättra på stegen, så vi har fått montera bort ett steg för att nuvarande 4-åringen ska låta bli. 6-åringen är som en apa och klättrar upp med hjälp av "skyddsräcket", det är väl ca 160 högt. Den äldsta använder också ribborna under den översta sängen och hänger och slår kullerbyttor i ... Hon får egentligen inte såklart ... Lilleman på 21 månader älskar att klättra, men kom bara upp ett steg, sedan höll han på att göra en kullerbytta framåt. Så med detta sagt är ju växasäng till äldsta eller madrass på golvet att rekommendera några år till. 

• Judiths

Mina (snart 2 och 5) har en Hoppekids Kojsäng 70*190. Äldsta sover högst upp och till yngsta har vi lagt två madrasser direkt på golvet under.

Vi valde 70*190 eftersom sovrummet är litet och det gör skillnad att få de extra kvadratdecimetrarna eftersom vi kan möblera annorlunda. Samtidigt är sängen tillräckligt lång för oss vuxna att sova i ibland när det blir trångt i vår säng.

• cosinus

Vi hade en kura från Ikea när de två äldsta var små. Då är en madrass på golvet och den andra rimligt högt upp. De var drygt 1,5 och 3,5 när de sov i den.

Den äldre som sov uppe klättrade dock aldrig ner själv. Hon är en pålitlig fegis så hon ropade efter hjälp och vi var aldrig rädd att hon skulle ramla ner :)

• Frontline
    MajaVira skrev 2017-07-05 19:27:19 följande:
    Ingen av dem, barnen är fortfarande för små för en våningssäng.
    Fel enligt vem?

Vi har inte dessa sängar men vi har 3 barn som har sovit i våningssäng från dom var 1½ år och det har bara varit positivt och fungerat bra...
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • NELJ

Alla ni som lägger madrasser på golvet - varför har ni inte extra kantskydd i stället? Eller har ni det också?

• nnnnnnnn
    NELJ skrev 2017-07-06 08:11:14 följande:
    Alla ni som lägger madrasser på golvet - varför har ni inte extra kantskydd i stället? Eller har ni det också?
    Vi har det eftersom våningssängen blir betydligt lägre än om man ska ha en mer traditionell våningssäng.
  • Judiths
    nnnnnnnn skrev 2017-07-06 09:19:56 följande:

Vi har det eftersom våningssängen blir betydligt lägre än om man ska ha en mer traditionell våningssäng.

+1
  • NELJ
    nnnnnnnn skrev 2017-07-06 09:19:56 följande:

Jo, det förstår jag. Jag syftade på dem som verkar lägga madrass på golvet ifall barnet trillar ur.
Svar på tråden Vilken våningsäng