• Anonym (Hon)

    Kan han kräva tillbaka pengarna?

    Mitt ex har betalat underhåll för våra två barn i fem år, nu har det uppdagats att barnen inte är hans. Han står dock ännu som pappa.

    Han är arg och säger att jag ska betala tillbaka allt underhåll, har han rätt i det? Kan jag bli tvungen att betala tillbaka? Blir ju jättemycket pengar.

    Är det värt att blanda in advokat?

  • Svar på tråden Kan han kräva tillbaka pengarna?
  • Svepet

    Hej TS,

    Jobbigt.

    Börja med att konstatera faderskapet. Det troliga är att han är fader men inte har koll på sin blodgrupp.

    Familjerätten kan hjälpa dig där.

    Nej, du kommer inte bli återbetalningsskyldig. Förmodligen staten ifall det skulle vara fel men du agerade i god tro.

    Ok så läget är inte optimalt men shit happens. Även vi kvinnor kan faila. Konstigt nog blir det alltid ramaskri när vi gör det medan ingen höjer på ögonbrynen när män konstant är grisiga.

  • Svepet
    EnAnonumius skrev 2017-07-19 11:44:58 följande:

    Du är den typen av kvinna som gör att det blir dåligt ryckte bland kvinnor i allmänhet.

    Likväl som att männen skall ta ansvar för sitt knullande och om de blir fäder, så SKA kvinnor ha ansvar att se till att det är rätt fader till rätt barn, även om det så skall kräva DNA test för att få fram rätt fader.

    Klart att han är förbannad. Skulle du inte var detta om du hade fått en sådan lögn i ansiktet som mannen har fått om barnen? Han var ju beredd att ta det ekonomiska ansvaret för barn han gett upphov till. Nu har det ju bevisats att det var egentligen inte hans barn. Så klart som fasiken att han är förbannad. Så varför ens ta upp att han är förbannad.

    Ja jag tycker att man skall betala tillbaka dessa pengar. Det är i min bok en icke fråga. Då du har skaffat in dessa pengar på bedrägliga medel.

    Jag hoppas att han blandar in en advokat i det hela för att kolla upp möjligheten att DU skall betala tillbaka dessa pengar. Det är pengar du eller ditt barn har rätt till egentligen.


    Tagga ner. Sluta upp med Madonna/hora predrikandet. Ok TS har legat med två personer oskyddat nära inpå och vet inte namnet på första *trummvirvel*. Hur många män har inte gjort detsamma bara den här veckan i vårt avlånga land tror du?

    Kvinnor kan faktiskt också göra fel, kvinnor kan faktiskt också vara ansvarslösa. Kvinnor kan också vara mänskliga (även om hon inte tillåts vara det).

    TS trodde han var far. Enligt UL ska han vara det. Hon hade också mens efter sexet med första. Hur skulle hon ha kunnat ana menar du?

    Och varför tar du honom i försvar? han som lämnar henne med två 10 månaders bebisar helt själv utan att komma tillbaka. För att han inte kände för att vara med längre. För att han inte ville. Jösses, där har vi ju ett praktexemplar på ansvarslöshet. Men den är ju så normaliserad att den betraktas som ok.

    Två personer har gjort fel här. Men hon tog ansvaret för barnen. Han kom lindrigt undan genom att betala.

    Och kom inte med abort predrikandet. Om en man hade upplevt en graviditet och vad det faktiskt innebär både fysiskt och psykiskt att abortera så tror jag många hade hållt sin mun. Det finns anledning till att vården erbjuder kuratorstöd vid abort.
  • Anonym (Blodgrupp)
    Anonym (....) skrev 2017-07-20 00:34:21 följande:

    Jo, de får samma blodgrupp till viss del. Alla blodgrupper har två bokstäver, A0 (vilket blir A), SÅ (vilket också blir A), AB, B0 (blir B), BB (blir b) och 00 (Blir 0). Man ärver en del av mamman och en del av pappa. Så jo, man har samma blodgrupp.


    Du har rätt men drar fel slutsats. Om t.ex. mamman har A0 och pappan har B0 så kan barnet få A0, B0, AB eller 00. Då kan alltså en förälder med A och en förälder med B få barn med vilken blodgrupp som helst. Eftersom blodgruppen uttrycks som den dominanta allellen så vet man inte om en person med A har AA eller A0.
  • Anonym (Hanna)
    Svepet skrev 2017-07-20 01:13:26 följande:

    Tagga ner. Sluta upp med Madonna/hora predrikandet. Ok TS har legat med två personer oskyddat nära inpå och vet inte namnet på första *trummvirvel*. Hur många män har inte gjort detsamma bara den här veckan i vårt avlånga land tror du?

    Kvinnor kan faktiskt också göra fel, kvinnor kan faktiskt också vara ansvarslösa. Kvinnor kan också vara mänskliga (även om hon inte tillåts vara det).

    TS trodde han var far. Enligt UL ska han vara det. Hon hade också mens efter sexet med första. Hur skulle hon ha kunnat ana menar du?

    Och varför tar du honom i försvar? han som lämnar henne med två 10 månaders bebisar helt själv utan att komma tillbaka. För att han inte kände för att vara med längre. För att han inte ville. Jösses, där har vi ju ett praktexemplar på ansvarslöshet. Men den är ju så normaliserad att den betraktas som ok.

    Två personer har gjort fel här. Men hon tog ansvaret för barnen. Han kom lindrigt undan genom att betala.

    Och kom inte med abort predrikandet. Om en man hade upplevt en graviditet och vad det faktiskt innebär både fysiskt och psykiskt att abortera så tror jag många hade hållt sin mun. Det finns anledning till att vården erbjuder kuratorstöd vid abort.


    Ts låg ju inte ens med männen nära inpå varandra. Det var nästan två månader mellan dem (och mens, som du skriver). Hade nog också antagit att ts ex hade varit pappan, om det vore jag.

    Håller annars helt med ditt inlägg. De har ju inte ens bevisat att han inte är pappan än, det är ju bara han som sagt att han inte är. Känns som att det lika gärna är han som bara vill slingra sig från att betala underhåll.
  • Less is more
    Anonym (....) skrev 2017-07-20 00:39:32 följande:

    Innan op tar man alltid blodgruppering och bastest.


    Man tar blodgruppstest på barnet / personen som ska opereras.
  • Less is more
    Anonym (....) skrev 2017-07-20 00:38:26 följande:

    Om du inge har samma blodgrupp som dina föräldrar så är de tyvärr inte dina biologiska föräldrar.


    Läs på sajten - Ge blod nu - så ser du att man inte behöver få samma blodgrupp som sina föräldrar.
  • Seven Costanza

    Jag tycker inte att du ska lita på att han har full koll på sin blodgrupp eller att han är helt ärlig mot dig och inte heller ska du vänta på att HAN gör någon egen utredning utan du bör ju själv vända dig till soc så att ni får en officiell objektiv utredning. Säg att du vill starta en faderskapsutredning pga att ditt ex påstår sig inte vara pappa till era tvillingar pga att han menar att blodgrupperna inte stämmer och att han säger sig vägra fortsätta betala underhåll. Framhåll att du hela tiden utgått från att han var pappan och att inte heller sjukvården tyckt att det var något konstigt med förmodat befruktningsdatum. Be soc kontakta ditt ex för att starta utredning och fråga soc vad som händer med faderskap och underhåll om utredningen visar att någon annan är pappan.

Svar på tråden Kan han kräva tillbaka pengarna?