• Leopardtoffla

    Resa med barn, när ?

    Vi är två äventyrliga personer som nu ska få en bebbe i januari!

    Vi älskar å resa å har funderingar på att åka nästa vinter, när bebben är 10-11 månader.

    Vi åker helst på långresa till Thailand, indonesien eller liknande.

    Har ni rest tidigt med ert barn?

    För å nackdelar?

    Vilken ålder hade bebben när ni åkte?

    Berätta allt ! ????

  • Svar på tråden Resa med barn, när ?
  • annabellelee

    Åkte i ung. samma ålder med vår son, till Nya Zeeland, så det var låångt. Det var perfekt. Lilleman var inne i en ganska harmonisk ålder - ingen trotsålder än, men stor nog att vara nyfiken på andra människor och inte bara sitta fastklamrad vid mammas bröst. Tog allt som det kom - flygresor, mat på  konstiga platser, nya hotell och nya ansikten varje dag osv - lugn och trygg så länge vi var med. Vi hade en sele och bar honom i och kunde på så sätt göra ganska många utflykter och vandringar medan han sov - lär barnet sova i sele och inte i vagn så blir ni mycket friare är mitt tips. 

    Problemet var att han inte lärt sig gå än och ville krypa omkring överallt - inte helt hygieniskt med en liten som kryper överallt där man sätter ner honom. Det hade varit mer praktiskt om han lärt sig tulta runt. Men vissa lär dig gå tidigt oh andra senare, så det är svårt att planera in. 

  • annabellelee

    Tänk på det här med mat också. Vår son åt mest barnmat, och det fanns gott om samma sorts burkar som i Sverige på Nya Zeeland så vi tog inte med något hemifrån utan fixade på plats. Han lärde sig äta vanlig mat under resan eftersom han ville äta det vi åt.

    Jag vet inte hur det ser ut med barnvänlig mat i Thailand. Jag har rest där själv, men då var jag mest intresserad av den lokala ganska starkt kryddade maten som kanske är svårt för en svenskt barn att äta av - eller ska ni bo på något all inclusive hotell med svenska köttbullar?

  • gruvan

    Jag och min man har precis varit på Nya Zeeland, Thailand och Bali med våra två barn. Yngsta var 7 månader när vi började resan och fyllde 1 år en vecka innan vi kom hem. Jag tyckte det var lättast att resa ju yngre han var. När vi startade var han nöjd med att sitta på sin filt och pilla på lite leksaker eller plaska lite i vattnet. Sen lärde han sig åla, klättra och krypa och då gällde det att ha stenkoll på honom! Han hittade saker och stoppade i munnen, käkade en jävla massa sand på stranden eftersom han vägrade sitta stilla på filten, pillade i elkontakter och golvfläktar, klättrade i stentrappor mm. Det gör de ju såklart hemma också men hemma kan man barnsäkra bort de flesta farorna men det går inte på hotell och i hus man hyr när man är på resande fot. Den uppsikten tar mycket energi från föräldrarna. Sen är det mycket möjligt att den uppsikten inte är lika jobbig om man bara har ett barn men vi hade en 3,5-4-åring att hålla koll på också. Flyget var också mycket lugnare när han var yngre eftersom han var nöjd med att sitta i knät och typ leka med säkerhetsbroschyren. När vi skulle hem höll han på att lära sig gå och ville gå fram och tillbaka i gången hela tiden och komma upp och se sig omkring mer. Då är det inte så kul när det blir turbulens och man måste ha barnet fastspänt i knät.

    När det kommer till mat är det jättesvårt att säga när det är bäst att åka eftersom bebisar skiljer sig mycket åt. Vår hade slutat amma och åt barnmat när vi åkte. På Nya Zeeland fanns det barnmat men inte så mycket att välja på som i Sverige. Hyr man hus kan man å andra sidan laga egen barnmat om bebisen gillar det. Ammar barnet fortfarande blir det genast både enklare och billigare och en klar fördel att åka när bebisen är yngre. Äter barnet ersättning måste man tänka på att ha med det hemifrån eftersom det kan vara svårt att få tag på utomlands beroende på var man ska. Då kanske man hellre åker när bebisen är äldre och äter mer "riktig" mat för att slippa ha med så mycket ersättning. Å andra sidan har man kanske ett barn som äter gröt/välling och det måste man ha med hemifrån ändå. Ju äldre bebisen blir desto mer vanlig mat äter de och då kan det också bli enklare. I Thailand och på Bali finns det burkmat i de stora butikerna men det finns typ en eller två sorter, de kan ta slut och dröja innan det kommer in nya och de är svindyra. I Thailand kan man däremot laga jok som de thailändska bebisarna äter men då måste man ha tillgång till kök. Det är krossat ris som man kokar med mycket vatten så det blir som en gröt. Sen blandar man i det man vill. Vi brukade ha i småbitar av morot och ägg. Han älskade det! Det är dessutom riktigt billigt! Det är bara att fråga efter jok i de större butikerna så visar de var det finns.

    Blöjor behöver ni dock inte tänka på, det går alltid att få tag på. Vissa är billiga men då brukar de kännas mer plastiga så min erfarenhet är att de lite dyrare är bättre och bekvämare. I Asien finns ett märke som heter Momy Poko som är bra. Är man ute mycket kan ju bebisen vara utan blöja mycket så går det inte åt lika många. Ett annat tips är att börja potta bebisen tidigt så behöver man inte heller lika många blöjor. Vår lilla har t ex bajsat på toaletten sen han var 5 månader och det gjorde han även på resan. Inte hela tiden men vi sparade nog in en hel del blöjor på det ändå.

    Tänk även på vaccin! Bebisen får vaccin på BVC vid 3 månader, 5-6 månader och 1 år. Det är en bra tid att åka när bebisen fått de två första doserna. Där ingår bl a hepatit b. Hepatit a får ges från 1 år men vad jag har kunnat läsa mig till blir små barn inte svårt sjuka av hepatit a utan anledningen till att man vaccinerar dem är att de inte ska smitta andra om de blir sjuka. Så vill ni att barnet ska vaccineras mot hepatit a får ni vänta med resan till efter hen fyllt 1 år. Viktigast tycker ändå jag är vaccin mot mpr (mässling, påssjuka, röda hund) som får ges från 6 månader. Mässlingen har ju t ex haft ett utbrott i bl a Stockholm under våren och det smittar lätt på flygplatser och i flygplan där det är mycket folk på liten yta. Den ges på BVC vid 18 månader men betalar man själv på en vaccinationscentral ges den alltså från 6 månader men då behöver barnet få den vid 18 månader igen. Väntar man istället tills barnet är 1 år med att ge mpr behövs den inte tas igen vid 18 månader. Andra vaccin som ni kan fundera över är tyfoid feber (om ni ska till flera länder i Asien) men den ges från 1 år, och japansk encephalit (också Asien) som ges från 2 månader. Båda är myggburna sjukdomar. Sen finns det ju en massa andra myggsjukdomar som inte går att vaccinera sig mot som dengue och zika så se till att ha med impregnerade myggnät, myggnät till vagnen och myggmedel. Det finns en kräm som heter NoSkito som får användas på barn från 6 månader. Den kan jag verkligen rekommendera! Lilla hade typ 10 myggbett på hela tiden vi var borta och det var ändå 5 månader! Glöm inte heller att se över era egna vaccinationer vilket många glömmer.

    Hur länge planerar ni att vara borta? Hur har ni tänkt bo? Ska ni resa runt till olika ställen eller bo på ett och samma?

    Efter vår resa känner jag att jag har rätt bra koll på det här med att resa med bebis så om du undrar nåt annat eller vill ha andra tips (packning mm) är det bara att fråga, här i tråden eller skriva till mig! :)

  • Leopardtoffla
    annabellelee skrev 2017-07-15 13:25:21 följande:

    Tänk på det här med mat också. Vår son åt mest barnmat, och det fanns gott om samma sorts burkar som i Sverige på Nya Zeeland så vi tog inte med något hemifrån utan fixade på plats. Han lärde sig äta vanlig mat under resan eftersom han ville äta det vi åt.

    Jag vet inte hur det ser ut med barnvänlig mat i Thailand. Jag har rest där själv, men då var jag mest intresserad av den lokala ganska starkt kryddade maten som kanske är svårt för en svenskt barn att äta av - eller ska ni bo på något all inclusive hotell med svenska köttbullar?


    Va härligt ! De känns som en skön ålder då barnet inte e för stort heller å trotsar;D

    Vi gillar att röra på oss å se olika platser så det lär inte bli ett å samma hotell. Sånt ska ja kika vidare på när de e Aktuellt! För hur mkt man som helst kan man ju inte ha med :/
  • Leopardtoffla

    [quote=77842868][quote-nick]gruvan skrev 2017-

    Hur länge planerar ni att vara borta? Hur har ni tänkt bo? Ska ni resa runt till olika ställen eller bo på ett och samma?

    Efter vår resa känner jag att jag har rätt bra koll på det här med att resa med bebis så om du undrar nåt annat eller vill ha andra tips (packning mm) är det bara att fråga, här i tråden eller skriva till mig! :)[/quote]

    Men taack för super tips! Vi kommer inte åka innan de första vaccinen är tagna, de e helt klart iaf !

    Var i thailand var ni?

    Ja tror de blir 3 - 4 veckor. Båda är egenföretagare så kan inte vara borta för länge. De blir medt troligt olika ställen då vi gillar att se nya saker. :) har vart i thailand cambodia vietnamn å indonesien förut så stlrt chans e kanske att vi tar thailand eller indonesien eftersom man vart där å de känns rätt skönt å känna till något :)

    Tack så mycket! De ska ja absolut göra :)

    När började er bebis sova i sele?

  • gruvan
    Leopardtoffla skrev 2017-07-15 15:27:59 följande:

    [quote=77842868][quote-nick]gruvan skrev 2017-

    Hur länge planerar ni att vara borta? Hur har ni tänkt bo? Ska ni resa runt till olika ställen eller bo på ett och samma?

    Efter vår resa känner jag att jag har rätt bra koll på det här med att resa med bebis så om du undrar nåt annat eller vill ha andra tips (packning mm) är det bara att fråga, här i tråden eller skriva till mig! :)


    Men taack för super tips! Vi kommer inte åka innan de första vaccinen är tagna, de e helt klart iaf !

    Var i thailand var ni?

    Ja tror de blir 3 - 4 veckor. Båda är egenföretagare så kan inte vara borta för länge. De blir medt troligt olika ställen då vi gillar att se nya saker. :) har vart i thailand cambodia vietnamn å indonesien förut så stlrt chans e kanske att vi tar thailand eller indonesien eftersom man vart där å de känns rätt skönt å känna till något :)

    Tack så mycket! De ska ja absolut göra :)

    När började er bebis sova i sele?[/quote]

    Ja, mellan dos 2 och 3 och efter mpr tycker jag är perfekt att åka. Biverkningarna efter mpr kommer dock efter ca två veckor, kan vara bra att tänka på.

    Vi var några dagar i Bangkok, sen hyrde vi hus på Koh Samui, sen blev det hotell på Koh Tao och Koh Phangan, en natt till på Koh Samui innan vi flög tillbaka till Bangkok ett par nätter. Vi var två månader i Thailand. Det är väldigt lätt att resa med barn i Thailand (och resa runt med barn) så det kan jag verkligen rekommendera! Och det är smidigt och går snabbt att flyga inrikes för att spara tid och energi.

    Han sov i sjal de första månaderna och sen i sele så han har väl egentligen alltid kunnat sova i selen. Vi har en Ergobaby 360 som vi hade stor användning av. Skönt att kunna ha barnet både mot sig, utåt på höften och på ryggen. På flygplatserna var det jätteskönt när man skulle på/av planet, väntade på bagage, incheckningen och just för barnet att somna i om vi flög sent. Skönt på flyget också om man måste vandra runt med barnet. Väldigt bra när vi åkte båtarna mellan öarna också. En vuxen hade bebis på magen, stora barnet i en hand och handbagaget i den andra handen. Den andra vuxna tog resten av bagaget och lämnade vid båten. Det negativa med selen var att det blev så himla varmt med den, både för den som bar och den som blev buren, så vi valde många gånger vagnen framför selen när vi väl var på plats.

    När stora var 8 månader var vi på Boracay, Filippinerna, i 4 veckor. Det var också en bra ålder att resa. Då bodde vi på ett hotell hela tiden men inget chsrteraktigt eller så. Vi hade med mycket burkmat plus gröt och välling. Men han åt mat därifrån också. Inte barnmat dock så det vet jag inte hur utbudet är. Men vi blandade ris och soppa, scrambled egg, mixad mango mm.

    Jag tycker nog att det har varit lättast att resa när bebisen varit 7-9 (10) månader men det beror ju på hur snabbt de blir mobila. Jag tycker helt enkelt det är lättare innan de rör sig allt för mycket. Och så är det lättare om bebisen har fungerande sovrutiner. När vi reste med stora när han var liten upplevde vi att det blev mycket semester för oss föräldrar då han sov tre gånger per dag, alltid samma tid och längd på sovstunden, och så sov han 19-7 varje natt. Lilla hade långt ifrån såna rutiner vilket gjorde att vi aldrig visste hur dagarna skulle bli. Så med honom blev det lättare ur sömnperspektivet att resa när han blev lite äldre.
  • Leopardtoffla
    gruvan skrev 2017-07-16 10:53:05 följande:

    Men taack för super tips! Vi kommer inte åka innan de första vaccinen är tagna, de e helt klart iaf !

    Var i thailand var ni?

    Ja tror de blir 3 - 4 veckor. Båda är egenföretagare så kan inte vara borta för länge. De blir medt troligt olika ställen då vi gillar att se nya saker. :) har vart i thailand cambodia vietnamn å indonesien förut så stlrt chans e kanske att vi tar thailand eller indonesien eftersom man vart där å de känns rätt skönt å känna till något :)

    Tack så mycket! De ska ja absolut göra :)

    När började er bebis sova i sele?


    Ja, mellan dos 2 och 3 och efter mpr tycker jag är perfekt att åka. Biverkningarna efter mpr kommer dock efter ca två veckor, kan vara bra att tänka på.

    Vi var några dagar i Bangkok, sen hyrde vi hus på Koh Samui, sen blev det hotell på Koh Tao och Koh Phangan, en natt till på Koh Samui innan vi flög tillbaka till Bangkok ett par nätter. Vi var två månader i Thailand. Det är väldigt lätt att resa med barn i Thailand (och resa runt med barn) så det kan jag verkligen rekommendera! Och det är smidigt och går snabbt att flyga inrikes för att spara tid och energi.

    Vår tanke va att åka till koh tao , koh phangnang 0 koh Samui! Vi ääälskar koh tao! ???? känns skönt å åka dit man vart när de e första resan med bebbe. :)

    Riktigt hjälpsamma tips! Tack så mkt
  • gruvan
    Leopardtoffla skrev 2017-07-16 23:01:42 följande:

    Ja, mellan dos 2 och 3 och efter mpr tycker jag är perfekt att åka. Biverkningarna efter mpr kommer dock efter ca två veckor, kan vara bra att tänka på.

    Vi var några dagar i Bangkok, sen hyrde vi hus på Koh Samui, sen blev det hotell på Koh Tao och Koh Phangan, en natt till på Koh Samui innan vi flög tillbaka till Bangkok ett par nätter. Vi var två månader i Thailand. Det är väldigt lätt att resa med barn i Thailand (och resa runt med barn) så det kan jag verkligen rekommendera! Och det är smidigt och går snabbt att flyga inrikes för att spara tid och energi.

    Vår tanke va att åka till koh tao , koh phangnang 0 koh Samui! Vi ääälskar koh tao! ???? känns skönt å åka dit man vart när de e första resan med bebbe. :)

    Riktigt hjälpsamma tips! Tack så mkt


    Kul! Ni kommer få det toppen! Och som sagt, bara att höra av dig igen om du vill ha fler/andra tips. :)
Svar på tråden Resa med barn, när ?