• alvaohlsson

    Jag är deprimerad på morgonen och jag vet inte vad jag ska göra

    Hej allihopa!

    Jag är en kvinna i 20årsåldern och jag har ett problem som jag behöver ta itu med innan det förstör mig och framförallt mitt arbetsliv. Jag har ett jobb där jag börjar kl 7 på morgonen och det är ett rent helvete. När jag vaknar så är jag inte direkt morgontrött, jag kommer upp utan problem och behöver aldrig snooza. Men jag vaknar och är helt tom. Deprimerad. Varenda morgon så vill jag sjukanmäla mig och då är jag tyvärr brutalt ärlig. Jag älskar mitt jobb! Men jag hatar att gå upp på morgonen. Jag har varit såhär sen i skolan, när jag gick i gymnasiet så "gick" jag dit kanske en dag av fem just för att jag bara ville sova. På mitt förra jobb så vantrivdes jag så då blev det lätt att man sjukskrev sig när man skulle börja tidigt på morgonen men det är fel och oschysst mot sina kollegor. Som tur är så har det inte hänt på mitt nuvarande jobb än då jag faktiskt trivs med jobbet i sig och även mina kollegor. Men varje morgon är en kamp och jag börjar bli väldigt ledsen över detta. Finns det någon som är precis som jag eller vet vad detta beror på? Nånting som också är jobbigt är att denna depressionskänslan inte släpper förrän vid nio och det är några timmar eftersom jag går upp kl sex på morgonen. Snälla hjälp mig!

  • Svar på tråden Jag är deprimerad på morgonen och jag vet inte vad jag ska göra
  • annabellelee

    Jag antar att du har testat att gå i säng tidigare och att gå upp tidigare ( förstår om det tar emot men om du mår dåligt tre timmar efter att du gått upp får du fler bra timmar på jobbet).

    Kan det bero på lågt blodsocker? Testa att ändra frukost. Någon slags ljusbrist? Provat att träna på morgonen för att få igång kroppen (rekommenderas! Det tar emot men sedan känner man sig supersund hela dagen).

    Om du inte har gjort det så ta läkarkontakt- det kan ju vara fysiologiskt.

  • Anonym (Depperfaren.)

    Hur menar du med depp känslor. Typ tom, tung, ingen lust, ser inte anledningen? Du kan ju faktiskt ha en mildare variant av depp. Är man riktigt sjuk så är det just på morgonen och småtimmarna det är som värst.

    Ring vårdcentralen och prata med de. Se till att de tar blodprover och gör en ordentlig undersökning.

  • Anonym (Sofie)

    Vad händer om du börjar jobba kl 9 tex? Funkar det? Var går isf gränsen liksom?

    Är det såhär året runt?

    Jag är själv nedstämd och omotiverad på morgonen. Det är en kamp för mig med. Älskar att sova och då särskilt på morgonen. Det är jättetungt att komma upp och iväg. Överväger ofta att sjukanmäla mig. Gör det ibland. Känns inte bra. Kommer det vara så hela livet undrar jag...

  • Ed210

    Hur dags går du och lägger dig? Din tråd är postad kl 23:54, vid midnatt. Då är det klart att du inte hinner sova tillräckligt. Om du ska gå upp kl. 6 behöver du gå och lägga dig mellan kl 22 och 23, om du har samma sömnbehov som de flesta.

  • alvaohlsson
    Anonym (Depperfaren.) skrev 2017-07-12 07:06:20 följande:

    Hur menar du med depp känslor. Typ tom, tung, ingen lust, ser inte anledningen? Du kan ju faktiskt ha en mildare variant av depp. Är man riktigt sjuk så är det just på morgonen och småtimmarna det är som värst.

    Ring vårdcentralen och prata med de. Se till att de tar blodprover och gör en ordentlig undersökning.


    Ja precis. Jag har känt mig tom förut så jag känner väl igen känslan och det är så jag känner på morgonen. Imorse gick det bättre då jag har köpt nytt smink som jag skulle använda på morgonen. Jag jobbar ibland dag i två dagar och sen kväll och det tycker jag om för då behöver jag inte få upp tidigt så "mycket" men om jag jobbar dag 5-6 dagar i rad, då är det rutigt tungt.
  • alvaohlsson
    Anonym (Sofie) skrev 2017-07-12 07:25:39 följande:

    Vad händer om du börjar jobba kl 9 tex? Funkar det? Var går isf gränsen liksom?

    Är det såhär året runt?

    Jag är själv nedstämd och omotiverad på morgonen. Det är en kamp för mig med. Älskar att sova och då särskilt på morgonen. Det är jättetungt att komma upp och iväg. Överväger ofta att sjukanmäla mig. Gör det ibland. Känns inte bra. Kommer det vara så hela livet undrar jag...


    Mitt jobb funkar som så att aningen börjar man kl 7, 15 eller 17. Då är det 15-22 och 17-22. Nu när sambon har semester så skulle det funka bra om jag nästan bara jobbade kväll men när han jobbar så är det inge kul för då ses vi ju knappt. Ja det är framförallt jobbigt när folk lätt tror att man bara är lat och har noll arbetsmoral..
  • Anonym (Depperfaren.)
    alvaohlsson skrev 2017-07-12 08:08:48 följande:

    Ja precis. Jag har känt mig tom förut så jag känner väl igen känslan och det är så jag känner på morgonen. Imorse gick det bättre då jag har köpt nytt smink som jag skulle använda på morgonen. Jag jobbar ibland dag i två dagar och sen kväll och det tycker jag om för då behöver jag inte få upp tidigt så "mycket" men om jag jobbar dag 5-6 dagar i rad, då är det rutigt tungt.


    Du ska inte behöva ha det så. Om du vet med dig att du sover rätt då kan det vara värt att kolla upp blodprover så allt står rätt till. Varför känns det enklare att jobba kväll? Är det för att du får sova mer? Kan ligga och dra dig? Se ett visst tv program på morgonen eller gå att träna innan? Vill du kan du ju alltid försöka få in det där roliga på morgonen i vanliga fall också. Men det är inte hemskt roligt att gå och lägga sig kl 20 och gå upp kl 4.
  • alvaohlsson
    Ed210 skrev 2017-07-12 07:31:42 följande:

    Hur dags går du och lägger dig? Din tråd är postad kl 23:54, vid midnatt. Då är det klart att du inte hinner sova tillräckligt. Om du ska gå upp kl. 6 behöver du gå och lägga dig mellan kl 22 och 23, om du har samma sömnbehov som de flesta.


    Jag har försökt lägga mig 22 och 23 men märker då att när jag vaknar så är jag nästan för trött och kommer knappt upp. När jag lägger mig vid 00 och får 6 timmars sömn så går det bra! Det handlar nog inte om att jag är trött för ibland när vaknar så är jag inte trött utan snarare pigg, även på helger om jag vaknar vid 7 av mig själv. Men det känns så tråkigt och fult på morgonen av nån anledning. Jag vill sova tills jag vaknar. Drömmen är ju att ha ett liv utan väckarklockor men det kommer ju aldrig ske..
  • alvaohlsson
    Anonym (Depperfaren.) skrev 2017-07-12 09:18:36 följande:
    Du ska inte behöva ha det så. Om du vet med dig att du sover rätt då kan det vara värt att kolla upp blodprover så allt står rätt till. Varför känns det enklare att jobba kväll? Är det för att du får sova mer? Kan ligga och dra dig? Se ett visst tv program på morgonen eller gå att träna innan? Vill du kan du ju alltid försöka få in det där roliga på morgonen i vanliga fall också. Men det är inte hemskt roligt att gå och lägga sig kl 20 och gå upp kl 4.
    Ja, jag älskar ju att ligga och dra mig. Ibland 1-2 timmar. Tränar gör jag inte, tycker det är fruktansvärt tråkigt. Egentligen tycker jag inte så värst mycket om att jobba kväll då man hela dagen går och väntar på att få jobba, det är ju klart skönare att ha det gjort. Men morgnarna är fruktansvärda och det är svårt att förklara varför nästan.
  • Anonym (Depperfaren.)

    Det bästa tipset jag har är att just kontanta läkaren.

Svar på tråden Jag är deprimerad på morgonen och jag vet inte vad jag ska göra