• humpe

bekräftelse för att ni står i IVF kö? (Sthlm)

Hej,

Vi står i kö sedan i maj, enligt min läkare, men vi har inte fått någon bekräftelse från IVF-kliniken (Huddinge eller KI).

Är det någon som vet OM vi ska få, eller får man inte det förän det är dax, eller?...

Har hört att det är 14 månaders väntetid.. gäller det generellt eller kan det vara så att de som är 'friskförklarade' och inte behöver samma hormonbehandling går före, eller bredvid, på något sätt?

'i väntans tider (på IVF)'

Humpe

• Svar på tråden bekräftelse för att ni står i IVF kö? (Sthlm)
  • Angla

Hejsan
    Om man gör IVF oavsätt orsak så får man samma behandling dvs med hormoner och rubbet. Dock så finns dte massor av varianter på en IVF behandling endel med mer homorner och endel med färre men det tar man ställning till först då det är ens tur. Ibland så byter man tex efter den första behandlingen. Så kön är lika för alla det finns inga gräddfiler elel rolika köer beroende på problem. Ni räknas precis som alal andra i kön som ofrivilligtbarnlösa och ses då inte som friskare.
    Snarare så borde dte ju vara så att de som konstaterat inte kan få barn själva borde få gå före de som bör kunna få barn själva men så är dte ju inte. Och man vet ju inte trots en utredning om allt verkligen är okej för man känne rju inte till allt soms ka stämma för att en graviditet ska uppstå.

Ja en bekräftelse får man så det borde ni ha fått nu. Men de har ju sammanslagningen att tänka på just nu så de kanske ligger efter. Men jag skulle kolla upp det.

• Angla

En lite fråga också varför har inte er läkare rekomenderat er att testa med inseminationer först?

• Maskrosen

Hej!

För oss tog det ett par månader från att remissen skickades innan vi fick brev från HS med besked om att vi står i kön. Det kan nog ta lite längre nu pga sammanslagningen och semetstrar, men ring och fråga om du känner dig osäker!

Vi står i kö där sedan november 2003 och då var väntetiden ca 1 år och 4 månader. Jag ringde i början av juni för att höra hur det låg till och fick då beskedet att vi nog inte är framme i kön förrän ett par månader efter jul och då tar det ytterligare en eller ett par månader innan själva behandlingen påbörjas - viss utredning och så ska tydligen ske där också fast man tycker man är utredd in i minsta detalj... Med andra ord kunde vi vänta oss att få påbörja behandling i april-maj 2005... Så under tiden har vi bestämt oss för att göra åtminstone ett privat försök.

Men jag undrar också varför ni inte får pröva inseminationer under tiden? Har ni frågat er läkare om det? Vi har gjort 7 inseminationer utan resultat men ledsande på det och bestämde oss för att försöka priva IVF i stället i väntan på att komma fram i den evighetslånga kön...

• humpe

Maskrosen - hur lång kö var det för insemination?

Här i Sthlm är det lång kö till det också. Min läkare tyckte inte det var någon idé eftersom vi båda är friskförklarade; insemination görs mest när spermakvaliten inte är 100%. Pratade med Huddinge idag och hon konstaterade att om jag ställde mig i den kön så skulle jag inte hinna göra inseminationen långt innan IVF, ca 1 år alltså?! Sen sa hon att det inte var särskilt bra resultat av insemination så jag vet inte om vi ens ska försöka med det.

Gällande kön så hade min gyn inte skickat remissen sen i maj så jag var lite arg och ledsen i eftermiddas så jag kan inte tillgodoräkna mig den tiden. 3 månader är ändå 3 månader :(

• Trissy

Vi står själva i kö sedan okt-03. Det är upp till 14 månaders kö eftersom det är pgr av sammanslagningen mellan HS och KS.
    Vi kommer att få brev i okt-nov och då är det ett papper som vi ska fylla i. Är vi intresserade så ska vi vara snabba med att skicka tillbaka brevet.
    Efter det tar det ytterliggare några månader innan vi får kallelse till läkare.

Ni kommer troligen inte få brevet som vi väntar på förrän i maj-april nästa år. Men det kan gå snabbare, men det tvillar jag på.

Önskar dig alla fall lycka till. Skriv gärna och berätta hur det går.

Kram

• Angla

Insemination görs de på just de par som inte har ngr konstaterade fel på spermierna. Just för att de då måste vara simdugliga för att nå fram. IVF och ICSI däremot används alltid till de par med nedsatt spermiekvalitet men även för andra problem.

• humpe

Angela - kanske stämmer, men min läkare tyckte iaf inte det vore någon idé att göra insemination eftersom det nästan aldrig blir något bra resultat av det hela.

Någon som vet om det fortfarnade är 3 försök gratis av landstinget för iVF?

• Angla

Okej, ja alla läkare har ju olika teorier och åsikter. Jag har ju nästan bara hört motsatsen att inseminationer är att föredra om det går. Jag skulle ju heldre börja med det för att ev slippa göra IVF då det ju är lite jobbigt men huvudsaken är ju att ni får hjälp.

I Stockholm så är det numera två landstingsfinansierade försök.

• tjej68

Hej
    Jag bor oxå i STH och min gyn menar att resultaten från IVF är så bra att man ska välja det istället för insemination. I maj gick pappren till HS/KS och jag ringde efter någon månad för att kolla att de kommit fram vilket de hade. Det tog ytterligare någon månad innan deras skriftliga bekräftelse kom. Och det verkar vara 1 och 4 månader som gäller - suck... Kanske tar vi en privat vända innan men på något sätt hoppas man ju att det ska lösa sig innan man kommit dit, eller hur!

• monya

Jag "lider" av samma sak....så jag ringde till HS igår....där de bekräftade att eftersom att läkarna måste gå igenom remiserna först så kan det ta lång tid...plus att de haft stängt hela juli. så hon sa att jag skulle ringa tillbaka om en månad o kolla igen om jag inte fått en bekräftelse...plus att väntetiden är 16 månader efter att remissen registrerats...så här förlorar man bara tid

• Maskrosen

humpe- Vi blev remitterade av min gyn till Andrologmottagningen på Sophiahemmet för forsaatt utredning och behandling efter att spremieproven inte visat bra resultat och där var det inte alls någon kö för insemination utan vi fick börja med det direkt. Det var dock kö på ca två månader innan vi fick komma för ett första samtal men efter det var det bara att sätta igång direkt. De har avtal med landstinget så det kostar inget extra och när man kommit upp i frikort är det alltså gratis. Man behöver inte remiss för att komma dit om man söker för ofrivillig barnlöshet (vilket man behöver om man söker till andrologen av andra anledningar exempelvis urologiska besvär). Vet dock inte om det krävs att man har konstaterat sämre spermiekvalitet eller så för att man ska få komma dit, men det kan vara värt ett telefonsamtal i alla fall...

Svar på tråden bekräftelse för att ni står i IVF kö? (Sthlm)