• Sodacitron

Onormalt att vara kär i sin man??

Jag måste bara fråga er andra här! Jag har varit tillsammans med min man i 15 år. Idag började jag och en kompis prata om att sakna mannen när han är iväg på något som hennes på militärläger. Hon frågade då ganska snopet: Är du fortfarande kär i din man?? ja, svarade jag. Vid samma fråga tillbaka så blev svaret nej och att man endast är det i början. Antingen är jag från en annan planet eller så har hon tröttnat på sin man. Jag känner fortfarande förälskelse-känslor i kroppen och den där passionen. Ska man inte göra det annat än i början? Jag känner inte så varje dag men ofta.

• Svar på tråden Onormalt att vara kär i sin man??
  • Aniiee

Klart det inte är. Det som är onormalt är att tro, som så många unga gör, att förälskelsen är hela historien och fly sin kos när förälskelsen går över i kärlek.

Eller som min bror brukar säga om sitt förhållande: "Jag älskar varje dag, men kär är jag bara ibland, Det hade blivit tröttsamt om man var störtförälskad jämt, det kräver för mycket energi."

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • EpicNurse
    Aniiee skrev 2017-07-19 18:05:26 följande:

Klart det inte är. Det som är onormalt är att tro, som så många unga gör, att förälskelsen är hela historien och fly sin kos när förälskelsen går över i kärlek.

Eller som min bror brukar säga om sitt förhållande: "Jag älskar varje dag, men kär är jag bara ibland, Det hade blivit tröttsamt om man var störtförälskad jämt, det kräver för mycket energi."

Haha bra skrivet! Spot on, faktiskt
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Linnis92
    Aniiee skrev 2017-07-19 18:05:26 följande:

Exakt så är det!
  • Sodacitron

Måste vara ett undantag här då. Jag är som sagt inte det varje dag men hade jag inte haft dessa känslor så finns det ingen anledning till att fortsätta. Om det tar slut efter ett tag.

• Kanttant
    Sodacitron skrev 2017-07-19 18:59:49 följande:

Måste vara ett undantag här då. Jag är som sagt inte det varje dag men hade jag inte haft dessa känslor så finns det ingen anledning till att fortsätta. Om det tar slut efter ett tag.

Kan ju vara en grej att man syftar på olika saker också. För en del är förelskelse/vara kär samma sak. För mig är det två olika saker där förälskelse är något som är i början av en relation och upp tills nyhetens behag har lagt sig. Att vara kär är en mer ihållande grej, som kanske inte konsumerar ens ta kar/känslor på det sätt som en förälskelse gör, men som ändå finns där och gör relationen en romantiskt sådan än enbart vänskaplig. Och ibland kan jag ändå svämma över i mina "vara kär" känslor för min sambo och det kan nästan påminna om förälskelsen. Precis som Aniie skriver, men att det är inte där konstant liksom (gud vad jobbigt! Hade inte fått något gjort haha).

Så ni kansle bara definerar det på olika sätt? Vet att flera av mina vänner ser det på andra sätt än hur jag gör. Är ju väldigt subjektivt då det inte riktigt finns någon enhetlig definition.
  • sextiotalist

Då är jag också onormal. För jag är fortfarande kär i min sambo efter över 20 år, ibland är jag även förälskad

• odie

Vi har 16 år tillsammans och nog tusan är jag fortfarande kär i min man. Ibland med stark passion och ibland lite mindre. Kan inte tänka mig ett liv utan honom!

Svar på tråden Onormalt att vara kär i sin man??