• Anonym (Stopp!)

    Skilj dig inte!

    Det jag ska skriva nu vill man inte höra när man funderar på skilsmässa. Men jag önskar att någon hade sagt det jag ska säga nu till mig när jag valde att skilja mig.

    Gör det inte! Det kostar mer känslor och energi att vara ifrån sina barn än vad det någonsin gjorde att leva i en dålig relation. Och vår var verkligen dålig.

    Jag vet så många som är nästintill deprimerade flera år efter skilsmässan men det pratar man inte gärna högt om. Man ångrar inte skilsmässan från partnern men man vänjer sig inte att vara ifrån barnen utan blir deppig varje gång.

    Visst finns det ett fåtal lyckliga skilsmässor men min erfarenhet från min egen och vänners är att de tyvärr är få.

  • Svar på tråden Skilj dig inte!
  • Anonym (Stopp!)
    Queennr1 skrev 2017-07-12 23:52:03 följande:

    Å andra sidan slipper barnen växa upp i en kärlekslös och dysfunktionell familj om man skiljer sig. De får sin egen karta om hur relationer ska se ut hemmifrån och då behöver man fundera på vad man skickar med dem ut i livet.


    Just exakt detta trodde jag också när jag skilde mig. Men som förälder är man tvungen att ha öppet mål för den andra förälderns fortsatta psykiska misshandel. Till och med inför barnen. Till exempel. Du mister alltså halva tiden med barnet men den andra föräldern har fortfarande stora möjligheter att göra ditt liv så surr som möjligt.
  • Anonym (Stopp!)
    Anonym (H) skrev 2017-07-13 00:05:01 följande:

    Menar du att man ska vara kvar i ett förhållande,som innebär psykiskt och fysiskt misshandel framför barnen?Och hur mår barnen i sånt,blir rädda och skadade livet ut?


    Kan givetvis inte uttala mig om alla. Som jag ser det fysisk misshandel nej. I vårt fall mådde jag bättre när han var elak mot mig i vår relation än som nu när han använder barnet för att göra mig illa. Barnet mådde också bättre förrut då jag var bra på att dölja situationen, nu är pappan mer öppen med sin mobbning mot mig. Höjer rösten och slår i dörrar när vi är båda på barnets aktiviteter till exempel. Han håller sig precis på gränsen där varken socialen eller polisen gör något. Socialen kallar honom på samtal men sen kan de inte göra mer då det inte är tillräckligt allvarligt.

    Sen har inte alla det så här lyckligtvis men deppiga av att vara utan barnen vet jag många som är flera år efter skilsmässan.
  • Anonym (Stopp!)
    Cecese skrev 2017-07-13 03:02:04 följande:

    Jag håller absolut INTE med. Skilsmässan var det bästa som kunde hänt både oss vuxna och barnen. Vi mår alla bättre efter än vad vi gjorde under äktenskapet. Äntligen har barnen två fungerande och lyckliga föräldrar, vilket de inte hade de sista åren av äktenskapet. Självklart var det en omställning för barnen till en början men idag mår de riktigt bra. Det är klart att jag ibland kan sakna barnen på min barnfria vecka men oftast går det riktigt bra. Jag gillar att vara mamma varannan vecka och att få vara jag varannan vecka. Rätt skönt efter att ha varit mamma i nästan 20 år, att äntligen kunna få börja vara mej själv. Alla barnen kommer och går mellan oss föräldrar som de vill även om det är varannan vecka så mitt i allt kan de komma hem till mej och umgås några timmar fast de ska vara hos pappan och vice versa. 


    Ja, som jag skrev finns det lyckliga skilsmässor också. Men jag tror de är färre än vad man kan tro.
  • Anonym (Stopp!)
    KlunsSmurfen skrev 2017-07-13 01:21:59 följande:

    Det är ju det du gör "Visst finns det ett fåtal lyckliga skilsmässor men min erfarenhet från min egen och vänners är att de tyvärr är få" "Skilj dig inte!"

    Terapi?

    Det är bättre att du ber om råd för att lösa situationen eller läser hur andra gör.

    www.familjeliv.se/forum/thread/63767898-stodgrupp-for-partner-till-narcissistisk-personlighetsstorning/


    Mitt inlägg ska ses som en motvikt till alla som säger "lämna så kommer du att må mycket bättre så småningom", inte som ett facit så klart. Men jag står för vad jag skriver, i de allra flesta skilsmässor jag har sett mår varken barn eller föräldrar bättre. Det betyder inte att man nödvändigtvis ångrar skilsmässan från sina ex men att skilsmässan innebär andra problem som får många att må dåligt. Allt ifrån ekonomi till ex som går bananas och nya partners som inte alltid är bra för barnen.

    Jadu, för egen del har jag självklart sökt stöd men det finns inte. Även när lagen är på den drabbades sida så kan till exempel en förälder som vill jävlas driva rättsprocesser om och om och om igen. Som man inte har annat val än att delta i. Till exempel.

    Förstår din välvilja men den tråden har nog mer av ett "prata-av-sig-syfte" vilket kan vara fint förstås men är det något som människor som levt med den typen av personer brukar vara eniga om så är det hur jävligt det är att dela föräldraskap med en sån person även efter en skilsmässa.
  • Anonym (Stopp!)
    Anonym (mmm) skrev 2017-07-13 07:50:58 följande:

    Du kan bara tala för din egen situation. Vad du känner är inte samma som andra som skiljer sig känner.

    Och att man blir så deppig av att vara ifrån barnen, det är inte jag. Det måste man också få säga faktiskt. Jag vet att barnen har det superbra när de är hos sin andra förälder, jag är aldrig oroad över vad som sker där. Jag kan lätt få fatt i dem om jag vill, då ringer jag dem ju bara och vi bor i samma stad. Jag och exet har en bra relation, inga problem. 

    Jag är inte alls övertygad om att det är bra att stanna i en dålig relation bara för att man själv vill vara med barnen alla veckorna. Kan man jobba upp relationen, så visst absolut, men det du skriver, att de var så dålig, do är nog skilsmässa ett bra alternativ. Barn mår inte bättre av att växa upp i ett hem där det osar "dålig relation" i väggarna (sånt märker barn), än att växa upp varannan vecka hos varje förälder (förutsatt att båda föräldrarna funkar så klart, finns forskning på detta). 

    Det här handlar om dina egna känslor TS och det får ju alla hantera efter en skilsmässa. Om du däremot oroar dig över om barnen inte har det bra hos den andra föräldern så kan jag bättre förstå vad du skriver, men då är det ju DET du ska adressera, inte att det: "kostar mer känslor och energi att vara ifrån sina barn än vad det någonsin gjorde att leva i en dålig relation" 


    Pratar självklart inte för alla men jag har mött många som känner liknande. Absolut att det handlar om mina egna känslor men det gör det väl även när man tar beslut om skilsmässa? Då kan man lika gärna säga att man måste hantera sina känslor inom förhållandet? När du väl är skild har du inget val och det är som att leva i en dålig relation som inte går att ta sig ur. Inte heller styr man över sitt liv. Du kan till exempel inte flytta med mindre än att du då också troligtvis måste lämna dina barn. Du är livegen som skild i mina ögon om du inte kan tänka dig att ge upp dina barn. Vilket man inte gör. Förstås.
  • Anonym (Stopp!)
    John22 skrev 2017-07-13 08:04:24 följande:

    "Jag föll konstigt från min motorcykel och skadades av min hjälm. Använd inte hjälm! Det är inte värt det!"


    Den jämförelsen haltar ju rätt bra då det genom forskning är bevisat att hjälm skyddar. När det gäller ensamstående finns det forskning på att ensamstående mår sämre. Ungefär samma myt som att det går dåligt för curlade barn. Vetenskapligt finns det inget som stöder det (tvärtom faktiskt).
  • Anonym (Stopp!)
    Canadasvensk skrev 2017-07-14 23:47:11 följande:

    Jätte bra att ni försöker tänka utanför boxen men det är lite som att köra motorcykel. Ganska så säker framfart om det inte vore för alla andra dåliga förare som inte ser sig om.

    Med andra ord, skit bra att ni är överens nu men spola fram tiden 1-3-5 år så har ni garanterat nya partners och det är inte säkert dom vill spela efter era regler. Och dom kanske också har barn som går i skolan osv. Tro mig, jag lever det livet just nu.

    Min (nya) fru har barn med sitt ett ex och det fungerar lite så där, men det är mer hennes ex nya fru som vägrar att samarbeta. Sen har jag mitt ex som jag har barn med och även om jag kommer överens med henne som tycker jag inte om hennes nya man.

    Så jag förstår att det finns många valmöjligheter nu men det hinner ändras ganska fort när nya partners kommer in i bilden. Det är då det funkar bäst med en vecka av och en vecka på.

    Det är bara att gilla läget...


    Hinner bara titta in en snabbtitt men detta sätter ord på mycket av problematiken. Det ÄR många gånger inte barnens bästa som styr utan precis det du beskriver, till och med ett ex nya kan vara det som styr ditt och dina barns liv. Alternativet är förstås att säga nej och kämpa för att ha det på annat vis (2-2-3 eller annat) men då lever man med största säkerhet en långvarig konflikt i stället. Vilket återigen många gånger är värre än att leva i en dålig relation.
  • Anonym (Stopp!)
    Fjäril kär skrev 2017-07-14 20:50:27 följande:

    Det finns alla möjliga varianter på växelvis boende och det man väljer för stunden måste inte alltid vara det enda alternativet tills de är stora.

    Känner åtskilliga som växlar var tredje dag när barnen är små, förändrar det vartefter de växer och när de är stora nog får barnen gå som de vill mellan. Bara ett av alla valmöjligheter...

    Växelvis boende är inte hugget i sten med varannan vecka.


    Så är det förstås. Om man samarbetar och kan tänka sig olika lösningar. Men om en förälder inte kan tänka sig det så går det inte.
  • Anonym (Stopp!)
    Fjäril kär skrev 2017-07-15 11:29:54 följande:

    Då får man gilla läget helt enkelt. Och göra det bästa utifrån det som är. Och tänka på att barnen växer och snart har egna åsikter.


    Absolut, så är det. Men det kan man ju göra även i en relation. Det är lite det som är min poäng. Att i relationen lever du i en situation du inte trivs i (om vi pratar om dåliga relationer) men i många fall styrs ditt liv ännu mer som separerad. Det är alltså inte alls säkert att ditt liv som helhet blir bättre om du skiljer dig och i många fall blir det inte det är min erfarenhet.

    För min del ångrar jag inte skilsmässan från själva relationen ett dugg. Bland det bästa jag har gjort. Ur bara den synvinkeln. Men som helhet skulle jag inte gjort det om jag vetat hur det skulle bli.
  • Anonym (Stopp!)
    AndreaBD skrev 2017-07-15 13:17:28 följande:

    På vilket sätt kan den andra föräldern göra ditt liv surt efter separationen. Visst, många försöker göra det i början. Men nästan alla människor orkar inte djävlas i längden, orkar inte krånglar till runt barnen, eftersom det drabbar de själva också. Säger du att ditt ex har gjort ditt liv surt långfristigt?

    Okej, med min äldste sons pappa hade jag också en hel del bekymmer, han sabbade en hel del. Men, numera, med mer livserfarenhet skulle jag inte ge honom chansen att göra så.


    Genom att vägra kommunicera men ändå köra "leken" damn if you do, damn if you dont till exempel. Blev arg på mig när jag lät barnet höra av sig när barnet kände för det samtidigt som han blev arg och anklagar mig för att han inte kunna nå barnet när vi inte svarar på ett par timmar.

    Är otrevlig vid hämtning och lämning.

    Är helt öppen med att han bara kan tänka sig att ha umgänge enligt sitt eget föreslagna schema annars blir det inte. Och eftersom det gynnar barnet att ha umgänge med sin pappa tycker familjerätten att jag ska gå med på hans lösning trots att det inte passar mig alls och jag kan tänka mig att kompromissa vilket han är tydlig med att han inte tänker göra. Anledningen är alltså inte att hans lösning är bättre för barnet utan just att han vägrar något annat.

    Mailar falska, helt orimliga anklagelser, som inte har någon grund alls.

    Osv osv. Ett litet axplock bara.
  • Anonym (Stopp!)
    AndreaBD skrev 2017-07-15 15:15:47 följande:

    Och? Varför bryr du dig? Du har ju skiljt dig för att slippa honom. Mitt ex gjorde också så där den första tiden. Jag ignorerade det helt, så det blev tråkigt för honom. Något jag skulle rekommendera dig också. Nästa gång han mailar anklagelser eller blir arg i telefon, säg bara något som "Var det något som gäller barnet (eller ännu mer konkret), annars har jag annat att göra?"  Om han är skicklig på att hålla kvar dig ändå, hitta på något som du måste rusa till GENAST.

    Frågan är ju också: Borde det inte vara värre att leva med en sån man? Det tycker jag i alla fall.


    Haha, ja det kunde man tycka men efter fem år har han fortfarande inte tröttnat.

    Nej, inte värre än att leva ihop. Skilde mig då han jobbade jämt och var totalt oengagerad. Efter skilsmässan ska han ha absolut delade rättigheter, inga skyldigheter samt styra allt umgänge. Betydligt enklare att leva tillsammans.
  • Anonym (Stopp!)
    Fjäril kär skrev 2017-07-15 17:28:26 följande:

    Fast så där beter han sig bara för att han kan och ingen sätter stopp för honom. Han får därmed "bevisat" att det lönar sig och att han har rätten på sin sida. (fast så inte är fallet)

    Så länge du och andra omkring er tillåter honom att göra så här så är det så här det kommer att se ut.

    Det är ju inte skilsmässan som är orsaken till detta utan för att han är en jäklig person . När du inte längre bor med honom och tar hans skit hittar han andra ursäkter till att bete sig som ett arsel och utöva makt.


    Fel igen. Har sökt stöd hos både socialen och familjerätten utan resultat. Tvärtom sa en av personerna där att de tyckte jag skulle göra som pappan ville "eftersom han var så fyrkantig". Det bästa för barnet enligt dem var att pappan har umgänge med barnet (absolut enig) och eftersom han vägrar ha umgänge om barnet om det inte blir som han vill ska jag göra som han vill (inte enig då jag inte heller tror att barnets bästa är att mamma är dörrmatta). Så när det gäller umgänget strider han nu i rätten för att jag inte gått med på hans exakta förslag trots att ett av hans yrkande innebär MINDRE tid än vad jag föreslagit tidigare. Men se, det gick inte för han måste ha det på sitt vis. Exakt, utan kompromisser. Och även om jag möjligen "vinner" i rätten kan jag garantera dig att processen i sig är nog.
  • Anonym (Stopp!)
    Anonym (Fy) skrev 2017-07-16 03:31:42 följande:

    Hoppar in här utan att ha läst tidigare kommentarer, men jag måste bara säga att det där är det mest själviska och dumma rådet jag någonsin hört! Om du är i en dålig relation så kommer dina barn märka av det. Du skiljer dig alltså inte för DIN skull, utan för DINA BARNS skull! Mina föräldrars skilsmässa var det bästa som någonsin hände mig, och jag kan lova att inget barn kommer tacka dig om du väljer att leva i en relation som är riktigt dålig. Barn märker sånt och det kommer bara göra att dem mår dåligt hemma.

    Genom att skaffa barn så lovar du dina barn att de ska få ett så bra liv som möjligt. Vill du verkligen att dina barn ska må dåligt hemma för de känner av energin mellan mamma och pappa? Att du saknar barnen är oväsentligt. Jag vet att det låter hårt, men dina barn förtjänar det bästa du kan ge dem, och om det betyder att du måste ge upp kvalitetstid med dem så får det vara så. Ni kanske är jättebra föräldrar när ni är ensamma, men tillsammans funkar det inte. Då är det dags att skiljas.


    Du gör flera antaganden som är motsägelsefulla. Du skriver att barn märker av att mamma och pappa lever i en dålig relation och det tycker du är viktigt att lösa. Men om någon mår dåligt som separerad ska man gilla läget? Som ensamstående ska man kunna kontrollera sina känslor till 100% men det behöver man alltså inte kunna i en relation? Hur kommer det sig?

    Du antar också att vi "kanske är jättebra föräldrar när ni är ensamma, men tillsammans funkar det inte". Jag vet många föräldrar som känner sig mindre delaktiga, känsligare och mer stressade efter skilsmässan. Varför räknas inte det i din värld?
  • Anonym (Stopp!)
    MissNastrax skrev 2017-07-16 10:28:40 följande:

    Så man ska vara tillsammans med någon man inte älskar längre som man har en dålig relation med som man troligen skaver sig med för att slippa må dåligt ensam? I det flesta fall känner man sig dålig ensam för att man inte hur man ska hantera ensamheten och att inte ha sina barn där helatiden dvs personen ser om sitt egna känslospektra och vill hellre leva under samma tak med barn som kan likväl må dåligt pga att de känner av de negativa känslorna i boendet, bråkar föräldrarna så är det mer regel att de gör det.

    De som känner sig mindre delaktiga, stressade och känsligare - är det för att de är ensamma eller för att de helt enkelt inte tagit tag i sin situation mer än att flytta? Ibland kräver det att man jobbar psykiskt och kanske även byter andra saker som jobb osv.


    Får återigen förtydliga att mitt inlägg ska ses som en motvikt till alla som förespråkar hur mycket bättre man kommer må om man skiljer sig. Självklart ska varje människa leva sitt liv på det sätt han eller hon vill.

    MEN det finns många faktorer som gör att livet som helhet kanske inte blir bättre efter en skilsmässa. Saker som det inte pratas så mycket om som att det inte alls är säkert att man vänjer sig vid att vara utan barnen. Det är inte alls säkert att det handlar om att man "hänger upp sitt liv på barnen" utan kan likaväl vara att man har svårt för den obalans som blir av att leva singel/jobbliv ena veckan och att försöka vara någon slags supermamma andra veckan.
  • Anonym (Stopp!)
    KlunsSmurfen skrev 2017-07-16 13:21:28 följande:

    Jag tror inte att man ska jämföra "vanliga" familjer med familjer där föräldrarna är väldigt elaka mot varandra, det är inte samma fördelar för barnen och de ser inte lika på föräldrarnas konflikter.

    5 år efter skilsmässan har hon fortfarande inte lärt sig att hantera när han jävlas, hur hade det varit med stress och oro om hon inte skiljt sig?


    Aha, nu förstår jag varför du inte förstår. Han jävlades inte på det viset under vår relation även om den förstås inte var bra eftersom jag lämnade. Men jävlades började han göra efter separationen och det är det jag menar, att man inte vet hur personen blir efter skilsmässan. Jag kunde aldrig förutse detta.
  • Anonym (Stopp!)
    KlunsSmurfen skrev 2017-07-16 13:23:17 följande:

    Hur mycket har barnen fått säga till om när det gäller umgängesschemat?

    Barnen har ju märkt att han är elak mot dig, vill de ändå vara hos pappa lika mycket?


    Ja, barnet vill oftast vara med pappan numera. När det var som värst inte alls. Ja, alltså pappan har gjort tydligt för barnet att antingen blir det umgänge när han vill eller så blir det inte. Alltså "vill" barnet det pappan vill för annars får hen inte träffa sin pappa... Barnet hade helt andra önskemål från början.
Svar på tråden Skilj dig inte!