Anonym (Gravid) skrev 2017-07-09 21:17:55 följande:
Skulle du göra utökad nipt eller grundpaketet? Hur kommer det sig att du skulle hoppa över kub?
Därför att KUB bara handlar om sannolikhet. Du kan få 1:10 men det visar sig att sin baby är fullt frisk eller du kan få.1:20 000 (vilket är "bästa" resultatet) och så föds ditt barn ändå med någon av de trisomier som man scannat för. Och dels är siffran bara en uppskattning, dels insåg jag och min man att vi har otroligt olika sätt att resonera kring just sannolikhet och risk.
Så om vi fick fler barn skulle vi helt enkelt plocka bort ett orosmoment som ändå inte säger något konkret och istället gå direkt på nipt.
Siffran vi fick på KUB i höstas var helt ok. Den var bättre än om man bara gått på ålder tex. Men medan jag blev lugn av det så kände min man tvärtom. Så då gjorde vi nipt också och vi valde grundpaketet där man kollar tre trisomier samt könsceller (att barnet har rätt uppsättning av dessa). Och det räckte bra för att vi skulle känna oss trygga.
Till 99% blir det inga fler barn här, nu har vi två friska fina pojkar och jag fyller 37 nästa gång. Men jag hade förmodligen gjort ett ultraljud i v 10-12 nånting eftersom just anatomin och rörelserna visar om fostret verkar friskt och sen nipt grundanalysen.