Inlägg från: pallazathena |Visa alla inlägg
  • pallazathena

Fel att dejta en fd elev?

Anonym (Läraren) skrev 2017-07-19 08:14:08 följande:

Hon är 16 och jag är 31. Jag vet inte om det kommer bli nåt seriöst eller bara dejtande, men det får man ju se.

Med den åldersskillnaden är det definitivt olämpligt. Det finns redan en obalans i makt pga tidigare roller. Om föräldrar till andra omyndiga elever fick höra om det skulle det ju kraftigt underminera lärarens förtroende och kan inte tänka mig att en arbetsgivare skulle vara okej med det. Detta måste väl vara ett troll? Jag nästan utgår från att alla skolor har uttalade policies emot sånt. Enda undantaget möjligtvis högskolan.
  • pallazathena

Men den fullständigt avgörande skillnaden här är ju att det är helt olämpligt i sammanhanget roller, där det sedan tidigare finns en relation som lärare-elev.

Ragga upp en 16-åring på en festival eller whatever om du gillar småtjejer. Men via ditt yrkesvardag - inte okej. Oetiskt.

• pallazathena
    Anonym (omdömeslöst) skrev 2017-07-21 09:29:51 följande:

Man ger sig inte på småtjejer om man är vuxen.

Jag är vuxen kvinna, och jag ger mig inte på småpojkar, vare sig i skolan eller på festivaler

Jag har inte sagt något om att "ge sig på". Ska väl ändå inte behöva sägas att samtycke är en förutsättning. Det var inte det diskussionen här handlade om.
Svar på tråden Fel att dejta en fd elev?