• Zappe

Jobba inom räddningstjänsten som adhdare/aspergare?

Jag tänker då polis, brandman, ambulanspersonal men även ordningsvakt. Undrar bara hur det funkar, känner en med adhd som jag tror skulle bli världens bästa brandman. Får man ens jobba med nåtav dessa om man har as eller adhd?

• Svar på tråden Jobba inom räddningstjänsten som adhdare/aspergare?
  • AndreaBD

Svenska polisen har faktiskt gått ut med att man inte passar som polis om man har ADHD eller Asperger. Jag tycker det är väldigt dumt. Brittiska polisen däremot kör en helt annan väg - de säger att dessa människor har något speciellt att tillföra, samtidigt som man förstås är realist. Det är klart att inte alla passar. Men att utesluta den gruppen helt, som svenska polisen gör, är dumt.

polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/Forklaring-av-antagningskraven/

www.npaa.org.uk/faq/

Jo, jag håller med det, det finns folk med ADHD som skulle vara utmärkta brandmän, räddningsassistenter eller även poliser. Och det finns folk med Asperger som skulle bli utmärkta profilers. Som han i den brittiska tv-serien - Tony Hill heter han i serien, jag kommer inte ihåg vad serien heter, men i alla fall är han en typisk Aspergare.

• Glinda från Oz

Jag tycker man ska söka och sedan anmäla för diskriminering, på det viset kan man få rätt och deras regler ändras. Det fanns en lokförare som helt plötsligt inte fick jobba för att han hade Asperger, hann fick tillbaka sitt jobb sen.

• AndreaBD
    Glinda från Oz skrev 2017-07-14 12:52:28 följande:

Jag tycker man ska söka och sedan anmäla för diskriminering, på det viset kan man få rätt och deras regler ändras. Det fanns en lokförare som helt plötsligt inte fick jobba för att han hade Asperger, hann fick tillbaka sitt jobb sen.

Det var en intressant ide , risken är bara att de hittar några brister hos personen (ingen är ju perfekt) och skyller på Aspergern.
Svar på tråden Jobba inom räddningstjänsten som adhdare/aspergare?