Ekonomiska möjligheter
Jag är i en liknande situation och vi har egentligen samma dilemma.
Jag är färdig med plugg och har jobbat 1,5 år, dvs har jag en bra sgi vid föräldraledighet. Så av den anledningen finns inget skäl till att vänta. Men min kille pluggar och är klar till nästa sommar. Sista terminen är praktik och förhoppningsvis ökar det chanserna till jobb. Jag är egentligen inte orolig för att han inte ska få jobb när han går ut, han är driven och har en del bra kontakter och för hand del har sånt en tendens till att lösa sig.
Men att han än inte vet om han har jobb efter examen gör att han tvekar, med all rätt såklart. Förstår ju hur han tänker men jag vet också att det inte skulle vara något problem för honom att få sommarjobb på tidigare arbetsplatser fram tills han hittar något annat. Men det är ju såklart en chansning och jag känner samtidigt som jag längtar ihjäl mig att det inte skulle vara rättvist att sätta honom i den situationen.
Tänker att det är så det hade blivit för din kille med?
Och som tidigare personer skriver, man får mycket mindre föräldrapenning än vad man tror. Räkna på försäkringskassans "kassakollen" och läs på om sgi :) komplicerade regler vill jag lova!