• tinis

Sen ägglossning

Hej

Jag och sambon har försökt att bli gravida i cirka 14 månader nu. En "utredning" är precis påbörjad med några blodprover o så

Min cykel har börjat att strula. Från att alltid ha varit som en klocka hoppar den mellan 22- 29 dagar. De senaste månaderna har jag äl-testat och min ägglossning har då kommit dag 17 och mensen 6 dagar senare.

Jag funderar på om kroppen redan förberett sig på mens kring äl då den kommer så tätt inpå. Kan det vara Så?

Någon mer som upplevt detta?

• Svar på tråden Sen ägglossning
  • Lilla Gs mamma

Konstigt, men jag upplever precis samma och undrar samma sak... Det ska ju "alltid" vara 14 dagar mellan ÄL och mens, enligt vetenskapen...

• Mascaraklumpar

vilken dag testade du från?

• Snuttis2

Det låter ju som att något förändrats i kroppen utifrån din beskrivning , men då ligger det ju rätt i tiden att göra utredningen nu!

Att menscykeln pendlar mellan 22-29 dagar i sig är inget farligt eller konstigt ! Det räknar inte läkarna som oregelbundet heller. Att du dock haft ca 6 dagars luteralfas däremot är inte önskvärt! Så viktigt att du pratar om detta med läkarna.

Luteralfasen är individuell och ska vara bestående ! Det vanliga är 14 dagar men du kan lika gärna ha en på 19 eller 12 dagar o det är normalt !!!

Men som jag sa tidigare ska den inte pendla , den rek inte vara så kort som 6 dagar för då hinner inte ett befruktat embryo fästa o skicka ut hcg innan kroppen stöter ut slemhinnan.

Har själv gjort utredning och fått hjälp!! Skriv ner så mkt info du kan om hur kroppen beter sig nu o tidigare och ställ tusen frågor så ni känner att ni äger processen !!!

• Aliona
    Lilla Gs mamma skrev 2017-07-09 20:08:37 följande:

Konstigt, men jag upplever precis samma och undrar samma sak... Det ska ju "alltid" vara 14 dagar mellan ÄL och mens, enligt vetenskapen...

Nja, 14 dagar är ett genomsnitt, 12-16 dagar är "normalt". Har man under 10 dagar så har jag hört att man kan få behandling eftersom det kan vara svårt för ägget att fästa (stanna kvar) när mensen kommer så snart. Ts, kolla med din gyn! Jag hade äl 11 dagar innan mens när jag inseminerades, men min cykel ändrades efternågon månad så att jag fick 14-15 dagar.
  • tinis

Tusen tack för era svar ????

Jag har börjat testa på dag 8 då äl innan varit tidigare. Inte fått utslag för äl förens jag testade senare i cykeln. Stegringen på testerna under äl är väldigt kort men vet inte om det har betydelse. Liten stegring dag 16, positivt dag 17 och sedan minskat utslag på dag 18.

Gynekologen jag träffade var otrevlig och tråkig och ville inte höra när jag berättade att jag själv har koll på äl o så. Men de prover som jag fått svar på hittills, som jag tror endast är "hälsoprover" dom är bra. Ännu ett blodprov har tagits men det svaret kommer efter semestrarna

• Mascaraklumpar
    tinis skrev 2017-07-09 22:14:44 följande:

Tusen tack för era svar ????

Jag har börjat testa på dag 8 då äl innan varit tidigare. Inte fått utslag för äl förens jag testade senare i cykeln. Stegringen på testerna under äl är väldigt kort men vet inte om det har betydelse. Liten stegring dag 16, positivt dag 17 och sedan minskat utslag på dag 18.

Gynekologen jag träffade var otrevlig och tråkig och ville inte höra när jag berättade att jag själv har koll på äl o så. Men de prover som jag fått svar på hittills, som jag tror endast är "hälsoprover" dom är bra. Ännu ett blodprov har tagits men det svaret kommer efter semestrarna

Om du får mens på dag 23 och har en genomsnittlig lutealfaslängd så sker ÄL på dag 23-14=9, och stegringen på stickorna kan komma 24-48 timmar tidigare. Började du testa på dag 8 finns det således en risk att du missat den verkliga ägglossningen. Under lutealfasen kan LH-nivåerna gå lite upp och ned och det är stor risk att man får utslag en gång till eller flera gånger under cykeln.

Visst kan det vara så att du har en för kort lutealfas, och det kan mycket väl vara orsaken till att du inte blivit gravid. Men det kan alltså också vara så att den är helt normal. Nu kommer du ju ändå få svar via utredningen så det finns egentligen ingen anledning att fortsätta med stickorna, men annars hade mitt tips varit att börja testa redan på dag 4 eller så.
  • tinis

Så... Nu har jag fått svar på mitt hormonprov och det visade att jag hade låga halter av äl-hormonet. Jag har är med de är inte tillräckligt långa eller kanske dåliga ägg? Min sambo däremot hade glada och spralliga spermier Flört

Sååå på måndag börjar jag äta Pergotime. Det ska bli spännande och jag känner mig hoppfull Cool

• tinis

Men! Det finns ju riks för att fler än 1 eller 2 ägg mognar och lossar vilket skulle kunna resultera i trillingar eller fler befruktade ägg. Jag tog upp det med uskan på mottagningen, doktorn var ej där. Men hon bara skrattade åt mig och sa att det är minimala chanser till det och att de inte ska kolla hur många ägg som mognat. Eller de ska ju göra ul för att se om det funkat o då ser de väl om det är många ägg men ingen rekommendation för sex. Men det kanske inte gäller alla, hon sa bara att vi ska leva som vanligt 

• ecover
    tinis skrev 2017-07-09 20:01:52 följande:

Hej

Jag och sambon har försökt att bli gravida i cirka 14 månader nu. En "utredning" är precis påbörjad med några blodprover o så

Min cykel har börjat att strula. Från att alltid ha varit som en klocka hoppar den mellan 22- 29 dagar. De senaste månaderna har jag äl-testat och min ägglossning har då kommit dag 17 och mensen 6 dagar senare.

Jag funderar på om kroppen redan förberett sig på mens kring äl då den kommer så tätt inpå. Kan det vara Så?

Någon mer som upplevt detta?

Hur gammal är du?
  • Annelie 76

Du har troligtvis lågt progesteron. Har man lite progesteron blir det kort tid mellan äl och mens och blir den alltför kort hinner inget ägg fästa. Tror det är att det måste vara mer än 5 dagar mellan äl och mens.
    Men det är också progesteronet som ser till att du fortsätter vara gravid om ett ägg fäster. Är det för lågt blir det ingen graviditet.
    Om ni har sökt hjälp så ta upp det med din läkare men var beredd på att de inte bryr sig, sjukvården är extremt okunnig på hormoner.

• tinis

Jag är 29 år. Fick mitt första (och hittills enda) barn när jag var 25.

Men hjälper min pergotime om progesteronet är för lågt?? 
    Nä doktorn brydde sig inte så mycket om vad jag sa och visste om min egen cykel men fick pregotime utskrivet igår så antar att det funkar?

Man hoppas ju att de kan hormoner när man går till en fertilitetsklinik men säkert är de ju lika pengakåta som andra privata företag ^^

Svar på tråden Sen ägglossning