• Anonym (Ts)

Min 16 åring är gravid

Hej!

Har en 16 årig dotter som kom hem och berättade att hon och hennes pojkvän väntar barn. Hon är i v9 enligt en graviditetsapp enligt henne. Och hon vill inte göra abort.

Hon går just nu första året på gymnasiet( börjar andra till hösten) hon går Samhälle och betendevetenskap.

Hennes pojkvän är 20 år, har egen lägenhet.

Jag vet inte vad jag ska göra. Vill självklart att dottern tar sina egna beslut, men det är inte lätt att få barn innan man gått ut skolan.

Har ni några tips/råd att komma med?

• Svar på tråden Min 16 åring är gravid
  • telly

Fråga om hon kan tänka sig boka ett samtal med ungdomsmottagningen tillsammans med dig. Så kan du ventilera din oro med en opartisk person.

BF feb 2018
  • Anonym (Mikaela)

Du ska stötta henne. Dom löser de där. Skolan finns kvar när barnet är i ålder för förskola. Både min mamma och min syster fick bark som 17åringar och de klarade den stundande utmaningen med bravur.

• Bestemor

Det finns en serie på teven, jag vet inte vilken kanal. Fast går säkert att hitta. Man får följa tonåringar som blivit gravida och behållit barnen.

Serien visar verkligen hur livet förändras efter de fått barn, speciellt för tjejen.

• Anonym (Va)

Jag är helt emot att barn får barn och hade reagerat redan när hon kommit hem med en tjugoårig pojkvän, men nu sitter ni i den här soppan och då får ni göra det bästa av det hela.

Min nära vän fick barn som sjuttonåring, hon hoppade av gymnasiet men läste senare på komvux. Nu är hon ingenjör sen många år tillbaka och högavlönad. Så det behöver ju inte vara kört studiemässigt.å

• Anonym (Me)

Stötta henne, dom kommer att fixa det.

• Meriall

Hon behöver ju inte hoppa av skolan alls om pojkvännen (som förmodligen har jobb och bättre sgi) är föräldraledig. Då kan hon vara hemma typ 2 veckor kring förlossningen (pappadagarna man alltid får vara hemma) och sedan gå tillbaka till skolan. Vill hon amma kommer pappan med bebisen till skolan och hon ammar på rasten. Hon kan pumpa ut till nätterna så får hon sova då. Ifall graviditeten är okomplicerad. Mår hon inte illa i v 9 så kommer hon mest troligt inte att göra det heller. Men hon måste nog flytta till pojkvännen, det är ju enklast. Det kommer också göra att de/han tar sitt föräldraansvar. Annars om hon bor hemma kommer du förmodligen göra mest på rutin.

• Queennr1
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-07-15 18:29:10 följande:

Jag Skulle slänga ut henne om hon inte gjorde abort. Och killen skulle jag slå sönder.

Abort hade nog varit det bästa i ert fall. Fler borde vara försiktiga med att föra våldsgener vidare????
    De
  • Anonym (Mikaela)
    Queennr1 skrev 2017-07-15 18:31:09 följande:

Abort hade nog varit det bästa i ert fall. Fler borde vara försiktiga med att föra våldsgener vidare????

• Anonym (Nopp)

Det är då man är extra glad att man slapp döttrar!

• Glinda från Oz
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-07-15 18:29:10 följande:

Jag Skulle slänga ut henne om hon inte gjorde abort. Och killen skulle jag slå sönder.

Jag har jättesvårt för hederskultur.
Svar på tråden Min 16 åring är gravid