Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Tränar ni era barn på att ha tråkigt?

Tråkigt och tråkigt... Jag försöker att inte uttrycka mig så för att inte göda en massa negativitet hos mitt barn. Men jag tror visst att det finns ett värde i att inte få allt serverat. Utan att de flesta barn mår bra av att ligga på sin säng en stund och filosofera för att sedan dra igång något de själva klurat ut.

De talade om detta på Nyhetsmorgon för ett par veckor sedan och psykologen Martin Forster var där. Finns säkert på play om man vill se, jag tycker han hade många vettiga input.

Som tex att om du hittar på saker/aktiviteter för ditt barn jämnt och ständigt så blir barnet till slut en konsument. Att gå och meta blir inte bara gå och meta utan jämförs med vad hen gjorde innan (eller mot att få ha skärm) och så måste det bli roligare och bättre hela tiden.

Att säga till barn att hitta på saker själv är inte elakt eller fel så länge det faktiskt finns något som barnet skulle kunna göra. Att säga det i en torftig miljö där det inte finns ett enda annat barn att kontakta, inga leksaker, inga förutsättningar alls vore elakt enligt honom och skulle kunna få barn att må dåligt.

Sen bör man kanske ha en struktur för att slippa tjat. Så att barnen vet att tex. efter lunch varje dag får vi inte ha skärmar utan då förväntas vi faktiskt hitta på något att göra på egen hand.

Vi har också gjort så här :

- En lista på saker man kan göra, precis allt man kan komma på. Suttit tillsammans och brainstormat. Och sen får sonen titta på listan om vi inte har möjlighet att "leka" med honom och han inte kommer på något.

- En lista på saker man vill göra under semestern, sen turas man om att välja och bockar av vartefter.

- Skriva saker på lappar och dra en lapp. Kräver att man som förälder är redo att ställa upp på det som står dock. Står det gå till stranden så är det bara att packa väskan

Och när vi gör detta så kan vi skriva "läsa bok 30 min" eller "lägga patiens" eller "gå promenad bort till brevlådorna" på kanske 7 lappar vardera medan det bara finns 2 som det står "halvdagsutflykt med båten" på och en "åka till Gröna Lund "!

Svar på tråden Tränar ni era barn på att ha tråkigt?