Inlägg från: Efraim Barkbit |Visa alla inlägg
  • Efraim Barkbit

    Lufttryck bil baktung

    Det står i instruktionsboken. Är det en större bil låter 2.8 kg bak normalt. Tänk på att mäta vid svala däck.

    Efter 4-5h på motorväg så är trycket högre.

    Det är dock ingen bra lösning för att kompensera ökad tyngd på bakaxeln. Sätt in luftdämpare bak som du kan reglera med eller utan kompressor.

  • Efraim Barkbit
    kittkatta skrev 2017-07-19 00:10:47 följande:

    Luftdämpare? Nja, stor och stor är den väl inte. Den har ganska många år på nacken. Har mätt vid svala däck, det gör jag alltid. Som sagt, nu står den på 2,2 fram och 2,1 bak.

    När vi åkte i fjol så verkar det som om strålkastarna blev högre riktade pga att bilen tyngdes ner bak. Vill minnas att man ska kompensera för detta enligt körkortsboken...


    Det är bilen instruktionsbok du skall titta i. Är det en Mercedes så står det på insidan av tanklocksluckan.
  • Efraim Barkbit

    Du skall höja trycket i däcken när du har maxlast. Har du kollat instruktionsboken?

  • Efraim Barkbit
    kittkatta skrev 2017-07-21 09:59:45 följande:

    Har precis redan skrivit att jag kollat instruktionernsboken. Det står uppskrivet bakom dörren och det är de värden jag rättat mig efter och skrivit här. Har som sagt redan hittat reglageskruvar,finns ingenting i kupén.

    Så återigen återstår om och hur mycket jag törs öka trycket.

    Det står en siffra på 2.8 bak när man har släp men nu snackar vi fullastad bil.

    Tacksamt om ni kan läsa tidigare inlägg innan ni svara på saker jag redan löst...


    Orsaken till de upprepade frågorna är att det ofta står mer utförligt beskrivet kring däcktryck vid olika förutsättningar.

    Du kan lugnt ha 2.8kg bak utifrån det du beskriver.

    Vad är det för bil?
Svar på tråden Lufttryck bil baktung