• chicoou

    Alvedon och alkohol

    Tjenare, går på Kåvepenin+Alvedon kur just nu och undrar hur mycket jag behöver oroa mig egentligen för leverskador om jag skulle ta ett par öl ikväll? Senaste intaget av Alvedon var igår kring 21-rycket. Två stycken 665mg.

    Känns som att de boorde vara lugnt efter ca 24 timmar men vad vet man?

  • Svar på tråden Alvedon och alkohol
  • Mascaraklumpar

    Hos riskbrukare och missbrukare induceras på sikt enzymer i levern som bryter ned alkoholen i snabbare takt, men dessa enzymer går också på alvedonet och bryter ned det till metaboliter som kroppen inte hinner ta om hand. Det är det som kan ge leverskador.

    Det farliga med alvedon och alkohol ligger alltså inte i om man tar dem samtidigt, utan det farliga är om man tar alvedon när dessa enzymer har aktiverats. Hur mycket du dricker i dag har ingen betydelse alls för risken att alvedonet du tog igår ger leverskador. Däremot om du dricker väldigt mycket och ofta så kan det du dricker idag hjälpa till bidra till att du får leverskador nästa gång du tar en tablett, även om du inte tar den förrän om flera veckor.

  • Primmeling

    Just de långtidsverkande alvedonen ska du vara försiktig med i samband med alkohol (eller tvärtom) då de utsöndras långsamt och lagras i kroppen. Låt bli ölen!

  • Harvester
    Primmeling skrev 2017-07-16 07:09:58 följande:

    Just de långtidsverkande alvedonen ska du vara försiktig med i samband med alkohol (eller tvärtom) då de utsöndras långsamt och lagras i kroppen. Låt bli ölen!


    Var har du hört det? Låter konstigt.. Står inget om det i Fass iaf..
Svar på tråden Alvedon och alkohol