• Liizah

Min dotter är inte stabil i nacken än!

Hej alla!

Min dotter är 15 veckor och är inte stabil i nacken ännu. Vi håller nu på att bli utredda på Neonatal för att se om hon har någon muskelsjukdom, och jag har så ont i magen när jag tänker på det. När hon var 1 månad lyfte hon på huvudet jätteduktig i babygymmet, men nu så "myser" hon när hon ligger där. Vi tränar på bröstet och ibland så lyfter hon huvudet och håller det i 2 sekunder, och ibland så rullar hon det för att vända på det. Vi går till sjukgymnasten på neonatal som tycker att hon har blivit starkare i sina rörelser över lag, men jag är så orolig. Vi tränar varje dag, flera gånger, men givetvis så hatar hon det, men vi kämpar på.

Är det någon som har gått igenom samma sak? Är det någon annan som det har gått trögt för och vars barn nu är stabil?

Jag är så orolig...

• Svar på tråden Min dotter är inte stabil i nacken än!
  • Jag är bara jag

Det tog tid, det gjorde det. När jag läste om att huvet skulle hållas uppe vid 8 veckor hann jag bli nervös för där var han ingalunda! Problemet var han stora huvud. Det gjorde också att han inte vände sig förrän vid dryga 6 månader. BVC tjatade om att öva ligga på magen och allt, men hans huvud föll ju rakt ner och han blev jätteledsen. Det fick ta tid, men löste sig. Hoppas det gör det för din lilla också!

• annabellelee

Min lille hatade att träna nacken och låg länge helst på rygg. Vid tre månader försökte jag vända honom på mage men han vred sig tillbaka.

Han var underviktig när han föddes. Fulltid, men vägde bara 2,5kg. Det verkade påverkade hans utveckling så att han var försenad, men vid ca 18 månader var han ikapp motoriskt ( och före verbalt).

Vid 3 månader var han som en liten mask som låg på rygg, ganska inaktiv. Eftersom han hatade magträning brukade jag "flygträna" dvs hålla handen under hans mage och låta honom "flyga" som superman genom att bära honom så genom rummet. Det tyckte han var kul, och han höll huvudet uppe en stund. När han började hänga med huvudet tog vi en paus.Vi lekte också rida ranka , då han fick hålla upp huvudet.

Vi var försiktiga och hade alltid en kudde under hans huvud när han var vaken eftersom han höll på att bli helt platt i bakhuvudet. Nu är han dock rund och fin.

• annabellelee

Ska tillägga att jag höll på att googla olika diagnoser natt och dag. Gör inte det. Förstlr inte tiden genom oro. Njut av din dotter istället. Oavsett om hon har en muskelsjukdom eller ej är hon underbar eller hur?

• Meriall

Mitt barn var för tidigt fött men var också ostabil i nacken länge även om man räknar till utvecklings/korrigerad ålder. Tror hon var stabil vid 4 mån när hon satt upp/blev buren men hon håller fortfarande inte upp huvudet i magläge vid 8 mån. Hon lyfter det ibland men verkar tycka det är tungt och lägger ner det. Är dock helt stabil när hon sitter/står. Hon har stort huvud dock (2 kurvor över), kanske ditt barn också har det? Kolla hur huvudet är sittande position och fastna inte på magläget. Går det framåt etc också?

BVC tycker inte det är konstigt på mitt barn, hon är bara lite lat och gillar inte magläge pga stort huvud och stor mage. Annars har hon utvecklats normalt motoriskt.

• Fru Ve

Ett tips för barn som behöver träna nacken men inte gillar att ligga på mage är att bära mycket i ergonomisk bärsele eller bärsjal. De får då också träning men på ett milt sätt. Min son hade torticollis (sned i nacken) då han var lite mindre pga att han fick en liten skada vid förlossningen. Han blev botad från detta automatiskt genom att vi bär honom så mycket och han får då balansera sitt huvud och träna. Hans sjukgymnast tyckte detta var toppen. Man bör bära flera timmar per dag då. Men det är inget problem med bra sjal eller sele. Obs inte babybjörn och såna selar ska man bära så mycket i.

Svar på tråden Min dotter är inte stabil i nacken än!