• Krullet89

Fattar intr vilken vecka jag är i

Hej!

Har precis kommit hem efter ett hälsosamtal med barnmorskan.

Sista mensen var 26/5 , men jag har en lång cykel och fick inte ÄL förens på dag 30 i cykeln. Plussade förra veckan o på gravtestet stod de gravid 1-2 v.

Detta skulle innebära att ja är i V5 (v 4+4) om man tar bort 14 dagar från ÄL. Men enligt barnmorskans beräkningar (de räknar ju från sista mensen) så är ja i v 7 (v 6+6).

Vad ska man utgå från?!

Har blivit inbokad på KUB så att ja precis enligt hennes beräkningar hinner med det innan veckorna blir för sena. Detta gör att ja måste planera om hela min semester. Men om man räknar som jag skulle ja vara i v 12 vid KUB.

Funderar på att göra ett privat ulj för att göra en datering. Jäkla landsting som inte kan erbjuda de själva. ...men även om ja gör ett privat ulj kommer barnmorskan gå med på ändringarna ?

Ush så förvirrad ja är..

• Svar på tråden Fattar intr vilken vecka jag är i
  • alade

Suck. Barnmorskan borde veta att alla cykler inte ser likadana ut och gå på din äl när du nu vet när den varit. Tycker jag.

• Meriall

Jag tycker att de borde göra ett ultraljud på dig eftersom dateringen är så osäker. Det med sista mensen är rätt galet för många. I så fall skulle min dotter fötts i typ v 14 eftersom jag hade mens under första delen av graviditeten...

Men vägrar de så kan du antingen göra privat dateringsUL eller så lär de märka att bebisen är liten på KUBen och boka in en ny KUB lite senare. Så blir ju ett extra UL oavsett... men då slipper du betala själv (fast får vara osäker längre).

Privat kostar nog under 1000 kr tror jag.

• Krullet89

Ja menar de helt sjukt ju. Ja försökte förklara för henne men nej hon sa så räknar vi. Ja e bortrest 4 v o måste avbryta mitt i semestern för att hinna göra KUB enligt hennes beräkningar...ska ringa till en privat strax kosta va de kosta vill. Men va gör ja sen? Ba ringer o säger att ja e i denna veckan enligt.. o så får hon boka om mig lr?

• Knäcken

Hade precis samma problem som du. BM gav sig inte och jag visste att jag inte alls va så långt gången som hon sa. Bokade in privat UL och blev flyttad 2 veckor bak.
    Inget som en min BM pratade om sen. Och självklart fick vi bekosta det själva ????????

• LillaJag06

Boka in ett provat ul så får du veta säkert. Efter det kan du ju ringa henne så hon får boka om kub.

• Jsv17

Jag tog en lite annorlunda väg, jag visste att min ÄL var betydligt senare än 14 dagar efter sista mens snarare typ på dag 20-21, så jag la på 5 dagar, alltså jag sa att min sista mens var 28:e Februari när den var 23:e... För jag ville inte få kub osv helt felbokat, trots det så var kub på gränsen vi klarade oss precis, och kommer nog bli flyttad ca 3 dagar på rul, hon ville inte ändra på kub utan sa att vi väntar till rul (men det innebär att min ÄL beräkning var helt rätt)

Så kanske man inte heller ska göra, men jag orkade inte krångla

• Krullet89

Tyvärr så var de enda privata i mitt län fullbokat. Men ja ska faktist göra så att ja ka boka om mitt KUB själv säga att ja inte kan då. Detta handlar om 3 dagar. Då Kmr ja vara i v 12.

• alade
    Jsv17 skrev 2017-07-13 11:02:21 följande:

Jag tog en lite annorlunda väg, jag visste att min ÄL var betydligt senare än 14 dagar efter sista mens snarare typ på dag 20-21, så jag la på 5 dagar, alltså jag sa att min sista mens var 28:e Februari när den var 23:e... För jag ville inte få kub osv helt felbokat, trots det så var kub på gränsen vi klarade oss precis, och kommer nog bli flyttad ca 3 dagar på rul, hon ville inte ändra på kub utan sa att vi väntar till rul (men det innebär att min ÄL beräkning var helt rätt)

Så kanske man inte heller ska göra, men jag orkade inte krångla

Så gjorde faktiskt jag med i min första graviditet. Denna gång har vi ju gjort ivf så nu är det ingen som frågar efter mens...
  • Krullet89

Skam den som ger sig.

Jag jobbar på ett sjukhus så ringde till en gynekolog o pratade med henne. Hon bad mig komma upp på direkten o ja fick ett tidigt ultraljud. Där såg hon en hinnesäck o allt såg fint ut o att mina beräkningar stämmer. Så V6 på söndag. Ska boka om mitt KUB. Nu känner jag mig lugn.

Svar på tråden Fattar intr vilken vecka jag är i