• Anonym (Pia)

Hur låter man bli att bry sig/bli irriterad

Man börjar med att inse att man är två familjer i ett hem och delar upp sysslor på de två familjerna. Sedan är det upp till respektive förälder att välja mellan att se till så att barnen (tonåringarna?) gör sin del eller att göra det själv. Dvs om din man väljer att curla sina barn så får han skylla sig själv och själv jobba hårdare.

Sedan skulle jag låta bli att tjata om saker som inte är direkt livsfarliga och sen tvingar du mannen att hantera konsekvenserna. Tex varje gång hans barn har lämnat ut koden till larmet så låter du mannen kontakta larmföretaget och byta kod. Han lär ju tröttna efter ett tag och själv komma på att det är enklare att tjata på barnen.

• Anonym (Pia)
    Anonym (Djup suck) skrev 2017-07-20 15:32:27 följande:
    Han tyckte inte eller om att hon lämnat ut koden så det är inte bara jag...

Barnen är 16 och 14 så man borde Inte behöva säga till om och om igen om vissa saker tex se till att färre är stängd.. Och just i det här fallet... Var jag på nedervåningen och kommer upp och ser genom fönstret att yngsta är ute på vägen när jag gick ner var det stängt överallt. Jo jag säger till mina barn också som är 11 och 14 men dom behöver inte sägas till om samma saker för vissa saker har dom uppfostrat att inte göra.. Sedan får jag vara på dom att plocka upp efter sig tex för att de är slarviga men behöver ingen tillsägelse för att dom är uppkäftiga när man snällt påminner för dom vet att det inte är ok... Sambons däremot kan ofta käfta till aka och rent ljuga att det inte var hon.. Fast man stog bredvid och SÅG att det faktiskt var hon som tex gjorde en macka och inte plockade undan efter sig.. Eller som duscht och ämnat alla handukar och kläder utspridda över toan... Som exempel
    Tjata på din man istället, så får han antingen städa upp efter sina tonåringar (plus köpa nytt smör/ost/bröd för att de stått framme så länge att de blivit dåliga) eller så får han själv tjata på tonåringarna.

Du kommer bara bli "gnällkärring" om du tjatar på hans tonåringar, bättre att sätta in stöten hos pappan och ge honom ansvaret för sina egna barn. Så länge som du plockar, städar och tjatar så fattar han inte hur mycket extra jobb det blir för dig, han måste uppleva det själv för att det ska gå in hos honom.

Tror att det bästa du kan göra är att ta med dig dina två äldre barn och åka bort några dagar. Låt mannen ta hand om ert gemensamma barn och samtidigt passa upp på sina tonåringar, då trillar nog polletten ner.
Svar på tråden Hur låter man bli att bry sig/bli irriterad