Vad för sallad passar till getost med honung?
Det ska vara en kall sallad så jag kan inte ugnsbaka rotsaker innan. Tänker att osten ska vara smulad i salladen som man kan göra med fetaost i grekisk sallad tex.
Inga nötter eller stenfrukt :)
Det ska vara en kall sallad så jag kan inte ugnsbaka rotsaker innan. Tänker att osten ska vara smulad i salladen som man kan göra med fetaost i grekisk sallad tex.
Inga nötter eller stenfrukt :)
Ruccola? Rödbetor?
Råa rödbetor är nog inte så gott? Jag tänkte mer som ett recept på en hel sallad men ruccola får gärna ingå :)
Råa rödbetor är nog inte så gott? Jag tänkte mer som ett recept på en hel sallad men ruccola får gärna ingå :)
Valnötter passar jäkligt bra med både honung och ost. Jag skulle ha undvikit tomat eftersom jag tycker det smakar märkligt tillsammans med honung. Det skär sig liksom.
Späda spenatblad, pressad citron eller ngt annat syrligt, kokta rödbetor.
Alltså, du kokar rödbetorna och lägger dem i kylen för att svalna (rödbetor ska inte vara ljumma pga nitriten). Sen skär du dem i tärningar och har i salladen.
Solrosfrön passar också! Rosta först. :-P
Jag hade definitivt kört på ruccola, rödbetor, valnötter och getost. Godaste salladen man kan göra Ingen dressing behövs, eller bara ringla lite balsamico över.
Det har jag sett man använda på många sätt i liknande konstellationer, men nu pratar vi ofta om hyvlat och väldigt tunt.
Inte ovanligtvis kan man ge rödbetorna en vinägrett att bada i lite, eller drisslat över.
Sen tror jag inte att jag skulle använda rödbetor i det som du har.
Rödbetor och en honungsdressing med citron är ett självklart val tycker jag :) fina mörkgröna sallatsblad, någon god och fint skiven lök.
Fikon är också gott till.
Synd att du ej kunde ha nötter eller så. Pinjenötter hade ju då varit givet :)
Jag gjorde en förrättssallad som var väldigt uppskattad härom helgen:
Ljumna ugnsbakade rödbetsklyftor
Tunna skivor rå gulbeta och polkabeta.
Blandad salladsmix som var dressad med vinägrett.
valnötter (om du hoppar över det hade jag ersatt det med någon typ av krutonger)
Tunna skivor päron
chevrekräm (chevre grädde creme fraiche salt och citronskal.)
Kyckling pho, med risnudlar, kyckling, salladslök, zucchini, paprika, hoisinssås och pressad lime.
Galet gott.
Enda var jag sakna par kryddor, men tog par andra istället.
Men blev galet gott ändå.
Tråkiga är och städa efter ungarna, då det skvätter faan över allt.
Kyckling pho, med risnudlar, kyckling, salladslök, zucchini, paprika, hoisinssås och pressad lime.
Galet gott.
Enda var jag sakna par kryddor, men tog par andra istället.
Men blev galet gott ändå.
Tråkiga är och städa efter ungarna, då det skvätter faan över allt.
Allt har rumstemp utom buljongen som är kokande het.