• Anonym (Förstående)

Är otrohet alltid fel?

Nu har jag följt forumet en tid och slås av hur otroligt fördömande och kategoriska de flesta är mot otrohet. Samtidigt berättar väldigt många om att de lever i förhållanden där sexlivet går på sparlåga och att det gör dem frustrerade. Hur går det ihop? Tror folk verkligen att sexdriften är en fråga om val? Och inte en av människans primära drifter?

Vill betona att jag inte stödjer otrohet som är flagrant, förnedrande för någon av parterna, rent griseri. Men om otrohet är ett sätt att kunna behålla en familj, är det då också fel, tycker ni?

Är ute efter en uppriktig diskussion. Jag är inte otrogen själv, jag har inte råkat ut för otrohet i mina egna relationer, men jag har bevittnat ett antal kraschade äktenskap bland släkt och vänner p.g.a. otrohet. Ofta har jag tyckt att den bedragna parten överreagerat och oftast har de frånskilda fått det sämre på olika sätt efter skilsmässan.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är otrohet alltid fel?
  • Meriall

Ja det tycker jag i 99% av alla fall. Är relationen dålig kan man försöka göra den bättre eller komma överens om öppet förhållande eller i alla fall berätta för partnern att man träffar någon annan så den kan välja vad den vill göra. Just lögnerna etc är ju ett sätt att kontrollera sin partners liv och hålla fast den i en fantasivärld och det är fel.

Jag kan tillstå att det kan vara okej med otrohet ifall det är en extrem situation tex ena parten legat i koma många år eller om partnern är hotfull när man försöker lämna etc.

• limoncellos
    Anonym (Reptilhjärnor) skrev 2017-07-06 13:00:09 följande:

Otrogna kvinnor bör förkastas från samhället. Att frivilligt besudlas av män som man inte är gift med är oförlåtligt. För män är det naturligt att vara otrogna, män behöver variation för att inte bli deprimerade och har en mycket större sexdrift än kvinnor.

Nu skulle jag själv aldrig vara otrogen men jag håller inte med om att män har större sexdrift i allmänhet.

Det är bara skitsnack. Se bara alla trådar här.

Och varför är det naturligt för män att vara otrogna? För att det är naturligt att sprida sin säd?
  • Anonym (Ingen moral)

Otrogna kvinnor bör förkastas från samhället. Att frivilligt besudlas av män som man inte är gift med är oförlåtligt. För män är det naturligt att vara otrogna, män behöver variation för att inte bli deprimerade och har en mycket större sexdrift än kvinnor.

Så varför gå in i ett förhållande överhuvudtaget ? Obestämd
  • Anonym (Förstående)

Vilken av två Reptilhjärnor är det här?

Jag har svårt att tro att du verkligen menar det du skriver.
  • John22

Ja det är alltid fel. Får man för lite sex får man ta upp det med sin partner. Är denne inte villig att lösa problemet (ha mer sex, tillåta en älskare, etc.) så får man avsluta förhållandet om man inte tycker det funkar.

Otrohet är alltid fel.

• Anonym (Ingen moral)
    Meriall skrev 2017-07-06 13:01:56 följande:

Ja det tycker jag i 99% av alla fall. Är relationen dålig kan man försöka göra den bättre eller komma överens om öppet förhållande eller i alla fall berätta för partnern att man träffar någon annan så den kan välja vad den vill göra. Just lögnerna etc är ju ett sätt att kontrollera sin partners liv och hålla fast den i en fantasivärld och det är fel.

Jag kan tillstå att det kan vara okej med otrohet ifall det är en extrem situation tex ena parten legat i koma många år eller om partnern är hotfull när man försöker lämna etc.

Att partnern legat i koma är väl det värsta tillfället! Att gå bakom ryggen på någon sådär när de ligger skadade på sjukhus Kräks
  • Anonym (Förstående)
    Meriall skrev 2017-07-06 13:01:56 följande:

Jag kanske har råkat ut för ovanliga fall i min närhet, jag vet inte. Det är det jag hoppas förstå. Situationer jag känner till har varit av typen: lycklig familj med 2-3 barn, gifta allt mellan 10 till 25 år, frun vill inte ha sex efter förlossning/sjukdom/klimakteriebesvär eller liknande, maken står inte ut längre och antingen skaffar en älskarinna eller faller för frestelsen vid enstaka tillfällen (firmafest, konferens, ny ung anställd). Han vill inte skiljas, men när frun får reda på det blir det skilsmässa ändå.

Jag skriver om "otrogen man" efter jag känner till ett tiotal sådana fall, men bara ett fall där en gift kvinna varit otrogen. Nu tror inte jag att kvinnor är mycket mer trogna per definitioner (kanske lite? men förhållandet är knappast 1:10). Antagligen är de gifta kvinnorna bättre på att hålla sina affärer hemliga. Eller så är det ren slump att det ser ut så i just min bekantskapskrets.
  • Smecker

Never judge someone until you've walked a mile in his shoes. That way, when you do judge him, you're a mile away and you have his shoes.

Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (Förstående)
    John22 skrev 2017-07-06 13:13:14 följande:

Ja det är alltid fel. Får man för lite sex får man ta upp det med sin partner. Är denne inte villig att lösa problemet (ha mer sex, tillåta en älskare, etc.) så får man avsluta förhållandet om man inte tycker det funkar.

Otrohet är alltid fel.

Testfråga: inget undantag för enstaka gånger och förmildrande omständigheter? Typ berusning, djup svacka i förhållandet?
  • MammAmma

Ett svek är ju ett svek oavsett hur man vrider och vänder på det. Däremot kan det ibland finnas omständigheter som gör det förståeligt.

Svar på tråden Är otrohet alltid fel?