• Anonym (polariserad)

Kan man inte alls lita på en bipolär?

Läser en massa hemskt om denna diagnos och hur opålitliga många med denna visat sig vara, speciellt i skoven och när de blir maniska.
    Dock verkar ju inte alla drabbas av just manier lika mycket men otrohet verkar vara något som är vanligt förekommande bland just människor med bipolaritet!

Har träffat en kille ett par månader som lider av detta som också varnat mig. Jag har blivit väldigt förtjust men vet inte vad man kan vänta sig. Har aldrig känt någon som haft det.  Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Kan man inte alls lita på en bipolär?
  • Meriall

Har han medicin? Viktigt att han sköter det och känner när ett skov är på väg. Bipolära är olika men det är värst som omedicinerad. Vilken typ har han?

Alla är inte otrogna ens i omedicinerade maniska sov. Vissa kör för fort eller handlar massa grejer eller annat. Det beror på personlighet.

• Anonym (M)

Har en vän som är bipolär. Kan inte tänka mig att han är det minsta benägen att vara otrogen. Däremot kanske sjukdomen i sig är en utmaning för relationer. Ruggigt bra kille, för övrigt en fin vän, bra jobb, sköter sin medicinering. Väl fungerande generellt. Men det finns säkert variationer som med alla sjukdomar.

• Anonym (Spring medan du kan)

Min syster är bipolär. Är obehandlad och vägrar medicin.
    Hon är ingen att lita på.

• Anonym (Pillrar)

Jag har bipolär diagnos på papper sedan 10 år tillbaka, innan dess 7 år. Har aldrig varit otrogen, varken med eller utan medicinering. Vet att en del är otrogna under mani, kanske pga många "spärrar släpps", ökat sexbehov osv- vet egentligen inte riktigt. Men långt ifrån alla är det. Har han dock varnat dig, då får du ju antingen gilla läget och därmed typ godkänna det..Eller dra och hitta någon du kan lita på. Kan han inte kontrollera sig, då är valet ditt.

• CitronTulo

Går ju inte att säga generellt hur någon är.. Om du verkligen gillar honom så får du väl hålla fast vid honom under både mani och depression så märker du hur just han är! Kan bara råda dig att inte utplåna dig själv för att anpassa dig till hans sjukdomsbild.

• Anonym (Stor risk)

Min före detta fru är bipolär och vägrade länge inse det. Tog ett tag innan jag kopplade hennes, under skoven mer och mer skruvade beteende till diagnosen, hon var för övrigt den sista som mer eller mindre tvingades erkänna/inse att hon är bipolär. 

De kraftigare skoven kom rätt sällan för hennes del men insåg i efterhand hur mycket otrohet och annat konstigt hon hittat på under skoven. Första steget att hantera det är ju att erkänna för sig själv - sjukdomsinsikt som din kille verkar ha. Med den insikten och medicinering kan det säkert funka

• Anonym (L)
    CitronTulo skrev 2017-07-14 09:32:44 följande:
    Går ju inte att säga generellt hur någon är.. Om du verkligen gillar honom så får du väl hålla fast vid honom under både mani och depression så märker du hur just han är! Kan bara råda dig att inte utplåna dig själv för att anpassa dig till hans sjukdomsbild.
    Håller med.
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (polariserad) skrev 2017-07-13 18:09:02 följande:

Läser en massa hemskt om denna diagnos och hur opålitliga många med denna visat sig vara, speciellt i skoven och när de blir maniska.

Dock verkar ju inte alla drabbas av just manier lika mycket men otrohet verkar vara något som är vanligt förekommande bland just människor med bipolaritet!

Har träffat en kille ett par månader som lider av detta som också varnat mig. Jag har blivit väldigt förtjust men vet inte vad man kan vänta sig. Har aldrig känt någon som haft det.  Vad är era erfarenheter?

Det är lite oklart vad exakt det är han har varnat dig om.

Att han är bipolär eller att han är otrogen när han är manisk. Är han otrogen när han är manisk skulle jag inte lägga mer energi på det.
  • Anonym (polariserad)
    Anonym (Hmm..) skrev 2017-07-14 14:25:27 följande:
    Det är lite oklart vad exakt det är han har varnat dig om.

Att han är bipolär eller att han är otrogen när han är manisk. Är han otrogen när han är manisk skulle jag inte lägga mer energi på det.
    Jag lite otydlig i min tråd. Nej han har inte varnat mig om otrohet utan bara att han kan bete sig lite oförutsägbart. Blir ibland elak mot sin vilja, irriterad och väldigt deprimerad och mörk i tankarna när han blir sjuk. Han kan behöva vara ensam och inte klara kommunicera så bra när detta händer. Han vill att jag ska vara beredd på sådana saker. Har ingen erfarenhet så vet ju inte hur jag kommer att reagera eller riktigt vad jag ska förbereda mig på. Än så länge har inget hänt utan allt känns bara bra, men lite nervöst kanske?
  • Elefantmannen2

Det finns ingen koppling mellan bipolaritet och otrohet. 

Det kan vara jobbigt att leva vid sidan av någon som lider av det dock. På gott och ont. Viktigt att tänka på ett det finns ett brett spann inom diagnosen. 

Bra att han flaggade upp tidigt och var ärlig. Många vill gärna tro att de medicinerar rätt och att de aldrig mer får ett skov när de mår ok.

• Anonym (Individuellt)

Jag är bipolär typ2 och har haft två seriösa förhållanden ett på 3.5år och ett på snart 10år.

Jag har aldrig varit otrogen och aldrig ljugit för min partner, tvärtom har jag alltid sett det som extremt viktigt att vara öppen och ärlig om allt.

Jag tror att på det området är vi som Alla andra, det är helt enkelt individuellt.

• Gnash

Jag var tillsammans med en bipolär under ca 5 år.

Jag ska inte gå in på allt som hände under vår relation - för mycket av det fick jag inte reda på förr än efteråt. Och hon hade gått bakom ryggen på mig en Massa, under flera år.

Om detta kan attribueras till sjukdomen eller henne som person ska jag låta vara osagt. Men troligast är ju en kombination.

Mitt råd är dock att om du börjar komma nära någon som är bipolär, oavsett om det är typ 1 eller 2 - Get The Fuck Out!! 

Det kan vara ett helvete att hantera med både manier och depressioner. Det är inte värt det!!!

• Elefantmannen2
    Gnash skrev 2017-10-12 16:37:42 följande:

Jag var tillsammans med en bipolär under ca 5 år.

Jag ska inte gå in på allt som hände under vår relation - för mycket av det fick jag inte reda på förr än efteråt. Och hon hade gått bakom ryggen på mig en Massa, under flera år.

Om detta kan attribueras till sjukdomen eller henne som person ska jag låta vara osagt. Men troligast är ju en kombination.

Mitt råd är dock att om du börjar komma nära någon som är bipolär, oavsett om det är typ 1 eller 2 - Get The Fuck Out!! 

Det kan vara ett helvete att hantera med både manier och depressioner. Det är inte värt det!!!

Upprepar att det INTE finns samband mellan bipolaritet och otrohet. Oavsett hur många anekdotiska berättelser som dyker upp är det så rent kliniskt. 

En manisk period kan rikta sig på i princip vad som helst, men det handlar i botten om att hjärnan går på en överväxel. En depressiv människa har ingen lust att träffa någon eller göra något om man ska generalisera, det inbegriper nya partners. 

Jag har både behandlat och levt med bipolära. Ingen dans på rosor, precis som med alla andra människor. Det är lätt att sugas ned i depressionerna om man inte lär sig tecknen och har verktyg att tackla det, och i bästa fall hjälpa personen ur tillståndet.

Diagnosen jag är mest rädd för är borderline. Men det är givetvis personligt, eftersom jag känner mig otrygg i att inte på förhand veta ungefär hur min partner ska reagera i olika situationer. Nästa är narcissister. Speciellt livserfarna sådana som lärt sig hur man ska bete sig på ytan. 

• kulturenskaleva

Spring för livet ts!

• Anonym (Tihin)
    Anonym (polariserad) skrev 2017-07-13 18:09:02 följande:

Jo det kan du - men inte när han är sjuk. Jämför med en vampyr. Normal dagtid/sjuk nattetid.

Ta reda på vilken typ av bipolaritet - typ 1 eller typ 2?

Blir han manisk? Är han ofta sjuk osv?
Svar på tråden Kan man inte alls lita på en bipolär?