Inlägg från: Anonym (ABC123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ABC123)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Hilpenskrutt skrev 2017-07-08 20:46:11 följande:
    Ja, jag tycker ju att sambolagen är dåligt utformad. Men nu ser den ut som den gör och då får man leva efter det och skriva samboavtal för att undvika tvister som du beskriver.

Sambolagen tillkom för att skydda folk från att stå på bar backe vid separationer, så samtidigt förstår jag varför den finns. Att människor blir kära och blåögda är svårt att åtgärda juridiskt kan man väl konstatera.
    Jag har en viss förståelse för att unga människor inte har hört talas om lagen eller har en tanke att någon kan ta hälften av deras egendom bara för att dom flyttade med in, det är lite för lätt.
    Det finns inget att förlora på att göra det svårare att bodela någons egendom.
    Lagom borde åtmistone göras om att om den som äger lägenheten tvingas sälja med förlust så borde den som flyttade mde inte vara skyldig att betala hälften av förlusten.
    Det vore  rimligt om nu lagen ska kunna ge en rätt till delning, det ska vara åt båda hållen.
    Jag personligen skulle inte leva med mig själv om jag med lagens hjälp tog något från någon annan.

Sitta där med någons annans pengar och hånskratta.
  • Anonym (ABC123)
    Hilpenskrutt skrev 2017-07-08 21:27:46 följande:
    Men det är inte någon annans. Det som köps till boet för att brukas gemensamt ska delas lika vid separation. Man har ett eget ansvar att ta reda på vad som gäller.
    Jag syftade mer på en bostad som någon annan köpt, har man fått bo där så ska man vara glad och gå vidare i sitt liv.
    Allt lösöre som man köpt tillsammans delar man förståss på.
  • Anonym (ABC123)

Ett tips är att om man vet att det ska göras en bodelning då ska man belåna bostaden till max, då finns det inget att hämta ut i värde, eftersom det är halva värdet minus skulder.

• Anonym (ABC123)
    Hilpenskrutt skrev 2017-07-08 21:42:23 följande:
    Bostaden ingår väl bara i det gemensamma boet om den köpts för gemensamt bruk? Kanske också om man har barn för då brukar den som ska ha barnen mest tid få behålla bostaden. Är osäker på den delen.
    Jo tyvärr är det så.
    Du hör hur dumt det låter, "gemensamt bruk" någon ska anses ha rätten till din egendom bara för att det var bestämt att båda ska bo där och trampa på ditt golv.
    Finns en regel "den som anses ha mest behov av den" båda har lika mycket behov man måste ju bo någonstans.

Man ska inte glömma att faller det till den enes fördel så måste den andre partern lösa ut den andre.
    Jag skulle dock inte kunna leva med mig själv, vetskapen att jag tog mina barns far eller mors bostad av ren girighet men vi alla är olika.
  • Anonym (ABC123)
    Hilpenskrutt skrev 2017-07-08 22:03:23 följande:
    Jag ser det inte som girighet. Man har den rätten, bla pga det som (gjort) skrev. Däremot bör den som inte vill bodela enligt sambolagen se till att ett samboavtal skrivs.
    Så du skulle utan tveka begära bodelning på din sambos egendom bara för att du flyttade med in och bott där om följande hade existerat?
  • Anonym (ABC123)
    Hilpenskrutt skrev 2017-07-08 22:04:03 följande:

Handlar den här tråden möjligen om dig och ditt ex?

Nej, jag skulle aldrig ta någon från någon jag delat mitt liv med som är dennes enbart för att jag lagligt kan göra det, skulle inte kunna leva med skammen och vetskapen av att ta någon från någon annan som i grund och botten inte är mitt.

Lika väl som att jag aldrig skulle låta min nuvarande ta någon från mig det har jag set till, sen är jag inte en sådan man försöker ta något ifrån eller lura då får man tillbaka det hårt.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (tycker jag) skrev 2017-07-08 23:22:28 följande:

Att följa en lag som finns är inte fel, däremot de som försöker slingra sig undan att följa lagen de gör fel.

Alltså du måste inte bodela enligt lagen, det går utmärkt att bara flytta ut.
    Du bryter inte mot någon lag som när du går mot röd gubbe om du inte väljer att ta halva värdet.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Lämnad med två sjuåringar) skrev 2017-07-09 06:43:55 följande:

Jag lade in 175.000 från min lägenhetsförsäljning 1985 då vi köpte radhuset (han hade fått 10.000 kr från sin släkt som bidrog med bara det). Priset 520.000 kr då.

Efter 14 år och sjuåriga tvillingar var det lätt att bli sugen på en ny kvinna som hade stor lgh i stan. Klart ville han bidra stolt och stort med så mycket pengar som möjligt till deras villaköp. Vinsten från (egentligen mestadels mitt) radhus - delades lika enligt lagen!?

Senast såldes detta radhus för åtta gånger så högt pris som 1985 och att jag inte har detta kvar blir nog min död om jag blir för gammal känns det som.

Han amorterade ju aldrig något av våra lån på radhuset. Och mäklarna tänker bara på att det ska bli affärer till höga priser. Inget förslag som att ägandeandelarna kan fördelas olika. Farligt olyckligt!

Ett tips är att om man vet att det kan göras en bodelning då skulle man belånat bostaden till max (då finns det inte mycket att vinna i värdet, eftersom det gäller halva värdet minus skulder).

Om jag tolkar din text rätt så köpte ni radhuset tillsammans redan från början?
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 09:34:03 följande:
    Vilket korkat råd. Varför ska man ta lån bara för att det kan bli en bodelning?  Om man inte vill dela lika enligt sambolagen så skriver man bort sambolagen, man lånar inte i onödan på huset. 
    För att då kommer den som försöker ta halva värdet av tex bostaden inte fåt ut något eftersom det man får ut är halva värdet minus skuldet.
    Det är inget fel att göra så och man bryter inte mot några lagar.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 10:01:21 följande:
    Naturligtvis inte, men om man redan där funderar på hur man ska skydda sitt boende, är det ju korkat att låna mer (det kostar att låna pengar), när man istället kan skriva bort sambolagen, vilket är gratis. Det är därför jag skrev att det var ett korkat råd, jag skrev inte att det var olagligt.
    Och om en sambo vägrar att skriva på, då tycker du man bara ska släppa det å ge bort hälften.
    Tråden handlade egentlien om dom som uttnyttjar lagen för att få ut pengar trots att de inte betalt en krona.
    Du tycker inte det är korkat med en lag som ger någon annan rätt att ta hälften av något dom aldrig köpt, aldrig satt sin signatur på något överlåtelse eller köpekontrakt?

Sambolagen borde tas bort det är en kvarleva från hyresrättens tid.
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.