Fråga till er "äldre" som aldrig fick några barn...
Jag är väldigt orolig över min framtid. Jag kan inte få barn, varken biologiskt eller genom adoption/familjehem. Orsaken till detta är dock inte relevant för tråden. När man är inne i en kris av detta slag så är det ofta svårt att se klart. Barnönskan tar över allt, och man känner sig så säker på att ens liv är förstört och aldrig kan bli bra igen. Jag och min kille har dessutom gjort slut, och det gör att min självkänsla är på botten eftersom jag känner att jag inte direkt är eftertraktad på singelmarknaden när jag inte kan få barn. Inte många killar vill kanske ha en infertil kvinna i denna fasen av livet? Hur hanterar man känslan av att vara oönskad av andra på det sättet? Hoppas ingen känner sig kränkt av dessa tankar, menar inte att det absolut är på detta sättet utan det är mer att mina tankar låst sig kring det, just för jag inte kan se klart just nu.
Det jag är intresserad av är att höra från er som har lite mer livserfarenhet och kan se tillbaka på hur livet faktiskt blev för er utan barn. Oavsett om det var självvalt eller oönskat. Känner ni att ert liv blivit ensamt? Känner ni att ni saknar något? Eller är ni nöjda med hur det blev? Har ni hittat annat att fylla livet med som inte känns som ett "tröstpris"? Hur resonerar ni kring barnfrågan med facit i hand? Har det påverkat era relationer till partners, vänner, övrig familj?
Vill tydliggöra att jag INTE vill ha några förslag på hur jag ska kunna ha barn i mitt liv på andra sätt. Såna kommentarer är oftast välmenande men för någon som redan gått genom allt det och av olika skäl kommit fram till att dörren är stängd, då vill man inte att andra försöker ge en mer hopp kring en fråga som man istället behöver bearbeta och lägga bakom sig. Så hoppas att ni respekterar mitt önskemål.