• Jeahla

Hunduppfödare verkar vara mentala..

Jag omplacerade min hund häromdagen.

Det var ett hjärtslitande beslut och jag hade verkligen inget annat val hur jag än vred och vände på min situation.

Iaf jag annonserade ut henne, jag fick många svar och jag valde just det hemmet som jag tyckte passade henne bäst där hon skulle bli lycklig.

På kvällen efter fick jag ett jätteargt meddelande från hunduppfödaren som jag hade köpt min hund av och var jätteupprörd över att jag inte sagt att jag tänkte sälja henne. Ok visst jag kunde kanske ha sagt det till henne, men hon var väldigt otrevlig och oförskämd i sitt meddelande vilket inte känns helt.. friskt för att vara ärlig. Vi har inte haft speciellt mycket kontakt sen jag köpte hunden, jag har ställt ngn liten fråga någon gång, och då har hon ju varit trevlig och så och jag har tyckt bra om henne, så detta kändes väldigt konstigt. Men det konstigaste var ändå att det var någon annan som sett annonsen (vet inte vem) och sagt till henne att hunden var ute på försäljning. Hur angår det någon utomstående att min hund ska säljas?? och att uppmärksamma det och berätta det vidare känns helt sinnesjukt.

Alltså är alla i hunduppfödare världen så konstiga? Detta var det underligaste jag varit med om..

• Svar på tråden Hunduppfödare verkar vara mentala..
  • Fennyxx

Alltså.. har uppfödaren en massa detaljerade krav på frisyr, att man ska gå kurser, meritera, förtur vid omplacering osv så är det väl bättre att inte sälja hunden alls utan ha den på foder istället?

Sålt är sålt..

• Dexter dot com
    tobbe01 skrev 2017-07-09 08:47:19 följande:
    Och på vilket sätt har uppfödaren ngt "ansvar" för valparna? Kan man reklamera en hund som blir sjuk? Få pengarna tillbaka? Har man som valpköpare ett ansvar för uppfödarens avel?
    En uppfödare jobbar ju hela tiden efter att avla på bra hundar både mentalt och extriört och måste alltså följa upp alla valpar för att utvärdera om denna parning gav bra valpar. Blev dom för höga, hade dålig päls, klarade inte MH/BPH, har ärfliga sjukdomar osv så gör man inte om parningen med samma avelsdjur, sätter avelsspärr om det är riktigt illa mm. Men för att kunna göra dessa bedömningar måste ju uppfödaren ha kontakt med valpköparna och valpköparna göra diverse hälsotester på rasbundna sjukdomar, ställa ut några gånger, göra MH/BPH.
    Dom lever ju på att föda upp bra hundar och föra rasen framåt och inte avla på dåliga hundar som fördärvar rasen.
    Dolda felförsäkringar finns där man kan "reklamera"/ få viss summa tillbaka om det visar sig att hunden är född med ett dolt fel.

Är man som valpköpare intresserad av att hundraser ska fortsätta vara friska och sunda så självklart ställer man upp och gör det som behövs för att utvärdera aveln. Sen finns det ju många både "uppfödare" och valpköpare som tycker oreggade köksavlade valpar är ok. "Uppfödaren" för att hen kan dra in pengar utan att skatta och utan krav och valpköpare för att dom får tag på en billig valp vilket naturligtvis inte gynnar hundarnas hälsa och mentalitet.
  • Randig
    tobbe01 skrev 2017-07-09 08:17:55 följande:
    Jo vår uppfödare var mkt seriös MEN att vi skulle sitta ihop som ler och långhalm för att vi köpt en hund av henne föresvävades vare sig hon eller oss ÖHT!
    Ingen har sagt att man ska sitta ihop som ler och långhalm. Men nej, du hade inte en seriös uppfödare även om du i din värld tror det. Ni hade ingen som helt kontakt under hundens liv, det är tecken på att uppfödaren inte brydde sig speciellt mycket om sina linjer. Hen hörde ju inte heller av sig till dig om ev händelser kring kullsyskon.
  • Deceree1
    Froken Lokens skrev 2017-07-08 15:33:27 följande:

Vad skulle du prata med dom om?

Vår hund har allergi vilket upptäcktes vid 12-veckors vaccinationen. Man vill ju veta om föräldrar och syskon hade allergi, hur mycket, mot vad och behandling. Vår hund bröt benet när hon var ett år, ett bakben som var av på båda benen i benet. Hade varit skönt med stöttning. Men inte.. de svarade intepå varken mail, telefon eller mess....
  • Teamofone

Jag hade reagerat likadant om jag var uppfödare. Tycker att det är en oskriven regel att man hör av sig och berättar vad man gör med hunden. Nu har jag visserligen en mycket engagerad uppfödare till min hund men hon hade som krav för att få köpa hunden att hon ska informeras om hunden blir allvarligt sjuk, avlivas eller dör, omplaceras eller någon annan stor förändring sker. Klart de känner ett ansvar och bryr sig om sina valpar.

• tobbe01
    Randig skrev 2017-07-09 09:12:44 följande:
    Ingen har sagt att man ska sitta ihop som ler och långhalm. Men nej, du hade inte en seriös uppfödare även om du i din värld tror det. Ni hade ingen som helt kontakt under hundens liv, det är tecken på att uppfödaren inte brydde sig speciellt mycket om sina linjer. Hen hörde ju inte heller av sig till dig om ev händelser kring kullsyskon.
    Och på vilket sätt skulle vi vara betjänta av att få reda på hur kullsyskonen mår och har det? Vi hade vår hund INNAN datorn ska man kanske påpeka och på den tiden så la man inte ut bilder på varenda steg man tog med sin hund utan man levde sitt egna liv.
  • CarpeNoctem

Bara nyfiken,

Klart hon känner ansvar för sina valpar säger ni...sina? Så om jag köper en valp så är den fortfarande hennes? Att ha fortsatt kontakt med uppfödaren förstår jag inte riktigt, att höra av sig och skicka en bild på hunden när den vuxit upp om man vill det, kan jag väl tänka vara kul att se..Men resten.. förstår jag inte.

• kaffe

Fast hur sjukt är inte det egentligen att hålla kontakt med hunduppfödaren av de orsaker som radats upp här. Det känns som om hunduppfödare är mer måna om att få den perfekta avkomman än att dom månar om hunden.

• tobbe01
    kaffe skrev 2017-07-09 10:04:43 följande:

Fast hur sjukt är inte det egentligen att hålla kontakt med hunduppfödaren av de orsaker som radats upp här. Det känns som om hunduppfödare är mer måna om att få den perfekta avkomman än att dom månar om hunden.

Verkligen värt att ta i beaktande när man ska köpa en valp. Är  uppfödaren en sådan som kommer att stalka en i flera år?
  • kaffe
    tobbe01 skrev 2017-07-09 10:15:02 följande:
    Verkligen värt att ta i beaktande när man ska köpa en valp. Är  uppfödaren en sådan som kommer att stalka en i flera år?
    Det är väl en sak om man gör det för att se till att valpen får det bra, men om syftet är att avla fram avkomma med perfekta drag och gener är det lite sjukt.
Svar på tråden Hunduppfödare verkar vara mentala..