Simtest i 8:am?
Innan du slutar åk 9 ska du ha visat att du kan simma 200 m varav 50 meter på rygg för att få minst E i slutbetyg. Eftersom simning till viss del är en färskvara (du måste underhålla konditionen för att orka simma 200 m) behöver du visa det igen även om du visat det i åk 6. Oftast finns varken tid eller pengar för träning i bassäng innan (på skoltid) utan det blir som du skriver, ett simtest när klassen väl är i badhuset. När ni har simningen varierar mellan olika skolor så det bästa är att du frågar din idrottslärare när just din klass ska simma. Där jag jobbar simmar varje klass en gång per läsår så simtestet 200 m varav 50 m på rygg görs varje år från åk 6 till åk 9.
Vad gäller livräddningen står det i kunskapskraven för betyget E i åk 9 att "eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider". Det innebär att du ska kunna visa att du kan hantera en nödsituation vid vatten både på sommaren (t ex använda livboj, hansalina, dyka efter person på botten) och på vintern (t ex förlängda armen om någon fallit ner i en vak). Så ja, jag skulle säga att du måste kunna visa livräddning i anslutning till vatten och då passar det ju bra när klassen är i badhuset och även gör simtest.
Viktigt att veta är dock att båda dessa kunskapskrav (simma + nödsituationer vid vatten) inte har några betygssteg. Det finns inga nivåer för vad du ska kunna för att få C eller A, det finns bara E för dessa kunskapskrav. Det spelar t ex ingen roll om du simmar längre än 200 m, du får inte ett högre betyg på det kunskapskravet ändå. Eftersom man bara kan få E på dessa krav påverkar inte de det sammanlagda betyget du får sen. De drar alltså inte ner ditt betyg på något sätt.
Eftersom du har så jobbigt med vatten tycker jag det är jätteviktigt att du pratar med din idrottslärare för att få hjälp. Prata även med din mentor och dina föräldrar så ni kan få ett bra samarbete mellan hemmet och skolan för att hjälpa dig klara av det här. T ex kanske du kan passa på att gå och simma med någon av dina föräldrar lite då och då. Be om övningar från din idrottslärare som du kan träna med dina föräldrar, övningar som har med livräddning att göra (eftersom du skriver att du kan simma 200m varav 50 m på rygg redan). Men vill du få minst E i betyg i idrott och hälsa måste du visat kunskaper i BÅDA dessa kunskapskrav!