• Ess

Hur låter man bli att bry sig/bli irriterad

Påven Johanna II skrev 2017-07-20 13:28:51 följande:
    Han kanske inte tycker att det gör något om barnens vänner har koden. 
    Där spelar inte hans vilja någon roll. Lämnar man ut koden så gör man det till vuxna man litar på.
    Det är även en försäkringsfråga att man inte har nycklar och koder som valsar runt hej vilt i byn.
  • Ess
    Påven Johanna II skrev 2017-07-21 10:20:05 följande:

Vad då "man"? Det finns inte en universell regel om det du påstår. Det finns tvärtom möjlighet att lägga till vänner som kodanvändare och då gäller förstås försäkringar precis som vanligt. Förmodligen är det väl olika villkor för olika larmbolag men hos Securitas har jag för mig att det går att lägga till upp till sex användare utöver familjen, och det finns inga som helst krav på att det ska vara vuxna personer.

Nu var ju ts och hennes sambo tydligen överens om att barnen inte fick ge ut koden till sina vänner och då bör ju mått och steg vidtas för att de inte ska göra det heller då, men som sagt - det betyder givetvis inte att "man" tvunget måste göra som du anser är bäst. 

Nu var det inte aktuellt att lägga till kodanvändare, utan att ungarna delade ut koden till höger och vänster. Även OM mannen varit ok med att de lämnade ut den, så hade ts nej vägt tyngst.

Hur många brukar gå och dela ut dörrnycklar till kreti och pleti?
  • Ess
    Påven Johanna II skrev 2017-07-22 07:28:01 följande:
    Ungdomarna gav koden till sina vänner. Jag skulle tro, jag hoppas i alla fall - att det är relativt få som betraktar sina tonåringars vänner som "kreti och pleti".
    Väldigt få barn/ungdomar kan hålla käften stängd, så det tar inte lång tid innan koden har börjat få vingar.

irl känner jag personer som haft stark anledning att misstänka att tonåringens kompisar för inbrott och stöld i deras hem.
  • Ess
    Påven Johanna II skrev 2017-07-22 07:28:01 följande:
    Ungdomarna gav koden till sina vänner. Jag skulle tro, jag hoppas i alla fall - att det är relativt få som betraktar sina tonåringars vänner som "kreti och pleti".
    En av min äldstas kompisar skulle jag ev kunna lita på när det gäller kod eller nyckel. Övriga STORT NEJ!
Svar på tråden Hur låter man bli att bry sig/bli irriterad