tinis skrev 2017-07-09 22:14:44 följande:
Tusen tack för era svar ????
Jag har börjat testa på dag 8 då äl innan varit tidigare. Inte fått utslag för äl förens jag testade senare i cykeln. Stegringen på testerna under äl är väldigt kort men vet inte om det har betydelse. Liten stegring dag 16, positivt dag 17 och sedan minskat utslag på dag 18.
Gynekologen jag träffade var otrevlig och tråkig och ville inte höra när jag berättade att jag själv har koll på äl o så. Men de prover som jag fått svar på hittills, som jag tror endast är "hälsoprover" dom är bra. Ännu ett blodprov har tagits men det svaret kommer efter semestrarna
Om du får mens på dag 23 och har en genomsnittlig lutealfaslängd så sker ÄL på dag 23-14=9, och stegringen på stickorna kan komma 24-48 timmar tidigare. Började du testa på dag 8 finns det således en risk att du missat den verkliga ägglossningen. Under lutealfasen kan LH-nivåerna gå lite upp och ned och det är stor risk att man får utslag en gång till eller flera gånger under cykeln.
Visst kan det vara så att du har en för kort lutealfas, och det kan mycket väl vara orsaken till att du inte blivit gravid. Men det kan alltså också vara så att den är helt normal. Nu kommer du ju ändå få svar via utredningen så det finns egentligen ingen anledning att fortsätta med stickorna, men annars hade mitt tips varit att börja testa redan på dag 4 eller så.