Inlägg från: Anonym (omdömeslöst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (omdömeslöst)

Fel att dejta en fd elev?

Anonym (Läraren) skrev 2017-07-19 08:14:08 följande:

Hon är 16 och jag är 31. Jag vet inte om det kommer bli nåt seriöst eller bara dejtande, men det får man ju se.

Hon är för ung. Punkt.

Du saknar all form av omdöme.

Vuxna och barn ska inte ha sexuella eller romantiska relationer.

Fattar inte heller vad ni ska kunna ha för relation. Bjuda ut henne på McDonalds och sockerdricka? Digga ikapp till Justin Bieber? Eller "omg, bara dööööööö" när ni tittar på twilight? Eller välja ut rosa läppglans och glittersmink?
  • Anonym (omdömeslöst)
    Anonym (Läraren) skrev 2017-07-19 11:46:00 följande:
    Du har inte så mycket kontakt med 16-åringar va? ????
    Exakt det jag har!

Därför jag vet hur vansinnig din idé är att som 30+ försöka dejta en 16-åring! Vilket precis varenda en utom just du verkar förstå också.

• Anonym (omdömeslöst)
    Anonym (Sluta) skrev 2017-07-21 07:56:42 följande:

Men gud! Det finns hur många tjejer som helst som gillar äldre killar. Och varför skulle han vara sjuk!?

Så om era barn skulle säga att dom är gay då skulle ni också protostera för det är ju "sjukt"..herregud. skärp er! En 16 åring bestämmer SJÄLV vem hon ska vara tillsammans med, visst kan ni försöka hindra men det lär bara sluta med bråk och att hon smyger med det vilket är ännu värre.

Vem har sagt att homosexualitet är sjukt?

Men att som vuxen över trettio ge sig på en av sina elever som är hälften så gammal och inte ens myndig är sjukt.

Att du drar paralleller till homosexualitet känns bara väldigt, väldigt märkligt.
  • Anonym (omdömeslöst)
    pallazathena skrev 2017-07-21 09:08:22 följande:

Men den fullständigt avgörande skillnaden här är ju att det är helt olämpligt i sammanhanget roller, där det sedan tidigare finns en relation som lärare-elev.

Ragga upp en 16-åring på en festival eller whatever om du gillar småtjejer. Men via ditt yrkesvardag - inte okej. Oetiskt.

Man ger sig inte på småtjejer om man är vuxen.

Jag är vuxen kvinna, och jag ger mig inte på småpojkar, vare sig i skolan eller på festivaler
  • Anonym (omdömeslöst)
    pallazathena skrev 2017-07-21 13:55:30 följande:
    Jag har inte sagt något om att "ge sig på". Ska väl ändå inte behöva sägas att samtycke är en förutsättning. Det var inte det diskussionen här handlade om.
    Limma på eller ragga upp då, om det uttrycket passar dig bättre.

Kontentan är att man låter bli småpojkar eller småtjejer, om man själv är vuxen.

Var det tillräckligt tydligt nu?
  • Anonym (omdömeslöst)
    pyssel skrev 2017-07-21 14:49:36 följande:
    Nej det är högst verkligt, och som agerar på det också. Mme Macron är väl den mest kända just nu? Skämtar du att du inte vet att det förekommer? Liksom behandlare, socialsekreterare och plitar som går över gränsen.
    Skillnaden var att båda var myndiga
  • Anonym (omdömeslöst)
    Anonym (Sluta) skrev 2017-07-21 15:03:13 följande:
    Öh va vem är du att bestämma vad som är ok eller ej! Det är laglig båda parter är med på det. låt dom vara och göra som dom vill med sitt liv. Sköt ditt eget du är ingen gud som bestämmer vad somr ok.
    Sverige är rätt unikt, i och med att vi tillåter minderåriga så unga som 15 att ha sex med vuxna människor. I så gott som alla andra jämförbara länder, dvs i västvärlden (och även en hel del u-länder) går gränsen vid 18.
    Det innebär att vi har ett större ansvar över moral och omdöme i Sverige än i många andra länder, och därför måste vi lita på att vuxna människor fattar själva att de ska låta minderåriga vara ifred rent sexuellt. Om de inte fattar det själva är det bara bra att andra går in och markerar vad som måste anses som en sund inställning till sex mellan barn och vuxna, nämligen att det inte ska förekomma och att huvudansvaret ligger hos den vuxna.
    För officiellt är 16-åringen ett barn, och kommer att fortsätta vara barn tills hon är 18 år.

Svar på tråden Fel att dejta en fd elev?