• Frmid

Jag står inte ut

Din chef har ingen som helst rätt att neka dig att sjukskriva dig själv 1 vecka! Gör det direkt på måndag och vila dig, du verkar behöva all energi du kan spara dig. Det är inte värt att riskera din hälsa för ett jobb, särskilt inte där du har en chef som din.

Sen måste du få en sjukskrivning av din BM, läkare på mvc eller läkare på akuten eller vart som helst och ge dig inte förrän de lyssnar och du får den hjälp du behöver. Låter helt sjukt att de inte gör nåt när du mår så..

En del läkare sjukskriver gärna korta perioder någon/några veckor i taget, vilket jag märkt på min personal kan vara ett stressmoment, att inte veta om man får fortsätta vila när man fortfarande inte mår bra. Försök få en längre, kanske en månad eller mer till att börja med. Trappa sen upp långsamt om du orkar gå tillbaka innan bebis kommer. Typ 1 månad 25%, 1 månad 50%, känns det bättre tidigare kan du gå upp mer som du själv vill.

Vad gäller din beviljade ledighet så ska det mycket till att din chef ska kunna backa på den. Typ hela arbetsstyrkan är sjuka samtidigt.. Anmäl som nån skrev till facket om du är med där.

Finns det annars nån chef över din chef? Gå till den och berätta hur din chef beter sig!

Några tankar iaf :)

Lycka till TS och ta hand om dig och bebis!

• Frmid
    carlar skrev 2017-07-06 22:50:13 följande:

Jag tänkte sjukskriva mig imorgon faktiskt, orkar inte härda ut nå mer! Ska annars jobba varje dag fram till onsdag och jag klarar/vågar inte det.. :(

Jag har tyvärr bara en chef. Just med ledigheten är det bara jag som sökt semester just då, alla andra har semester nu eller kommer tillbaka när min skulle ha börjat.

En kollega har puschar mig till att säga upp mig om jag inte får min semester. Hon tycker att jag blivit så diskriminerad och osynlig sen jag blev gravid.

Tack för tips! <3

Ja förlåt, är ju fredag imorgon. Är lite veckovill, är själv hemma mammaledig nu.

Om du kan så tycker jag du ska prata med din chef, helst face to face och våga vara rak och tuff, förklara för henne exakt hur hennes beteende förvärrar hur du mår just nu. I bästa fall kanske chefen kommer till nån form av insikt om hur illa hon beter sig, annars så har du i alla fall försökt och får försöka gå vidare till annat jobb eller sjukskrivning.

Jag fick ett bra tips en gång som verkligen fastnade, se alltid till att ta hand om dig och se till ditt eget bästa. Ingen annan sätter dig före sig själv när det kommer till kritan.

Som sagt, inget jobb är värt att riskera din hälsa eller din bebis :)
  • Frmid
    carlar skrev 2017-07-11 22:36:21 följande:

Här kommer en ny uppdatering!

Det har nu gått fyra dagar sedan operationen, jag mår bra men har väldigt ont i bröstet där de satte in dosan som ska mäta hjärtat. Jag har inte svimmat något mer däremot så är jag väldigt yr och är virrig.

Jag har tagit ledigt en vecka nu för att återhämta mig mer, annars håller jag på att tjata på vårdcentralen på att få en ny läkartid för att få en sjukskrivning.

De har inga bokningsbara tider hos läkare nu under sommaren så jag får ringa in varje morgon och se om de har någon tid för mig. Min chef är på mig om att hon vill ha läkarintyg och uppdatering dagligen, vilket jag kan förstå men jag är inte på världens bästa plats kroppsligt och orkar inte skriva uppdateringar varje dag vilket jag förklarat till henne.

Vi började tjafsa om detta och jag blev så less om allt som hänt/händer så jag röt ifrån och sa att jag inte tänker svara något mer då jag behöver få vila för att kunna komma tillbaka och jobba. Sedan dess har jag sluppit meddelanden än så länge!

Hoppas på att få läkartid nu så det lugnar ner sig lite!

Skönt att svimningarna i alla fall är borta och bra att du vilar!

Ligg på VC om att du måste ha ett intyg snarast, de måste ordna en tid helt enkelt. Men fick du ingen sjukskrivning av läkaren som operarade dig eller behandlade dig på sjukhuset?

Din chef låter som en riktigt usel jävla chef! Ursäkta språket, men vem som är hemma sjuk orkar med skriftliga uppdateringar varje dag? Och ständigt tjat om sjukintyg?

Heja dig TS som röt ifrån! :)
Svar på tråden Jag står inte ut