• Anonym (Vårdeppig)

Signalsubstanser och depression

Hej, Jag har lite funderingar kring psykisk ohälsa och signalsubstanser i hjärnan, och undrar om någon har samma erfrenheter som jag. Jag har haft pms länge och mått dåligt på våren några år i rad. Jag har läst Mia Lundins bok om hormoner och även gjort ett signalsubstanstest via henne där man testar halten av serotonin, doamin osv. Eftersom jag mådde dåligt trodde jag att jag hade brist på serotonin, för det är det som alla skriver om, och började ta ett kosttillskott som heter 5-htp som ska öka serotoninet, i maj tror jag det var. Jag tog det endast några kvällar i rad, men en kväll när jag blev väckt var det som att något hände och jag kände att nu har det hänt något i huvudet och jag kommer inte att bli bra. Jättekonstig känsla, som att gå in i väggen kanske. Jag blev sjukskriven och är det fortfarande.

När jag fick tillbaka signalsubstanstestet så visade det att jag hade lågt dopamin och inte serotonin som jag hade trott, vilket ska behandlas med L-tyrosin, ett annat kosttillskott, och nu undrar jag om det var 5-htp tillskottet som fick mig över kanten. Jag brukar som sagt må dåligt i slutet av våren när solen är tillbaks och tiden ställd till sommartid. Så när D-vitaminnivårna är uppe igen och, som jag antar, serotoninet är högt igen på grund av ljuset, så blir jag stressad och mår dåligt. Jag brukar gilla att träffa folk, men nu vill jag inte det, och jag har googlat och hittat att folk med social fobi har för mycket serotonin. Är det serotoninöverskottet som får mig att må dåligt, och har jag gjort det värre genom att ta 5-htp? Jag har tagit L-tyrosin som ska öka dopaminet i några dagar, men inte blivit bättre. Går detta att åtgärda med naturliga grejer eller är det för stor skada redan? (Tar redan  D-vitamin, kalcium, K-vitamin, Magnesium, Omega 3, selen, B-komplex och C-vitamin.) Motionerar ibland. Finns det någon med liknande erfarenhet?

Läkaren som sjukskrev mig har skrivit ut Mirtazapin, men jag har inte velat ta medicin. Jag har tidigare tagit Zoloft, men insättnings- och utsättningssymptom samt minskad sexlust gör att jag inte vill ta den igen.

• Svar på tråden Signalsubstanser och depression
  • Anonym (S)

Nej, men jag tror inte att kemiska obalanser, finns i hjärnan.

• Anonym (Lena)

Annars är Zoloft att föredra då det innehållet både serotonin och dopamin.

Kanske ska du ge det en chans till men i lägre doser än tidigare?

Jag tar det men bara 10 mg så mindre än en halv tablett. Funkar för mig. Tar i flytande form för att ta små doser.

Tror det är svårt att lösa med naturpreparat.

Medicin i små doser, motion, aktivitet är deg som funkar för mig.

• Anonym (Vårdeppig)

Tack för era svar! S, hur tror du då att det funkar? Tror du att det är terapi som gäller? Lena, när jag tog Zoloft så var det ett ssri, alltså endast serotonin som påverkades, och det får jag fram när jag googlar nu också. Men minns också att jag med 1/4 tablett fortfarande hade effekt men inga sexuella biverkningar, men så var det insättning och utsättning. Testade att ta 1/4 tablett nu, men det gick inte, fick mer ångest.

• Anonym (Jobbar på labb)

Jag blir ju väldigt intresserad av hur detta test visar på för mycket seratonin och för lite dopamin? Tog du blodprov? Seratonin finns ju nämligen till 90% i magtarmkanalen och därför svår att bedöma genom blodprov. Där av behöver ryggmärgsvätska tas. Men vad jag vet har vi idag inga bra metoder för att mäta detta. Dopamin går att mäta både i blod och urin. Men vad jag vet har jag aldrig möt på att man genomför dess pågrund av psykisk ohälsa utan mätning av dopamin genomförs mest på patienter med neuroblastom.

• Anonym (Greta)

Jag är också intresserad av vart och hur du tagit testerna? Jag har som så många andra fått testa mig fram i medicinjungeln och ingen har erbjudit mig något test.

• Anonym (Lena)
    Anonym (Jobbar på labb) skrev 2017-07-09 06:36:54 följande:

Jag blir ju väldigt intresserad av hur detta test visar på för mycket seratonin och för lite dopamin? Tog du blodprov? Seratonin finns ju nämligen till 90% i magtarmkanalen och därför svår att bedöma genom blodprov. Där av behöver ryggmärgsvätska tas. Men vad jag vet har vi idag inga bra metoder för att mäta detta. Dopamin går att mäta både i blod och urin. Men vad jag vet har jag aldrig möt på att man genomför dess pågrund av psykisk ohälsa utan mätning av dopamin genomförs mest på patienter med neuroblastom.

Undrar också...

Kan det vara ngn privat instans som tagit dessa "tester".

Letar du allt för mkt efter enskilda signalsubstanser tror jag du gör dig själv en björntjänst, det blir ett projekt för att må bra.
    Att grubbla för mkt är ju det man gör när man är i depression.

Ang Zoloft så kan du inte ta en tablett och sen utvärdera. Det tar ju några veckor...
  • Anonym (Vårdeppig)

Svarar er alla: signalsubstanstestet var ett urintest som skickades till USA och köptes via Mia Lundins hemsida. Googla det om ni vill. Det finns på ett ställe i Sverige, men minns inte i vilken stad, kanske Norrköping, och man skickar sedan in provet. Zoloft tog jag ett längre tag för över ett decennium sedan och vet att man inte kan utvärdera efter en tablett, men när jag försökte igen den här gången klarade jag inte av att ta en fjärdedels tablett.

• Anonym (Greta)
    Anonym (Vårdeppig) skrev 2017-07-10 00:07:26 följande:

Svarar er alla: signalsubstanstestet var ett urintest som skickades till USA och köptes via Mia Lundins hemsida. Googla det om ni vill. Det finns på ett ställe i Sverige, men minns inte i vilken stad, kanske Norrköping, och man skickar sedan in provet. Zoloft tog jag ett längre tag för över ett decennium sedan och vet att man inte kan utvärdera efter en tablett, men när jag försökte igen den här gången klarade jag inte av att ta en fjärdedels tablett.

Hur länge tog du en fjärdedels tablett? Du måste ta det i minst en månad för att kunna utvärdera. Jag säger inte att du har brist på seretonin, jag kan själv inte ta tabletter som höjer seretonin nivån utan att bli sjuk. Det jag ifrågasätter är hur du kommit fram till det.
  • Anonym (Vårdeppig)

Greta: Jag tog dem en annan omgång i några månader och tyckte att de funkade bra. Den hör omgången orkade jag inte med den ökade ångesten. Ja, hur ska man förklara det? Man får en ökad ångest i början och har man redan ångest så kan det bli för mycket med mer även om det är under några dagar.

• Anonym (Tanke)

Värt att tänka på är ju också att det är inte så lätt som att ha för mycket serotonin eller för lite dopamin. Dessa ämnen påverkar varandra och olika receptorer för de olika signalsubstanserna kan reglera upp och ned varandra. Dessutom finns det andra ämnen i hjärnan, till exempel neuropeptider, gabareceptorer etc etc som påverkar varandra och de olika monoaminsystemen på olika sätt.

Om man då "backar tillbaka" till kosttillskott som är av varierande kvalitet ska de dessutom brytas ned och hamna rätt i hjärnan för att göra nytta.

Utan att attackera kosttillskott måste ändå sägas att kunskapen om dessa varierar kraftigt och placeboeffekten är aldrig att förakta, varken med tillskott eller med "vanliga" mediciner

• Anonym (Greta)
    Anonym (Vårdeppig) skrev 2017-07-14 09:00:05 följande:

Greta: Jag tog dem en annan omgång i några månader och tyckte att de funkade bra. Den hör omgången orkade jag inte med den ökade ångesten. Ja, hur ska man förklara det? Man får en ökad ångest i början och har man redan ångest så kan det bli för mycket med mer även om det är under några dagar.

Då är det ju inte tabletterna som inte fungerar utan du som inte ger det en chans. Du kan få lugnande samtidigt så du slipper ökad ångest.
  • Blåbär1122

Hej! Ser att du skrev för ett bra tag sen men vill ändå berätta. Jag åt venlafaxin i flera år men sen slutade den fungera. Jag slutade och testade ett preparat som heter Kaviance från Mia Lundin. Detta gjorde jag för att jag fått grova sömnproblem. Sömnen blev bättre men jag hamnade i en djup depression ist. Enda jag ändrat var kosttillskottet som innehåller 5htp, gaba och melatonin. Tror själv att jag fick för mycket och det gjorde att andra saker/ämnen i hjärnan slogs ut. Detta var nästan ett år sen och jag känner av det än! Går i terapi och sköter mat och motion i övrigt.

Känns som om man är en försökskanin i dessa saker!

Mvh Lisa

• Anonym (Stina)
    Blåbär1122 skrev 2017-12-18 10:19:39 följande:

Hej! Ser att du skrev för ett bra tag sen men vill ändå berätta. Jag åt venlafaxin i flera år men sen slutade den fungera. Jag slutade och testade ett preparat som heter Kaviance från Mia Lundin. Detta gjorde jag för att jag fått grova sömnproblem. Sömnen blev bättre men jag hamnade i en djup depression ist. Enda jag ändrat var kosttillskottet som innehåller 5htp, gaba och melatonin. Tror själv att jag fick för mycket och det gjorde att andra saker/ämnen i hjärnan slogs ut. Detta var nästan ett år sen och jag känner av det än! Går i terapi och sköter mat och motion i övrigt.

Känns som om man är en försökskanin i dessa saker!

Mvh Lisa

Det är min erfarenhet också att det inte är harmlöst att äta dessa typer av tillskott.Jag började sova sämre när jag testade  Glutaminpuler. Det tog ett tag innan jag förstod sambandet. Speciellt som många vittnar om bättre sömn av just detta. 
    Sedan dess vågar jag inte experimentera! 
  • Vårdepp
    Anonym (Greta) skrev 2017-07-26 07:41:37 följande:

Då är det ju inte tabletterna som inte fungerar utan du som inte ger det en chans. Du kan få lugnande samtidigt så du slipper ökad ångest.

Det behövdes inte. Jag fick flytande Zoloft och det räcker med 10 mg i stället för 50, och jag kunder tom trappa upp till 10, så liten är sprutan.
  • Vårdepp
    Anonym (Stina) skrev 2017-12-18 10:34:12 följande:

Det är min erfarenhet också att det inte är harmlöst att äta dessa typer av tillskott.Jag började sova sämre när jag testade  Glutaminpuler. Det tog ett tag innan jag förstod sambandet. Speciellt som många vittnar om bättre sömn av just detta. 

Sedan dess vågar jag inte experimentera! 

Tack för ditt svar! Jag fick flytande Zoloft till slut. Tar bara 10 mg. Vågar nog inte försöka nåt själv igen.
  • AndreaBD

Det låter som om några experimenterar utan att veta tillräckligt om det. Jag ska inte påstå att jag är expert på det heller, men jag har en gång frågat en läkare om man kan mäta dopamin- eller serotoninhalt, och han sa att det är väldigt svårt, eftersom det kan variera beroende på var i kroppen. Även om vi tar hjärnan - om du har brist på dopamin kan du antigen ha ADHD eller Parkinson - det beror helt på i vilken del av hjärnan du har bristen.

Det går inte än att styra VART det hamnar om man bara tar något näringstillskott. Medicinerna som finns idag är nog resultat av att man har testat fram vad som fungerar. Och det är bara så man kan göra med näringstillskotten också.  Men då skulle jag hellre kolla om det finns tester, än att testa varenda grej på mig själv. Även dem här tillskotten KAN skada kroppen, om det blir helt fel. Testa inte bara hur som helst! 

• Anonym (aaa)

Depression är kroppsligt och serotonin, dopamin etc samverkar också med kortisolet. Det som fungerar på en person är inte säkert det fungerar på någon annan. Dessutom så finns det forskning på att monaminteorin inte är optimal förklaring. Utan att det är kopplat till glutamat med. Inflammation markör.

Svar på tråden Signalsubstanser och depression