• Cocosboll

Datering vid vul

Hej! Jag ska på måndag in för datering av min graviditet.

Jag hade mens 13-16 juni men plussade den 26 juni. Borde haft ägglossning den 26 juni därav vet man inte när jag blev gravid eftersom jag plussade så tätt efter mens.

Om jag bara gått ca 5 veckor, kan dom se det på vul eller hur gör dom för att ta reda på när den blev till?

• Svar på tråden Datering vid vul
  • EpicNurse

Det måste finnas ett foster att mäta för att kunna datera. Och oavsett kan man inte säga exakt på dagen när du hade ägglossning. Men ungefär, +- 3 dagar typ.

Så du behöver vara minst ca v 6+ för att man ska kunna datera korrekt. Det går ofta att göra i v 5+ också men det kan vara så att det är för litet och utan hjärtaktivitet då.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • alade

Ja, de kan se ungefär även så tidigt. Jag var inne vid mitt missfall för fyra år sedan och gjorde VUL så tidigt och då kunde de datera ungefär som jag själv sett. Man ser storleken på hinnsäcken och vecka 5 ser de eventuellt ett litet streck som är själva fostret.

• Cocosboll

Vecka 6 innebär ju att embryot är 4 veckor va?

Jag plussade ju den 26/6 och då måste jag väl ha varit befruktad i en vecka iaf? Isf är ju embryot fyra veckor gammalt men man lägger på två så blir jag vecka 6. Kan det stämma?

• EpicNurse
    Cocosboll skrev 2017-07-13 08:39:01 följande:

Vecka 6 innebär ju att embryot är 4 veckor va?

Jag plussade ju den 26/6 och då måste jag väl ha varit befruktad i en vecka iaf? Isf är ju embryot fyra veckor gammalt men man lägger på två så blir jag vecka 6. Kan det stämma?

Mja men man behöver aldrig "bry sig om" hur gammalt fostret är för den informationen är aldrig nåt man pratar om. Utan man utgår alltid från Sista mens. Nu stämmer ju inte din sista mens, men man pratar ändå bara om hur långt gången graviditeten är. Man är i v 2 när man blir befruktad. Sen behöver det gå ungefär 1,5-2 veckor innan man får positivt gravtest.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Meriall

De kan ju se om du blev gravid då eller månaden före, rätt stor skillnad. Det är ju mycket möjligt att du hade mens trots att du var gravid och därför är i v9 eller vad det blir...

• Cocosboll
    Meriall skrev 2017-07-13 09:33:46 följande:

De kan ju se om du blev gravid då eller månaden före, rätt stor skillnad. Det är ju mycket möjligt att du hade mens trots att du var gravid och därför är i v9 eller vad det blir...

Den tanken finns fast cb visar bara 2-3 inte 3+
Svar på tråden Datering vid vul