• Elinmatilda

FÖRKROSSAD

Hej, detta blir mitt första inlägg på familjeliv och jag skulle bli jätte glad om någon tog sin tid och svara. Jo, det är så att jag är gravid runt v8 (har inte varit på besök än så vet inte säkert).

Jag och min sambo hyr just nu en ganska stor lägenhet, vi båda jobbar och han har körkort.

Vi har pengar och jag känner att allt går i rätt riktning. Nu till problemet. Jag är 18. Hinner fylla 19 innan barnet föds. JAG SJÄLV ser inte min ålder som ett problem och inte min kille för den delen heller. Men ringde till ungdomsmottagningen eftersom att jag är under 24, och hon rekomenderande mig att prata med en abortkurator och då göra abort. Jag VILL inte ta bort MITT barn. Vad fan ska jag göra? KAN imte en 19 åring ta hand om ett barn eller vad är det frågan om?

• Svar på tråden FÖRKROSSAD
  • svartafåret

Det var ett väldigt märkligt bemötande du fick. Jag tycker du ska göra en anmälan och sen vända dig någon annan stans. Det är DU som bestämmer vad du ska göra med barnet och ingen har rätt att säga till dig att du ska göra abort, framförallt inte någon som jobbar på um.

• viseversa

Tycker du ska göra en anmälan på bemötandet. Hon har ingen rätt att säga åt dig ett skit vad du ska göra. Och nej du behöver inte göra abort. Det bestämmer du ingen idiot som inte ens känner dig.

• MiniCatti

Jag tror dom måste erbjuda abortsamtal när man är så ung, 18. Men det kan ju bara vara nåt jag fått för mig också :S
    Jag fick i alla fall också gå på ett sånt med mitt första barn. Jag fyllde 19 precis innan förlossningen. Kuratorn pratade lite och lämnade information, gav remiss till tidigt ultraljud vul.
    Tycker inte du ska lägga nån energi på det där besöket, för det låter ju som att du har bestämt dig redan i alla fall. Bara för att dom tycker att du ska gå dit behöver du ju inte göra det.

• Kokosflingor

Kan du inte kontakta en kvinnoklinik istället (exempelvis på ert sjukhus)? Kanske finns något ställe där äldre går men dit du kan vända dig ändå ?  

• Majala

Jag tycker du ska lägga din ålder och andras åsikter åt sidan och bara känna vad du vill och vad du tror att du kan ge barnet för uppväxt. Det är mycket jobb med ett barn och det kan vara ännu svårare när man är ung och har mycket annat man vill göra.

Och som någon annan skrev så tycker jag att du ska anmäla bemötandet du fick på mottagningen.

Lycka till!

• Annelie 76

Vill du behålla barnet så ringer du mödravården, vill du göra abort ringer du ungdomsmottagningen. Det är mödravården som har hand om blivande föräldrar, oavsett ålder.

• Elinmatilda

Tack för era svar! Ska kontakta mödravården och hoppas på bättre bemötande där ????

• Elinmatilda

Så blir de frågetecken det skulle bli ett hjärta! Är ju som sagt ny på familjeliv hahah

• Jsv17

Kontakta mödravården ist, min väns syster fick ett liknande bemötande av ungdomsmottagningen men blev jätteväl bemött på mvc, hon var 19år.

• Jag är bara jag

Standardbemötande- till unga, de "opassande", de som redan har flera barn. Bara skit i det och behåll barnet du!

• Afasi

Kontakta mödravården istället för det är dom som ska ha hand om dig och din graviditet.

Fruktansvärt dåligt bemötande har du fått då de ska vara neutrala och erbjuda kuratorssamtal om man behöver det.

Jag fick min första veckan innan jag fyllde 19 och har bara fått positiv respons på barnmorskemottagningen och förlossningen när det gäller min ålder. Nu är jag 24 och väntar nr 3 vilket jag är väldigt nöjd med och tycker är skönt.

Svar på tråden FÖRKROSSAD