• surrisurr

    Är jag utvecklingstörd?

    Hej! Gjort en npf-utredning nydligen. Blev diagnotiserad med adhd, autism(asperger) och en personlighetsstörning.

    Förutom intervju med massa frågor gjordes tester. Typ minne, inlärning, hur man tänker osv ni som har mer koll vet vad jag menar. Och alla tester visade på "helt klart under genomsnittet" alltså är jag lite trögare/segare än genomsnittet. Jag undrar då.. betyder inte det att jag är utvecklingstörd på nått sätt? Jag känner mig som den om man jämför med andra. Frågade min psykolog men han sa nej.. men jag tverkar ändå!

    Tror det var nått iqtest med. Som såklart oxå var under genomsnittet!

  • Svar på tråden Är jag utvecklingstörd?
  • AndreaBD

    Fråga konkret vilken IQ de kom fram till! Det har du rätt att veta. Om du har gjort WAIS-test (fråga det också), så kan man räkna ut IQ.

  • Snuttis2

    Hade du varit så låg begåvad att du haft en utvecklingsstörning så hade du fått veta det, tillsammans med övriga diagnoser !! Så det ser jag som osannolikt!

    men precis som Andrea BD ovan beskriver så finns det olika nivåer /beroende på vilka poäng du fått på testen ! Be om att få ta del av dina resultat och få detta förklarat ordentligt.

    Men de diagnoser du fått innebära ju att vissa av dina förmågor är nedsatta medan du kan vara stark i andra!

    De förmågor du får kämpa med kanske gör att du tänker och handlar lite annorlunda än andra personer ibland, och att det som du själv reagerar på!

  • Snuttis2

    Kan tillägga att jag arbetar med personer med olika funktionsnedsättningar och de personer jag möter i min vardag med utvecklingsstörning hade aldrig reflekterar runt detta på det vis som du gör vilket direkt får mig att tänka att du inte har en utv. Störning!!!

  • Meriall

    Alltså hälften av alla som gör intelligenstest hamnar ju under medel :)

    De skulle förmodligen inte kolla din intelligens utan vid vissa diagnoser (asperger, adhd...) så är man bättre på och sämre på vissa grejer och då är det lättare att sätta den diagnosen. Inte bättre/sämre än medel utan om man jämför sina egna resultat med varandra. Man behöver vara en bra bit under medel för att räknas som utvecklingsstörd och hade du legat där hade de sagt det till dig. Så släpp den tanken bara. Snarare har du fått bevisat att du inte är det :)

Svar på tråden Är jag utvecklingstörd?