Signalsubstanser och depression
Hej, Jag har lite funderingar kring psykisk ohälsa och signalsubstanser i hjärnan, och undrar om någon har samma erfrenheter som jag. Jag har haft pms länge och mått dåligt på våren några år i rad. Jag har läst Mia Lundins bok om hormoner och även gjort ett signalsubstanstest via henne där man testar halten av serotonin, doamin osv. Eftersom jag mådde dåligt trodde jag att jag hade brist på serotonin, för det är det som alla skriver om, och började ta ett kosttillskott som heter 5-htp som ska öka serotoninet, i maj tror jag det var. Jag tog det endast några kvällar i rad, men en kväll när jag blev väckt var det som att något hände och jag kände att nu har det hänt något i huvudet och jag kommer inte att bli bra. Jättekonstig känsla, som att gå in i väggen kanske. Jag blev sjukskriven och är det fortfarande.
När jag fick tillbaka signalsubstanstestet så visade det att jag hade lågt dopamin och inte serotonin som jag hade trott, vilket ska behandlas med L-tyrosin, ett annat kosttillskott, och nu undrar jag om det var 5-htp tillskottet som fick mig över kanten. Jag brukar som sagt må dåligt i slutet av våren när solen är tillbaks och tiden ställd till sommartid. Så när D-vitaminnivårna är uppe igen och, som jag antar, serotoninet är högt igen på grund av ljuset, så blir jag stressad och mår dåligt. Jag brukar gilla att träffa folk, men nu vill jag inte det, och jag har googlat och hittat att folk med social fobi har för mycket serotonin. Är det serotoninöverskottet som får mig att må dåligt, och har jag gjort det värre genom att ta 5-htp? Jag har tagit L-tyrosin som ska öka dopaminet i några dagar, men inte blivit bättre. Går detta att åtgärda med naturliga grejer eller är det för stor skada redan? (Tar redan D-vitamin, kalcium, K-vitamin, Magnesium, Omega 3, selen, B-komplex och C-vitamin.) Motionerar ibland. Finns det någon med liknande erfarenhet?
Läkaren som sjukskrev mig har skrivit ut Mirtazapin, men jag har inte velat ta medicin. Jag har tidigare tagit Zoloft, men insättnings- och utsättningssymptom samt minskad sexlust gör att jag inte vill ta den igen.