• Vendela75

Så rädd för att ta körkort.

Hej!

Jag är 41 år, och testade att ta körkort för ca 20 år sen när jag bodde i en mindre stad. Det gick väl helt ok tills jag på en körlektion höll på att krocka (helt och hållet mitt fel) och efter det ville jag inte fortsätta, sen flyttade jag till Stockholm och det har liksom inte behövts, men nu har vi fått barn igen (tvillingar) och köpt hus en bit ut, så jag har lovat min man att försöka igen och har anmält mig till intensivkurs.

Men jag är ändå så himla rädd. Rädd för att misslyckas, rädd för att krocka, för att köra på någon, för att göra nåt allvarligt misstag osv. Vet inte varför bilkörning skrämmer mig så mycket.

Så nu skulle jag behöva några solskenshistorier! Finns det några därute som också var rädda och osäkra, men som det ändå gick bra för i slutändan?

Kram

• Svar på tråden Så rädd för att ta körkort.
  • Lena

Körskoleläraren kommer inte låta dig gå vidare förrän du är redo och säker nog. Följ hens råd.

• gahadas

Är du rädd för att köra så ska du inte köra i trafiken. Kör omkring på en tom parkering eller nåt tills du är helt hemma med bilen.

• Jag är bara jag

Japp. Provade som 20-åring och gav upp fullständigt. Hade inget behov sen förrän jag flyttade till mindre ort och skulle gifta mig och då var jag 37. Dödligt nervös, men körde väldigt mycket privat och då gick det bra på körskolan också. Tog 13 lektioner inkl. de 2 inför uppkörningen.

• Vendela75
    Jag är bara jag skrev 2017-07-17 13:24:00 följande:

Japp. Provade som 20-åring och gav upp fullständigt. Hade inget behov sen förrän jag flyttade till mindre ort och skulle gifta mig och då var jag 37. Dödligt nervös, men körde väldigt mycket privat och då gick det bra på körskolan också. Tog 13 lektioner inkl. de 2 inför uppkörningen.

Tack! <3
  • riboflavin

Kanner igen mig. Jag skulle ta körkort som 18-åring men det blev inte av. Sen gick åren, jag gillar att cykla. Så flyttade vi till en liten ort ca 1 mil utanför en större stad och jag blev påkörd när jag cyklade till jobbet en morgon. Sambon satte ner foten och krävde att jag tog körkort, då var jag 30. Att jag mer eller mindre tvingades gjorde saken värre. Jag var rädd, orolig och det tog några försök. Idag har jag haft körkort i 5 år, är en trygg och säker förare men det var först när jag fick köpa en egenvald bil anpassad för mina behov som jag började köra om jag inte var absolut tvungen.

Man kan, men om du inte känner dig trygg med att stressa fram körningen så hade jag skippat intensivkurs. Jag körde i början med sambon men det funkade inte alls. Jag behövde tryggheten i en erfaren körlärare och bil med dubbelkommando för att slappna av. Hade min sambo stressat mig och jag inte låtit det ta tid och pengar hade det aldrig funkat.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Vendela75
    riboflavin skrev 2017-07-17 15:17:29 följande:

Kanner igen mig. Jag skulle ta körkort som 18-åring men det blev inte av. Sen gick åren, jag gillar att cykla. Så flyttade vi till en liten ort ca 1 mil utanför en större stad och jag blev påkörd när jag cyklade till jobbet en morgon. Sambon satte ner foten och krävde att jag tog körkort, då var jag 30. Att jag mer eller mindre tvingades gjorde saken värre. Jag var rädd, orolig och det tog några försök. Idag har jag haft körkort i 5 år, är en trygg och säker förare men det var först när jag fick köpa en egenvald bil anpassad för mina behov som jag började köra om jag inte var absolut tvungen.

Man kan, men om du inte känner dig trygg med att stressa fram körningen så hade jag skippat intensivkurs. Jag körde i början med sambon men det funkade inte alls. Jag behövde tryggheten i en erfaren körlärare och bil med dubbelkommando för att slappna av. Hade min sambo stressat mig och jag inte låtit det ta tid och pengar hade det aldrig funkat.

Tack för svar. Med livspusslet är intensivkurs tyvärr min enda möjlighet, men jag får verkligen hoppas att det går vägen. :)
  • Meriall

Min mamma hade körkort och som ung (kring 20) så krockade hon när hon körde och voltade med bilen. Ingen blev skadad men det var såklart otäckt. Hon slutade helt att köra efter det men började igen när hon var i 50årsåldern. Hon tycker fortfarande det är jobbigt att köra själv i bilen och vill inte köra långt men kör numera tex till affären och liknande :)

• Emerencia

Jag var rädd att köra väldigt länge. Mådde illa av tanken för samma sak som dig men var ju illa tvungen som 19 för vi bodde långt ut och föräldrarna började bli trötta på att köra mig. Efter kortet var jag fortfarande väldigt rädd, åren har gått och jag ÄLSKAR att köra nu. Verkligen njuter av det så det kommer släppa :)

• Emerencia

Jag var rädd att köra väldigt länge. Mådde illa av tanken för samma sak som dig men var ju illa tvungen som 19 för vi bodde långt ut och föräldrarna började bli trötta på att köra mig. Efter kortet var jag fortfarande väldigt rädd, åren har gått och jag ÄLSKAR att köra nu. Verkligen njuter av det så det kommer släppa :)

Svar på tråden Så rädd för att ta körkort.