• Jeahla

Hunduppfödare verkar vara mentala..

Jag omplacerade min hund häromdagen.

Det var ett hjärtslitande beslut och jag hade verkligen inget annat val hur jag än vred och vände på min situation.

Iaf jag annonserade ut henne, jag fick många svar och jag valde just det hemmet som jag tyckte passade henne bäst där hon skulle bli lycklig.

På kvällen efter fick jag ett jätteargt meddelande från hunduppfödaren som jag hade köpt min hund av och var jätteupprörd över att jag inte sagt att jag tänkte sälja henne. Ok visst jag kunde kanske ha sagt det till henne, men hon var väldigt otrevlig och oförskämd i sitt meddelande vilket inte känns helt.. friskt för att vara ärlig. Vi har inte haft speciellt mycket kontakt sen jag köpte hunden, jag har ställt ngn liten fråga någon gång, och då har hon ju varit trevlig och så och jag har tyckt bra om henne, så detta kändes väldigt konstigt. Men det konstigaste var ändå att det var någon annan som sett annonsen (vet inte vem) och sagt till henne att hunden var ute på försäljning. Hur angår det någon utomstående att min hund ska säljas?? och att uppmärksamma det och berätta det vidare känns helt sinnesjukt.

Alltså är alla i hunduppfödare världen så konstiga? Detta var det underligaste jag varit med om..

• Svar på tråden Hunduppfödare verkar vara mentala..
  • Deceree1
    CarpeNoctem skrev 2017-07-08 15:21:33 följande:

Men gud. Det låter ju helt sinnes..

Hade jag haft något intresse av att skaffa hund/katt, så vill jag ju gärna att djuret är mitt sedan, någon annan har lixom inte med det att göra längre. Annars känns det ju som att man har djuret till låns...hm.

Jaa, en del lägger sig i för ofta, det blir bara jobbigt.

Vår uppfödare struntade totalt i oss, jag skickade bilder och filmer på vår hund och berättade hur bra hon har det och så men det var bara korta svar. Sen inget alls. Det är inte heller kul. Men vår sk uppfödare var ingen riktig. Vi kom på sen efteråt att de avlade flera kullar per år och bara spottade ut valpar. Det va ju enbart för pengarna. Dom sket fullständigt i valparna.

Det är också tråkigt. Ångrade att jag inte bad om adresser till dom andra köparna i kullen. Då hade man ju iaf haft dom att prata med. Näe, riktigt usla var dom. Tråkigt.
  • Froken Lokens
    Deceree1 skrev 2017-07-08 15:31:46 följande:

Vår uppfödare struntade totalt i oss, jag skickade bilder och filmer på vår hund och berättade hur bra hon har det och så men det var bara korta svar. Sen inget alls. Det är inte heller kul. Men vår sk uppfödare var ingen riktig. Vi kom på sen efteråt att de avlade flera kullar per år och bara spottade ut valpar. Det va ju enbart för pengarna. Dom sket fullständigt i valparna.

Det är också tråkigt. Ångrade att jag inte bad om adresser till dom andra köparna i kullen. Då hade man ju iaf haft dom att prata med. Näe, riktigt usla var dom. Tråkigt.

Vad skulle du prata med dom om?
  • Mikaela Björk

När jag köpte min hund (Dobermann) ville uppfödaren att jag skrev på ett kontrakt var det står att hon tar tillbaka hunden oberoende ålder eller skick ifall jag inte skulle kunna ha henne kvar av någon anledning (hon är som min tredje dotter fast i en annan kategori ?) Jag tycker det är bra och blir glad av att höra om seriösa uppfödare som verkligen älskar sina hundar! Det finns alltför många oseriöda "uppfödare" så var glad att din är en av den seriösa sorten!

• Dexter dot com
    Deceree1 skrev 2017-07-08 15:31:46 följande:

Fast seriösa uppfödare lägger ju ner enormt med tid att meritera sina hundar, hitta bra avelsmaterial osv och varje valp som säljs är ju "representant" för kenneln så jag kan förstå om uppfödaren blir lite lack om hunden klipps helt orastypiskt. Dom flesta uppfödare vill ju gärna att valparna meriteras för kanske senare kunna användas i avel och då krävs det ju hunden hålls i bra skick extriört. Många köpare säger ju vid köp att dom ska ställa ut, BPH/Mh-beskriva, tävla, göra alla hälsotester mm och struntar sen i det vilket är riktigt taskigt då uppfödaren inte har en chans att utvärdera sin avel.

Trist med din uppfödare men hade du kollat upp den innan via rasklubb,SKK eller tidigare valpköpare ? Frågade du inte om valpträffar, träningshelger mm?
  • Nandez
    Aniiee skrev 2017-07-07 23:37:54 följande:
    det är kanske just därför katter ses som "skräpdjur", för att kattuppfödare inte engagerar sig mer efter de fått pengarna i handen. Säger inte att just du är sån, men jag vet att väldigt många katt"uppfödare" är sånna....
    Nja, skräpdjur är dom inte. Vår raskatt kostade 9000. 
  • Jeahla
    CarpeNoctem skrev 2017-07-08 15:21:33 följande:

Men gud. Det låter ju helt sinnes..

Hade jag haft något intresse av att skaffa hund/katt, så vill jag ju gärna att djuret är mitt sedan, någon annan har lixom inte med det att göra längre. Annars känns det ju som att man har djuret till låns...hm.

Ja men eller hur!
  • Physalis
    Flygfotogen skrev 2017-07-08 15:20:34 följande:

Står det inte i kontraktet så är det heller inget du är skyldig att göra TS.

Ibland funderar jag... Vissa raskatter som säljs t ex får absolut inte vara ute enligt uppfödaren. Det är ett krav de har liksom. Har de laglig rätt att ställa det kravet?

Om man ljuger och sen släpper ut katten har nog inte uppfödaren mycket att säga till om. Men man bör ju fråga sig varför kravet ställs.

Jag har två ragdolls t ex, min uppfödare förbjöd inte mig att släppa ut dem men talade om att ragdolls kan vara lite dumsnälla, så ifall de stöter på någon som är elak mot dem så försvarar de kanske inte sig, utan stannar kvar. Hon pratade också om att de är stöldbegärliga med sina tydliga rasutseenden. Så att släppa ut dem är otänkbart för mig.
    Korrekturläser som en kratta
  • Guldbarb
    Flygfotogen skrev 2017-07-08 15:20:34 följande:

Står det inte i kontraktet så är det heller inget du är skyldig att göra TS.

Ibland funderar jag... Vissa raskatter som säljs t ex får absolut inte vara ute enligt uppfödaren. Det är ett krav de har liksom. Har de laglig rätt att ställa det kravet?

Detta diskuteras väldigt mycket i en grupp jag är med i och vad jag förstått så går det inte rent lagligt att kräva sådant. Man kan givetvis säga "Jag vill inte att katten är ute" men när katten väl är såld så är den såld. Det man som uppfödare kan välja att göra är att inte sälja till någon som ska ha katten ute, har andra katter som går ute o.s.v om man är orolig för det, man har ju alltid rätt att neka en försäljning men det går liksom inte att göra något när den väl är såld.
  • tobbe01
    Guldbarb skrev 2017-07-08 22:36:49 följande:
    Detta diskuteras väldigt mycket i en grupp jag är med i och vad jag förstått så går det inte rent lagligt att kräva sådant. Man kan givetvis säga "Jag vill inte att katten är ute" men när katten väl är såld så är den såld. Det man som uppfödare kan välja att göra är att inte sälja till någon som ska ha katten ute, har andra katter som går ute o.s.v om man är orolig för det, man har ju alltid rätt att neka en försäljning men det går liksom inte att göra något när den väl är såld.
    Ursäkta att jag lägger mig i men är det inte rätt korkat att släppa ut sin raskatt?
  • tobbe01
    Physalis skrev 2017-07-08 22:12:24 följande:
    Om man ljuger och sen släpper ut katten har nog inte uppfödaren mycket att säga till om. Men man bör ju fråga sig varför kravet ställs.

Jag har två ragdolls t ex, min uppfödare förbjöd inte mig att släppa ut dem men talade om att ragdolls kan vara lite dumsnälla, så ifall de stöter på någon som är elak mot dem så försvarar de kanske inte sig, utan stannar kvar. Hon pratade också om att de är stöldbegärliga med sina tydliga rasutseenden. Så att släppa ut dem är otänkbart för mig.
    Eller hur! Såg på ett teveprogram nyligen där man satte kameror på utekatter för att se vad de gjorde där ute. Det visade sig att ALLT handlade om att markera och upprätthålla revir. Vi förmänskligar våra djur och tänker oss att lilla kissekatten får njuta av frisk luft och natur medan i själva verket så styrs kisse av sina instinkter och får ett jättejobb därute att muta in, bevaka och slåss för sitt revir....stort eller litet.
Svar på tråden Hunduppfödare verkar vara mentala..