• Äldre 10 Jul 14:17
    41539 visningar
    19 svar
    19
    41539

    Gravid trots Natural Cycles?

    Jag har nu i två månader använt natural cycles. Min dotter är snart 13 månader och vi vill gärna ha ett syskon till henne, men inte förrän om ca 2 år. Nu verkar det dock som att jag kan vara gravid... Trots att vi följt appen slaviskt och skyddat oss med kondom på röda dagar och haft oskyddat gröna. I morse tog jag ett test för att jag mått illa sen igår (gjorde det extremt tidigt med dottern) och haft så ont i brösten i några dagar och jag anar ett till streck, dock svagt. Men BIM är först på torsdag så ännu tidigt.

    Är det någon där ute som blivit gravid trots att de använt NC som preventivmedel? Och sedan undrar jag också om det är någon där ute som har ca 1 år och 9 månader mellan barnen som vill dela med sig om hur det är? För skulle det vara en knodd i magen är den välkommen fastän det inte direkt är optimalt.

  • Svar på tråden Gravid trots Natural Cycles?
  • Äldre 10 Jul 22:19
    #1

    Jag är gravid med tvillingar i vecka 13. Använde oxå natural cycles. Dock hade jag bara haft den i ca ett halvår.

  • Anonym (Yesss­)
    Äldre 14 Sep 13:22
    #2

    Även om det är ett jättebra sätt att få koll på cykeln osv osv så är det egentligen inget preventivmedel även om man nu kallar det för ett... Spermier kan överleva upp till en vecka i kvinnans kropp och därmed kommer det hela tiden finnas en överhängande risk för graviditet även om man som du säger, följer det slaviskt. :) 

    Jag känner flera som varit jätte noga, tagit tempen exakt samma tid varje morgon och använt skydd på sk röda dagar och utan på gröna, och trots det blivit gravida. Så jag tycker inte det är en säker metod även fast det fungerar för många. Då kan man lika gärna köra med avbrutet samlag... samma risk, ungefär ;) så du kan nog helt klart vara gravid! 

    Hoppas oavsett att allt går bra vare sig det är en bulle i ugnen nu eller inte! Lycka till! :) 

  • Äldre 27 Nov 14:32
    #3

    Det tar appen 2-4 månader att lära känna just dig. Innan dess är det bara Kondom som gäller, även om den visar gröna dagar på första månaden.

  • Äldre 7 Jan 14:18
    #4

    Hej!

    Min erfarenhet av NC: följe slaviskt alla mätningar och tidpunkter och alla instruktioner korrekt. Ändå blev jag gravid och fick genomgå en fruktansvärd abort. Inte kul.

    Är nu osäker på denna metod. Vet ej om jag rekommenderar till andra. Men 10 år med P-piller var iallafall en säker metod, men skönt att slippa stoppa i sig massa skit....hmmmmmm....

  • Anonym (Samma­här)
    Äldre 10 Jan 22:38
    #5
    CremeCaramel skrev 2018-01-07 14:18:46 följande:

    Hej!

    Min erfarenhet av NC: följe slaviskt alla mätningar och tidpunkter och alla instruktioner korrekt. Ändå blev jag gravid och fick genomgå en fruktansvärd abort. Inte kul.

    Är nu osäker på denna metod. Vet ej om jag rekommenderar till andra. Men 10 år med P-piller var iallafall en säker metod, men skönt att slippa stoppa i sig massa skit....hmmmmmm....


    Samma här! Följde den slaviskt och var noga, blev ändå gravid och fick göra abort.

    Förstår inte riktigt själv hur det kunde hända men...

    Så nu står jag här och överväger p-piller igen, men vill inte!
  • Äldre 21 Jan 19:02
    #6

    Använde mig också av NC slaviskt efter 3 år med krånglande p-piller men blev också gravid och fick genomgå en abort. Satt in en hormonspiral 1 vecka efter aborten. Hade enorma menssmärtor dagligen som ledde till att jag flera gången fick sjukskriva mig från jobbet. Tog ut spiralen i onsdags och nu vet jag ej vad jag ska använda mig av för preventivmedel då de jag tidigare testat inte riktigt funkar för mig..

  • Äldre 24 Jan 07:16
    #7

    Det är 1 år och 9 månader mellan mig och min syster. Och vi har en jättetight relation. Folk kan undra hur vi orkar vara jämt men vafan,min syster ju! ;)

  • Anonym (Yesss­)
    Äldre 24 Jan 12:27
    #8
    Abort efter NC skrev 2018-01-21 19:02:45 följande:

    Använde mig också av NC slaviskt efter 3 år med krånglande p-piller men blev också gravid och fick genomgå en abort. Satt in en hormonspiral 1 vecka efter aborten. Hade enorma menssmärtor dagligen som ledde till att jag flera gången fick sjukskriva mig från jobbet. Tog ut spiralen i onsdags och nu vet jag ej vad jag ska använda mig av för preventivmedel då de jag tidigare testat inte riktigt funkar för mig..


    Kondom? :D inte det roligaste såklart.. men det bästa hormonfria som finns...

    Vi kör oskyddat typ dag 1-3 efter mensen och kondom efter det fram tills mensen igen då... Tråkigt som fan, men jag tål inte hormonella preventivmedel, testat allt jag kan testa. Så ja, det är kondom som gäller om man vill ha sex :')
  • Anonym (Samma­här)
    Äldre 24 Jan 21:50
    #9
    Anonym (Yesss) skrev 2018-01-24 12:27:02 följande:

    Kondom? :D inte det roligaste såklart.. men det bästa hormonfria som finns...

    Vi kör oskyddat typ dag 1-3 efter mensen och kondom efter det fram tills mensen igen då... Tråkigt som fan, men jag tål inte hormonella preventivmedel, testat allt jag kan testa. Så ja, det är kondom som gäller om man vill ha sex :')


    Ja, jag funderar på det alternativet.

    Men är en temperaturhöjning ett säkert tecken på att ägglosdningen varit?

    Och inte fler ägglosdningar efter det?

    Att köra kondom fram tills ägglosdningen varit känns ju lite som man delar på bördan och inte lägger allt på tjejen (även om båda kan ansvara över kondomerna)
  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 27 Jan 13:54
    #10
    Anonym (Sammahär) skrev 2018-01-24 21:50:18 följande:
    Ja, jag funderar på det alternativet.

    Men är en temperaturhöjning ett säkert tecken på att ägglosdningen varit?

    Och inte fler ägglosdningar efter det?

    Att köra kondom fram tills ägglosdningen varit känns ju lite som man delar på bördan och inte lägger allt på tjejen (även om båda kan ansvara över kondomerna)
    Ja, en ihållande temperaturhöjning är ett säkert tecken på att ägglossning varit. NC och andra tempmetoder är ju aldrig säkra innan ÄL (och temphöjning) för då gissar de ju bara hur många dagar man har kvar och ÄL kan ju komma tidigare en cykel. Man brukar vänta till den tredje dagen då tempen är hög för att det ska vara säkert med oskyddat sex för då har man tagit hänsyn till att fler än ett ägg kan släppas inom 24 h och att äggen lever i ca ett dygn. Efter detta kan inga fler ägg släppa, det ser progesteronet till (det som höjer tempen). 

    Jag och min sambo kör på den metoden. Kondom innan ÄL, oskyddat efter. Vi vill inte ta några risker. Men funderar på att lära mig fertility awareness method, där man även har koll på sekret och tapp. Men känner mig inte nog påläst för att lita på det fullt ut ännu, "tränar" fortfarande. 
  • Äldre 31 Jan 21:01
    #11

    Hej! Jag är nu i vecka 5 och blev ofrivilligt gravid pga natural cycles. Vi har följt röda och gröna dagar till punkt och pricka men denna månad flyttades ägglossningen plötsligt bak en vecka...till en grön dag.. :)

  • Anonym (Säkra­st)
    Äldre 31 Jan 21:25
    #12
    Anonym (Sammahär) skrev 2018-01-24 21:50:18 följande:

    Ja, jag funderar på det alternativet.

    Men är en temperaturhöjning ett säkert tecken på att ägglosdningen varit?

    Och inte fler ägglosdningar efter det?

    Att köra kondom fram tills ägglosdningen varit känns ju lite som man delar på bördan och inte lägger allt på tjejen (även om båda kan ansvara över kondomerna)


    Säkrast är att ha oskyddat efter ägglossning. När tempen varit hög i 3 dagar så är det fritt fram till mensen. Osäkrast är efter mensen eftersom ägglossningen kan komma tidigare än väntat. Jag kör med Pearly p-dator och får endast 1-2 gröna dagar efter mensen och då har jag ändå ca 28 dagars cykel.

    Innan jag körde med Pearly körde jag säkra perioder och hade sex ca 3 el 4 dagar efter mensen och blev gravid.
  • Anonym (Samma­här)
    Äldre 1 Feb 21:56
    #13
    Sofbis skrev 2018-01-31 21:01:31 följande:

    Hej! Jag är nu i vecka 5 och blev ofrivilligt gravid pga natural cycles. Vi har följt röda och gröna dagar till punkt och pricka men denna månad flyttades ägglossningen plötsligt bak en vecka...till en grön dag.. :)


    Vad menar du? Åt vilket håll är bakåt i det här? ????

    Hade ägglossning trots temperaturhöjning?

    Eller kom ägglossningen tidigare än vad appen uppgav först?
  • Nitsre­kstar
    Äldre 21 Mar 10:36
    #14

    Slutade med P-ring i oktober 2017 och började med natural cycles. fick rätt så tydliga ägglossningar i början som appen detekterade. har bara mått sämre på alla sätt och vis av och sluta med preventivmedel. Fått massa finnar i ansikte och på ryggen, gått upp i vikt och mått dåligt psykiskt. Men ändock hade jag regelbundna cykler, vilket kändes bra. Men helt plötsligt nu i slutet av februari så kom inte mensen och den har fortfarande inte kommit och appen tycker inte det är något konstigt med det utan fortsätter som om inget hänt. Jättekonstigt...har ont i magen och mår illa och fått större tuttar. Var hos gyn för ca 2 veckor sedan och hon sa att jag nog ska få mens vilken dag som helst...jo tjena. Något är fel. De tester jag tog för 2 veckor sedan va negativa. vi får se vad som händer idag (ska till gyn igen).....litar inte på appen....de gröna och röda dagarna hoppar omkring. har man inte VÄÄÄLdigt tydliga cykler och vill bli gravid så rekommenderar jag den.....men för mig var det ett dåligt beslut. Så fort det ordnat upp sig i kroppen blir det P-ring igen. 

  • Anonym (Nej tack)
    Äldre 22 Mar 09:23
    #15
    Dwinea skrev 2017-11-27 14:32:01 följande:

    Det tar appen 2-4 månader att lära känna just dig. Innan dess är det bara Kondom som gäller, även om den visar gröna dagar på första månaden.


    Glöm inte att det kan ta upp till 1 år om inte mer för kroppen att hitta tillbaka till normal hormonbalans och även fast man är regelbunden de första månaderna så kan detta förändras exempelvis 6 mån senare. Så, vill du inte bli gravid; använd inte appen.
  • Nitsre­kstar
    Äldre 22 Mar 09:26
    #16

    Kan tillägga att jag är minsann gravid. Måste genomgå abort pga NC. Tack för falsk marknadsföring.

  • Äldre 29 Mar 11:06
    #17

    Blev också gravid trots att jag följde till punkt och pricka. Plötsligt flyttades ÄL bakåt. NC påstod när jag kontaktade dem att jag hade gjort fel men icke. Sjukt att det är godkänt som preventivmedel.

  • Anonym (.)
    Mon 2 Sep 2019 13:57
    #18

    Nu skapar jag ett konto här enbart för att kunna säga att jag också har blivit ofrivilligt gravid av Natural Cycles. Jag använde den felfritt, mätte mig vid samma tid, varje morgon. Aldrig bakis, förkyld eller liknande. Ungefär 7 månader in blev jag gravid och gjorde då en abort. 

    Det som gjorde mig mest besviken var deras dåliga bemötande när jag rapporterade in det. De ville inte erkänna att det kanske var deras algoritm som orsakade det, utan skyllde på att det var jag som måste ha slarvat med kondomen under mina röda dagar - trots att de kunde se att jag hade felfria mätningar. 

    Det oroar mig också att de internt rapporterar min graviditet som "slarv med kondom" istället för fel i algoritmen. De kan ju omöjligt veta vad orsaken är, men det är garanterat större risk att deras app är problemet, då jag uppenbarligen inte är den enda som har blivit ofrivilligt gravid. 

  • Wed 13 Nov 2019 10:05
    #20

    Alltså jag blir så himla ledsen för alla som har råkat ut för oplanerade och ofrivilliga graviditeter pga såna här appar, det är på riktigt skamligt att kvinnor luras att tro att det på något sätt går att använda enbart tempen för att förutse säkra dagar!
    Det enda tempmätningar kan hålla koll på är när ÄL inträffar, inte ett dugg annat. Det går inte att förutse vilken dag det ska ske utifrån historik för det är såååå mycket som kan påverka när man får ÄL, allt ifrån hur man ätit eller druckit (alkohol mm) till hur man tränar, om man stressar, allt som påverkar hormonerna i kroppen kan påverka ÄL! Förutom det faktum att många inte har en superregelbunden menscykel liksom..

    Det man däremot KAN göra är att mäta temp, PLUS hålla koll på sekret och var/hur tappen sitter, och vara medveten om hur det fertila fönstret ser ut, funkar och kan ändra på sig. Det har gjorts tester och de som använder temp, sekret, tapp-position och andra symptom för att hålla koll på fertila dagar har lika hög säkerhet som p-piller, men det kräver att man känner sin kropp väl och inte chansar nånsin.

    Jag rekommenderar verkligen att läsa mer hos tex Vulverine, tipsar alltid om henne för hon skriver så himla bra om fertilitetsförståelse, vem som helst kan lära sig, och hon har mer än 10års erfarenhet och studier i ryggan. Här skriver hon specifikt om NC: https://www.facebook.com/Vulverine/posts/1989482301314907/

Svar på tråden Gravid trots Natural Cycles?