Gnash skrev 2017-10-12 16:37:42 följande:
Jag var tillsammans med en bipolär under ca 5 år.
Jag ska inte gå in på allt som hände under vår relation - för mycket av det fick jag inte reda på förr än efteråt. Och hon hade gått bakom ryggen på mig en Massa, under flera år.
Om detta kan attribueras till sjukdomen eller henne som person ska jag låta vara osagt. Men troligast är ju en kombination.
Mitt råd är dock att om du börjar komma nära någon som är bipolär, oavsett om det är typ 1 eller 2 - Get The Fuck Out!!
Det kan vara ett helvete att hantera med både manier och depressioner. Det är inte värt det!!!
Upprepar att det INTE finns samband mellan bipolaritet och otrohet. Oavsett hur många anekdotiska berättelser som dyker upp är det så rent kliniskt.
En manisk period kan rikta sig på i princip vad som helst, men det handlar i botten om att hjärnan går på en överväxel. En depressiv människa har ingen lust att träffa någon eller göra något om man ska generalisera, det inbegriper nya partners.
Jag har både behandlat och levt med bipolära. Ingen dans på rosor, precis som med alla andra människor. Det är lätt att sugas ned i depressionerna om man inte lär sig tecknen och har verktyg att tackla det, och i bästa fall hjälpa personen ur tillståndet.
Diagnosen jag är mest rädd för är borderline. Men det är givetvis personligt, eftersom jag känner mig otrygg i att inte på förhand veta ungefär hur min partner ska reagera i olika situationer. Nästa är narcissister. Speciellt livserfarna sådana som lärt sig hur man ska bete sig på ytan.