• Anonym (Ingegerd)

Väninnan betalar inte för det hon köpt av mig..

Jag har sålt ett klädpaket till en bekant/kompis. Hon skulle swisha när hon var hos mig och hämtade kläderna men swish låg nere så hon sa att hon skulle prova senare. Helt ok tyckte jag, vi känner ju varandra.
    Men ingen betalning kom..
    Efter ett par dagar skrev hon ett sms att hon skulle swisha under kvällen. Inga pengar kom. Efter ytterligare ett par dagar smsade jag henne och frågade om hon swishat, för inget hade kommit.
    Då skrev hon att hon hade glömt. 
    Nu har det gått säkert en vecka men hon har fortfarande inte betalt och jag funderar på om hon försöker smita undan..
    Jag vill verkligen ha betalt nu och funderar på vad jag ska göra.. Jag vill ju inte tjata på henne.
    Vad hade ni gjort?
    (Ni som tänker skriva att jag får skylla mig själv - bespara mig det. Det är inte det jag frågar om och det hjälper inte mig just nu..)

• Svar på tråden Väninnan betalar inte för det hon köpt av mig..
  • limoncellos

Säg till människan på skarpen! Det verkar som att hon försöker smita undan här. Du måste säga till henne annars kommer hon strunta i det.

• Anonym (Hämnden är ljuv)

Hota att hänga ut henne på Facebook, det borde lösa problemet.

• Anonym (Ingegerd)

Hänga ut henne på fb känns ju inte speciellt ..moget. Men jag får väl skicka iväg ett sms kanske då.. 

• taquine

Men träffas ni inte IRL? Hade det varit min vän hade jag sagt till direkt . Hade en vän blåst mig så hade det varit en exvän ganska så snart....

Goodness me
  • Anonym (Ingegerd)
    taquine skrev 2017-07-08 21:31:10 följande:

Men träffas ni inte IRL? Hade det varit min vän hade jag sagt till direkt . Hade en vän blåst mig så hade det varit en exvän ganska så snart....

Nej vi är bekanta bara och ses inte speciellt ofta. Några gånger om året.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Spara alla SMS mellan er angående betalningen!
    Om inte beloppet finns i något av SMS-en så skicka ett nytt till henne där du skriver "Var är mina 1000:- ?" eller liknande. Om hon svarar på det så har hon i princip erkänt att hon har den skulden till dig, och det blir lättare för dig att gå vidare med att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.
    Varna henne innan du skickar in en sådan ansökan, för det tillkommer kostnader som hon också måste betala om hon "förlorar".

Det finns nyttig informatione i den här tråden:
    www.familjeliv.se/forum/thread/76172430-blast-av-bilsaljare

• Anonym (Ingegerd)

Tack men så långt hoppas jag inte att det ska gå.. :/
    Det är ingen jättesumma hon är skyldig men det stör mig ändå. .

• Anonym (mmm)

Säg ifrån tydligare än du gjort och tala om att du verkligen förväntar dig att hon betalar NU!  Slingrar hon sig så fråga rakt ut om hon försöker få slippa att betala eller vad det är frågan om. Då lär hon väl skämmas och göra rätt för sig.

• Anonym (T)

Fy så drygt. Fan att folk inte kan bete sig!

Vanlig vett o etikett...

Förstår din sits. Det är så jobbigt (och faktiskt lite genant) att man ska behöva påminna om en sånhär sak.

• Christi38

Be henne swisha eller returnera klädpaketet direkt, säg att en annan är intressserad. Funkar inte Swish kan hon komma med kontanter.

SÅ trist beteende!

• Anonym (Betalt)

Säg att du tar tillbaka kläderna eftersom hon inte betalar. Var hård. Klart du ska ha betalt.

• Anonym (en annan)

Eller fråga henne rakt ut om hon har pengar eller inte........hon kanske inte har pengar därför drygar hon ut tiden.. .....för dig......

• Anonym (Skriv)

Jag tycker att du ska skriva till henne. Fråga om hon glömt bort betalningen och säga att du vill ha betalt nu.

• Frontline
    Anonym (Ingegerd) skrev 2017-07-08 21:30:37 följande:
    Hänga ut henne på fb känns ju inte speciellt ..moget. Men jag får väl skicka iväg ett sms kanske då.. 
    Jag lovar det funkar skitbra..
    Min kusin var skyldig mig 2500:- i 6 år och jag tjatade och tjatade
    till sist skrev jag öppet på hans Facebook just det XX mina pengar 2500:- när får jag dom är just nu i lite behov av dom det tog typ 15 minuter så plinga det till i mobilen och på swish satt 2500:- som ett smäck 1 minut senare fick jag ett sms nu har du fått dina pengar..

Pinsamt för honom men jag fick mina pengar...
    Simsalabim trosorna försvinn :)
Svar på tråden Väninnan betalar inte för det hon köpt av mig..